Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 29 jan 2023, 18:53 Leren sparen, leren dat er vaak eerst "geïnvesteerd" moet worden voor je ergens de vruchten van kunt plukken, geduld... Het is moeilijk aan te leren en moeilijk uit te voeren in een wereld die gebouwd lijkt om je constant te prikkelen met angst, schuld en het gevoel dat een andere het beter heeft en dit ook voor jou bereikbaar is.
Dat krijg je niemand aangeleerd door het te vertellen, enkel door het ze zo te laten ervaren.

Eerst 20 jaar pamperen, alles toestaan, op je hurken gaan zitten, aankijken en het gesprek aan gaan met een 5-jarige ( :shock: ), op €800 schoenen ze naar school sturen, op je 14e nog steeds geen baantje mogen hebben, zo jong mogelijk een veel te dure telefoon meegeven, 4km va school wonen en ze een elektrische fiets geven, nog dichterbij wonen en ze met de auto naar school/voetbal/wat dan ook brengen, alles positief, nooit geen tegenslag, etc etc.

Nee, dat wordt 'm zo niet. En die generatie zit ook in Den Haag nu.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Pietje »

Woz schreef: 29 jan 2023, 09:24Geld of claim-op-geld, dat is toch in essentie zo goed als hetzelfde?
Nou, een heul groot verschil is dat contant geld contant geld blijft, maar een claim-op-geld (dus een getalletje bij een bank) staat bij de bank op de balans (is dus niet jouw geld...) en als de bank failliet gaat, ben jij je 'geld' kwijt. Ja, er is een deposito garantie-stelsel, maar dat is enkel iets waard als er maar 1 bank failliet gaat.

Het Nibud heeft ooit bedacht dat iedereen wat reserve zou moeten hebben om een tegenslag te overbruggen: wat water, wat blikken eten, nog wat andere spulletjes en... contant geld voor 3 maanden. De overheid heeft er voor gezorgd dat die contante geld-reserve niet in de campagne opgenomen is, onder druk van de banken, want... als iedereen voor drie maanden contant geld opneemt, zijn alle banken failliet. Zo fragiel is die sector.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door pelletpower »

Sterker nog, als je meer dan drie mille cash hebt thuis dan word je gezien als crimineel. Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Ik heb geen planten, cash of digitale centen. Geld is puur emotie, niet meer, niet minder.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door remco d »

Ok en dan weten we dat: hoe te handelen? Geen geld hebben lukt me prima. Geen schuld komt op termijn ook goed. Grote tuin en huis = hoge "waarde" dus waarschijnlijk pakken ze me daar wel weer op.

Grond is van iedereen? Ik heb ervoor gewerkt, betaald en zweet er al meer dan 10 jaar op. Eigendomsrecht is een groot goed.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door pelletpower »

Haha, en vandaag ligt de Ing eruit. Ik kan geen betalingen doen. Lastig. Komt wel goed.

Wel een moment om voor de lange termijn eens wat zaden in te slaan. Wil ni preppen wel voorbereid zijn.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 01 feb 2023, 14:36 Grond is van iedereen? Ik heb ervoor gewerkt, betaald en zweet er al meer dan 10 jaar op. Eigendomsrecht is een groot goed.
(Groot) goed fout, bedoel je?
Ik denk dat we juist met zn allen uit de bochten gevlogen zijn toen we grond in bezit hebben genomen....
Bezit voegt niks toe aan de samenleving.... Je kan het niet eten!
Pas als een mens er zn arbeid op betrekt krijg je WAARDE.

Ik snap best dat we dat niet zomaar kunnen omdraaien, maar kan me wel bedenken dat we voorzichtig gaan nadenken; dat we zaken waar we allemaal van profiteren, toegang toe willen hebben én waar we in-the-end van leven; langzaam weer in gemeenschapelijk bezit nemen. Dan kunnen we er zonder de ellendige meerkosten van bezit opgebouwd met rente en overwinsten, tegen laagst mogelijke kosten allen van profiteren...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door remco d »

Een soort staatsboerderijen?

Ik heb geen zin tijd te stoppen in grond te bewerken als de eerste de beste extension Rebellion lambal zich vervolgens de vruchten van die arbeid toe eigent want gemeenschappelijk bezit.

Want zo zal het gaan je hebt praters en doeners. Laat mij maar doen, op mijn manier, en dus op mijn grond. We praten ook over een paar duizend meter geen 500 hectare.

Er is niemand die je tegenhoudt om landbouwgrond te kopen. Kost bijna niks in verhouding met wat je ermee kan doen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Pietje »

remco d schreef: 01 feb 2023, 23:13
Ik heb geen zin tijd te stoppen in grond te bewerken als de eerste de beste....
Google eens sociocratie, gelijkwaardigheid. Dan weet je dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 01 feb 2023, 23:13 Een soort staatsboerderijen?

