Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 19 jan 2023, 20:13 De overige radiatoren dienen nog waterzijdig ingeregeld te worden . Nu kiest het water de gemakkelijkste weg en die zal niet langs de badkamer lopen blijkbaar .
Het rare is dat we bij alle radiatoren, in het huis tenminste, zowat dat temperatuur verschil hebben van 20 graden tussen inkomend en uitgaande watertemperatuur. Die drie in het bijgebouw staan op vorstvrij plus die kogelkranen staan maar een kwart open.
Het lijkt wel alsof heel dat systeem een eigen leven leidt. Zo stel je wat in en denk je dat gaaat goed en de dag erna doet het helemaal wat anders, Het is echt niet te volgen.
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

[quote= Zo stel je wat in en denk je dat gaaat goed en de dag erna doet het helemaal wat anders, Het is echt niet te volgen.
[/quote]

@Kaat klopt precies als temp stijg of daalt gaan thermostaat kranen zich aanpassen lees open of dicht en weg is je instelling
Dus nu gewoon voet ventielen erin inregelen en je probleem is opgelost
Om er achter te komen of je de badkamer radiator heet krijgt of dat er tocht een blokkade zit
Alle radiatoren dicht en de badkamer open .
Groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 19 jan 2023, 23:31
@Kaat klopt precies als temp stijg of daalt gaan thermostaat kranen zich aanpassen lees open of dicht en weg is je instelling
Dus nu gewoon voet ventielen erin inregelen en je probleem is opgelost
Om er achter te komen of je de badkamer radiator heet krijgt of dat er tocht een blokkade zit
Alle radiatoren dicht en de badkamer open .
Groet Arjan
De radiator in de badkamer die werkt Arjan zijn we al achter gekomen met alle tips van jullie hier.
Voetventielen ertussen zal dan pas voorjaar worden omdat we nu echt niet heel dat water er weer af willen hebben. We hebben warmte nu hè :wink:

Maar zal dit zeker de oplossing zijn en niet dat we weer voor weet ik veel hoeveel geld uit gaan geven voor niets ? Mijn man is nog niet echt overtuigd namelijk. We kunnen dat niet zelf en moeten daar de installateur weer voor laten komen. Die baalt ondertussen gigantisch van dit project en denkt ook helemaal niet meer mee helaas.

Plus we willen toch wel heel erg graag dat buffervat ertussen want dat staat hier nu ook maar te staan. Hoe denken jullie daarover en hoe dit in te passen/aan te sluiten ? Zijn daar(stap voor stap) schema's voor te vinden online? Simpele schema's die wij als leken kunnen/zullen begrijpen?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

[/quote]

De radiator in de badkamer die werkt

Voetventielen ertussen zal dan pas voorjaar worden omdat we nu echt niet heel dat water er weer af willen hebben. We hebben warmte nu hè :wink:

Maar zal dit zeker de oplossing zijn en niet dat we weer voor weet ik veel hoeveel geld uit gaan geven voor niets ?

Plus we willen toch wel heel erg graag dat buffervat ertussen want dat staat hier nu ook maar te staan. Hoe denken jullie daarover en hoe dit in te passen/aan te sluiten ? Zijn daar(stap voor stap) schema's voor te vinden online? Simpele schema's die wij als leken kunnen/zullen begrijpen?
[/quote]

De badkamer radiator werkt maar word hij heet of louw ?
Vandaar alles dicht badkamer open en word hij dan heet heb je gelijk antwoord of voet ventielen gaan werken ja of nee
De ventielen kosten ongeveer de simpelste voor tussen de leiding 11€ en daar heb je geen installateur voor nodig retour door zagen ontbramen en ventiel er tussen

Het buffervat ja daar zijn schema’s voor maar daar gaat altijd de warmtebronnen in en dan daaruit de radiatoren met extra pomp .
Maar dat kon niet zij jij maar vraag wat zit er aan de andere kant van de muur waar kachel tegenaan staat ?
Groet Arjan
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Nog een mogelijkheid om te proberen en je hoeft er niets voor te kopen of aan te passen . Pak je radiator in met een deken of badhanddoek . Eens de retour op temperatuur is zal de stroom automatisch toenemen en werkt de radiator als een straler en niet meer op convectie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 20 jan 2023, 13:55
De badkamer radiator werkt maar word hij heet of louw ?
Vandaar alles dicht badkamer open en word hij dan heet heb je gelijk antwoord of voet ventielen gaan werken ja of nee
De ventielen kosten ongeveer de simpelste voor tussen de leiding 11€ en daar heb je geen installateur voor nodig retour door zagen ontbramen en ventiel er tussen