Ik heb geen zin tijd te stoppen in grond te bewerken als de eerste de beste extension Rebellion lambal zich vervolgens de vruchten van die arbeid toe eigent want gemeenschappelijk bezit.

Want zo zal het gaan je hebt praters en doeners. Laat mij maar doen, op mijn manier, en dus op mijn grond. .

Er is niemand die je tegenhoudt om landbouwgrond te kopen. Kost bijna niks in verhouding met wat je ermee kan doen.
Nee. Zeker geen staatboerderijen... Ik ga er vanuit dat iedereen die gek genoeg is om zich met ziel en zaligheid ergens voor in te zetten, dit ook het best doet vanuit die mindset. Dus gezond ondernemerschap...

Maar... Zoals het nu geregeld is, is de prijs van grond opgeblazen. En is er moeielijk op een duurzame manier op te werken. Alleen met goedkope chemie en kunstmest is er rendement te behalen, ten koste van boer, dier en aarde....

Dus zeker ben ik voor grondzekerheid, maar niet via een hoop geld met bijbehorende hypotheek, en hierbij horende wurgconstructie waarin iedere boer zn oude dag zeker moet stellen via verkoop.(hiermee de volgende die zn arbeid op dit stuk grond wil betrekken
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Woz »

Wij hebben hier met een paar mensen een paar jaar geleden geprobeerd om een landbouwgrond-coöperatie op te richten.

Is niet gelukt wegens te weinig aanbod hier in de regio, prijzen van +10€/m.

En het is ook zo dat landbouwers eigenlijk echt niet graag hun grond verkopen. De boerderij met gebouwen geen probleem maar de landbouwgrond zelf houden ze liever bij en verpachten ze. Waarbij ze in veel gevallen ook wel liefst verpachten aan jonge boeren om ze op weg te helpen, dat moet ook wel gezegd. En als ze zien dat die nieuwe boeren goed omgaan met de grond dan zouden ze misschien verkoop overwegen.
Het is een speciale, informele sector met nog veel mondelinge afspraken gebaseerd op vertrouwen.
Tenzij het echt over enorm veel geld gaat.

Bedoeling was om met de coöperanten/aandeelhouders grond en eventueel infrastructuur (schuur/appartement) te kopen en dit dan te verhuren aan kleine landbouwers.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Pietje »

remco d schreef: 01 feb 2023, 23:13
Ik heb geen zin tijd te stoppen in grond te bewerken als de eerste de beste....
Google eens sociocratie, gelijkwaardigheid. Dan weet je dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Woz »

remco d schreef: 01 feb 2023, 23:13 Een soort staatsboerderijen?

Ik heb geen zin tijd te stoppen in grond te bewerken als de eerste de beste extension Rebellion lambal zich vervolgens de vruchten van die arbeid toe eigent want gemeenschappelijk bezit.

Want zo zal het gaan je hebt praters en doeners. Laat mij maar doen, op mijn manier, en dus op mijn grond. We praten ook over een paar duizend meter geen 500 hectare.

Er is niemand die je tegenhoudt om landbouwgrond te kopen. Kost bijna niks in verhouding met wat je ermee kan doen.
En als er op een dag enkele vaten drugsafval gedumpt worden op jouw grond dan los jij dat zelf op? Want jouw grond is jouw grond en alles wat op jouw grond ligt is ook van jouw. Bewijs maar eens dat je dat drugsafval niet zelf geproduceerd hebt.

Of bel je toch liever de politie? (die betaalt wordt door de belastingbetaler)

Als je het ene extreme (staatsboerderij) kan benoemen dan ook het extreme in het andere uiterste.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door WilfredT2 »

Het idee van 'staatsboerderijen' is angstaanjagend in de huidige samenleving. Die is onthecht, door de globalisering. Weinig mensen horen echt ergens thuis. en als je nergens thuishoort, voelt het ook niet heel erg om ergens schade aan te richten, ergens van te stelen. Er zijn toch weinig consequenties. Niemand kent je.

Juist in kleinere kringen werken gedeelde goederen prima, naar mijn idee. op het niveau van klein dorp/stam kan gedeelde grond prima werken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door pelletpower »

https://www.solar365.nl/nieuws/tweede-k ... 6AFAC.html

Ik kwam deze tegen op solar 365. De tweede kamer gaat de salderingsregeling afbouwen, het wachten is op de eerste kamer. Het gaat dus bijna gebeuren..., maar hoe eigenlijk? Een beetje salderen is toch niet te doen? Dat wordt naar mijn idee een administratief oerwoud waar de beste padvinder gaat verdwalen. Dan maar beter pats boem en gas erop. Jammer, maar helaas.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Tim »

Zucht.

Jammer dit weer. Tijd om vóór de meter te gaan investeren.

Kennen jullie Tibber? Wellicht ook iets om een thuis accu op te laden wanneer het tarief laag is.

Tim
Plaats reactie