Het buffervat ja daar zijn schema’s voor maar daar gaat altijd de warmtebronnen in en dan daaruit de radiatoren met extra pomp .
Maar dat kon niet zij jij maar vraag wat zit er aan de andere kant van de muur waar kachel tegenaan staat ?
Groet Arjan
@LeaD en @Arjan

De radiator wordt vandaag hartstikke warm... van boven naar onder :D Oke hij is maar 30 cm dus boven warm en onder kouder zal niet gaan werken met deze radiator. Ik had nog wel wat gerommeld gisteren en vanmorgen met de thermostaatkranen boven. Badkamer op 3.5 ipv 4. Overloop en wasmachine ruimte tussen antivorst en stand 1. Die twee radiatoren krijgen namelijk als eerste het warme water aangevoerd in dat circuit. Tot mijn grote verbazing waren zelfs de twee radiatoren in de slaapkamer, die na de badkamer pas komen en op stand 1 staan zelfs wat warm. Dat hebben we nog helemaal niet meegemaakt.

Ik denk dat we heel grote stappen gemaakt hebben vandaag en dat met zomaar zonder na te denken wat aan die kranen gedraaid te hebben :lol:
Als we het zo zouden kunnen houden zijn we al helemaal blij en tevreden! Gisteren toen we naar bed gingen was het nog 18,2 graden in de badkamer en vanmorgen 16,2. Ook dat is acceptabel voor ons.

Mbt het buffervat. Waar ik gehoopt had dat hij zou kunnen staan (kelder) gaat niet omdat we dan een extra leiding van de kachel naar het buffervat hadden moeten leggen. We moeten dan door oude kalksteen muren gaan boren die nu weggewerkt zijn met osb plaat waar de nieuwe boiler tegen staat en waar het pomp gedeelte van de zonnecollectoren aanhangt. Om zo zonder zicht te hebben op die oude kalksteen muren te gaan boren durven we niet omdat we dan niet weten waar we blijven of wat er zal gebeuren. Je kan zo een hele reeks stenen wegduwen als het een beetje tegen zou zitten. Vandaar dat dit niet gaat.

Volgende vraag was wat er aan de andere kant van de muur achter de kachel zit. De kachel staat voor de buitenmuur dus recht achter de kachel sta je buiten.

Waar we zelf aan zitten te denken is rechts van de kachel waar de pomp/bypass zit daar door de buitenmuur te gaan. Met dikke blokhut profielen een soort van ketelhokje te bouwen. (houthandel zowat als buren) en twee dorpen verder zit een bedrijf dat in B-keuze isolatie materiaal handelt dus daar zouden we isolatie materiaal voor dat ketelhokje kunnen kopen. Buiten zit ook de put waar de leidingen van het bijgebouw de grond in duiken en waar we ook bij moeten kunnen.

Ik had ook nog gedacht het buffervat binnen boven de bypass te plaatsen maar dan houden we bijna geen ruimte over om te kunnen zitten. Die optie valt dus af.

Maar mbt dat buffervat zullen we echt goed moeten weten of we er voordeel bij zullen gaan hebben en anders blijft het gewoon zoals het nu is. Daar horen we heel graag jullie menigen over hier op het forum wat wijsheid is.

En ik heb nog een vraagje. Ramon vertelde me toen hij hier was dat er een soort van alarm te krijgen is dat je op de leidingen kan zetten voor het geval de kachel te heet zou worden. Iemand een idee hoe zo'n ding heet en waar te verkrijgen? Ramon is denk ik druk met andere dingen want we horen of zien hem hier niet meer :wink:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Zolang je niet zwetend op de bank zit, haalt een buffer niets uit. Daar zou de overtollige warmte in moeten, maar die is er niet.
Is het niet zo dat je de warmte al kwijt bent in de bijkeuken? Je kranendraaierij heeft heel wat opgeleverd lijkt wel. Als dat zo is, dan leidingen isoleren? Dan komt de warmte wel bij de badkamer.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 20 jan 2023, 19:45 Zolang je niet zwetend op de bank zit, haalt een buffer niets uit. Daar zou de overtollige warmte in moeten, maar die is er niet.
Is het niet zo dat je de warmte al kwijt bent in de bijkeuken? Je kranendraaierij heeft heel wat opgeleverd lijkt wel. Als dat zo is, dan leidingen isoleren? Dan komt de warmte wel bij de badkamer.
Nee zwetend op de bank zitten we (nog) niet maar het kan hierachter bij het fornuis best warm worden... 21/22 graden is standaard :wink:
Ja we gaan ook wat buizen isoleren maar vooral in de ruimte waar het fornuis/kachel staat.
Al met al doet de kachel het hartstikke goed vinden wij en die buffer was enkel bedoeld om het huis 's nachts wat minder af te laten koelen.
Enne 19.1 zojuist in de badkamer :D
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

@Kaat
De beveiliging kan op diverse manieren opleg thermostaat kan je instellen op bv 75°
Dan heb je de tijd om te reageren daar kan je een lampje of bel aan maken wat je wil .
Je kan ook met een rex c100 iets maken die moet je programmeren en daar kan je ook lampjes of belletje aan hangen bij komend voordeel je kan ook temperatuur aflezen digi.
Of met Sonoff th10 op de zelfde manier en via tel uitleesbaar

Mbt je krannendraaierij
Zolang je dat blijft doen zal je nooit een goed werkend systeem krijgen de ene dag goed de andere dag prut het is maar wat je wil

Bij mij was het ook prut de kachel die ik heb redde het ook niet nu na vele aanpassingen draaid het goed op LTV het hele huis op 21
Groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 21 jan 2023, 10:32 @Kaat
De beveiliging kan op diverse manieren opleg thermostaat kan je instellen op bv 75°
Dan heb je de tijd om te reageren daar kan je een lampje of bel aan maken wat je wil .
Je kan ook met een rex c100 iets maken die moet je programmeren en daar kan je ook lampjes of belletje aan hangen bij komend voordeel je kan ook temperatuur aflezen digi.
Of met Sonoff th10 op de zelfde manier en via tel uitleesbaar

Mbt je krannendraaierij
Zolang je dat blijft doen zal je nooit een goed werkend systeem krijgen de ene dag goed de andere dag prut het is maar wat je wil

Bij mij was het ook prut de kachel die ik heb redde het ook niet nu na vele aanpassingen draaid het goed op LTV het hele huis op 21
Groet Arjan
Oke ik ga eens Googlen naar die alarmmogelijkheden. Ik had gehoopt dat er linkjes waren :wink: Via telefoon hoeft niet perse van me want als de kachel brand is er altijd wel een van ons twee thuis. Op de kachel zit een heel goede en betrouwbare thermometer. Zodra de kachel te hoog schiet naar gaat meteen de koeling aan. Dat is erg schrikken geweest in het begin maar nu zijn we er blij mee dat het gebeurd is want we weten nu in iedergeval dat het werkt.

Oke met mijn kranen draaien ga ik het dus niet redden. Welke aanpassingen (behalve de voetventielen) heb jij allemaal gedaan? En wat betekend/is LTV? Lage temperatuur verwarming misschien? Daar moet je wel andere radiatoren voor hebben nietwaar? Daar gaan wij hier niet meer aan beginnen om zulke grote ingrijpende verandeingen aan te gaan brengen.

Had jij er nu een buffervat tussen zitten?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

[/quote]

Oke ik ga eens Googlen naar die alarmmogelijkheden. Ik had gehoopt dat er linkjes waren :wink: Via telefoon hoeft niet perse van me want als de kachel brand is er altijd wel een van ons twee thuis. Op de kachel zit een heel goede en betrouwbare thermometer. Zodra de kachel te hoog schiet naar gaat meteen de koeling aan. Dat is erg schrikken geweest in het begin maar nu zijn we er blij mee dat het gebeurd is want we weten nu in iedergeval dat het werkt.

Oke met mijn kranen draaien ga ik het dus niet redden. Welke aanpassingen (behalve de voetventielen) heb jij allemaal gedaan? En wat betekend/is LTV? Lage temperatuur verwarming misschien? Daar moet je wel andere radiatoren voor hebben nietwaar? Daar gaan wij hier niet meer aan beginnen om zulke grote ingrijpende verandeingen aan te gaan brengen.

Had jij er nu een buffervat tussen zitten?
[/quote]

@Kaat
Had gehoopt op linkjes Google is je vriend :fff
Welke aanpassingen heeeel veel
Van druk naar drukloos met Driewegklep nu met WWisselaar andere route door het huis
En LTV inderdaad lage temp en inderdaad alle radiatoren vervangen voor Jaga strada hybrid met DBH units erop groot voordeel van Jaga is de pro ventielen die kan je precies inregelen
zodat elke radiator krijgt wat hij nodig heeft
Super oplossing voor mij omdat het water niet warmer word als 40°vaak lager
Buffervat nee heeft voor mij geen zin heb niks over dus zinloos
Enige voordeel buffervat zou kunnen voor jouw dan dat je de radiatoren met extra pomp en temperatuur regeling kan aansturen er hoeft geen water van 70 graden naar de radiatoren te gaan
Bijkomend voordeel is dat je dan geen beperkte flow meer heb via je regelklep
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@Arjan je hebt me weer veel info gegeven die we na moeten gaan zoeken en over na moeten denken :wink:
Dank weer !
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Weer een korte update van deze kant.

Inregelen gaat echt niet dus er zullen voetventielen tussen moeten komen (zal nog wel ff duren want installateur geen tijd). Alles leidt hier zijn eigen leven in dat systeem :lol: Maar beneden is alles lekker warm. De badkamer is dan wel 19 graden en dan drie dagen niet hoger dan 17 of zo dus geen pijl op te trekken.

Verder me suf gezocht naar alarmsystemen maar ik krijg niets gevonden op internet. Ik zoek blijkbaar op de verkeerde woorden dus als iemand me op weg kan helpen.... heel graag.

Afgelopen maandag de eerste van drie isolatiebedrijven over de vloer gehad voor de tweede spouw in de huiskamer vol te stoppen en halleluja het isoleren kan van buiten uit plus het is een droge schone spouw :D Geen gatenkaas gelukkig in de huiskamer. We komen dan op steen 8cm, spouw 6,5 cm, oude binnenmuur 8cm, 7 cm nieuwe spouw en 10 cm nieuwe binnenmuur. Dat moet toch wel wat gaan schelen hoop ik.

Verder is de wederhelft de nodige leidingen opnieuw aan het isoleren.

Dus totdat die ventielen ertussen zitten kunnen we momenteel erg weinig. Daarna kunnen we pas een beslissing nemen mbt die pomp.
En verder denken we nog steeds over dat buffervat :wink:
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

@Kaat
Wat wil je beveiligen ?
Temp neem ik aan dus melding bij bv 75 a 80 0° ?
Dat kan met de rexC100 of met de Sonoff th10 te vinden op alie
De REX C 100 moet geprogrammeerd worden vrij lastig
De Sonoff kan via app van EWeLink simpel worden geprogrammeerd
Je kan dan een lamp of bel aan laten gaan voor melding
Groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 04 feb 2023, 14:32 @Kaat
Wat wil je beveiligen ?
@Arjan,

Ja klopt we willen een geluidsalarm krijgen als de kachel richting 90 graden zou gaan. Ramon raadde dat ons aan om te doen maar die zie of horen we in dit draadje niet meer.
Ik ga kijken op Ali en dan laat ik de electricien dat wel instellen want dat is niets voor ons om te doen :wink:
Enne je had helemaal gelijk... het blijft "prut" zonder de voetventielen !
Dank daar nog voor dat je er zo op hamerde!
Moeten we die voetventielen echt op alle radiatoren plaatsen? Ik vraag dit omdat de radiatoren in de huiskamer die via een verdeelunit gaan het enorm goed doen. De enige vier die continue stabiel blijven. Die gaan hierdoor. Maar is het nodig dan komen ze er gewoon op
Groet en fijn weekend Kaat
Bijlagen
IMG_0604.jpg
Plaats reactie