Isoleren waterput?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Coca-Cola
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2023, 16:06

Isoleren waterput?

Bericht door Coca-Cola »

Dag allen,

Bij het renoveren van een huis uit de jaren 50 was het de bedoeling om de volledige vloer uit te breken om later een nieuwe betonplaat + pur + chape en vloer te plaatsen.

Een deel is onderkelderd, dus daar zouden we werken met PIR-platen tegen het plafond van de kelder. Nu zijn we bij het openbreken van de oude vloer op een waterput gestoten die recht onder de vloer zit. We zouden graag ook deze put behouden. Tussen de bovenkant van deze put en het uiteindelijke niveau dat de vloer zal komen zit slechts een 9-tal centimer. Dit lijkt me net voldoende voor vloerverwarming, chape en vloer?

De bovenkant van de waterput heeft een oppervlakte van 1,3 * 2,5 meter. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de waterput langst binnenuit tegen het plafond te isoleren met PIR-platen aangezien deze vochtbestendig zijn?

Alvast bedankt voor jullie inzicht!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren waterput?

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat ik uw verhaal snap.

Midden in de vloer zit een onderbreking waardoor isolatiepakket e.d. niet door kan lopen. Enkel de chape met een plaat er onder of zo.

Paar bemerkingen:
- De chape legt u waarschijnlijk op een plaat als deksel over die put? Hoe zorgt u dat daar geen scheuren komen?
- Die deksel zal van onderaf luchtdicht gemaakt moeten worden. Het koude putwater wil immers condenseren tegen de onderzijde van de deksel. En als dat condens langs uw isolatieplaat tegen de deksel aan komt, heeft die isolatie 0 waarde.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren waterput?

Bericht door LeaD »

Het plafond van het onderkelderde deel zal aansluiten met de muren en/of de buitenmuren tot op de fundering . Dikke koudebruggen natuurlijk en pir of pur aan de onderzijde zal daar weinig soelaas brengen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Coca-Cola
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2023, 16:06

Re: Isoleren waterput?

Bericht door Coca-Cola »

Dankjewel om mee te denken :)

@jantjeV8. De put loopt door naar buiten, waar ook de opening zich bevindt. Dus dat lijkt me geen probleem te zijn. Of zie ik dat verkeerd?

@LeaD. Klopt inderdaad wat je zegt. Hier had ik inderdaad nog niet bij stil gestaan. Ik veronderstel dat het in combinatie met een isolatie van max 2cm nog steeds wel beter is dan niets doen?
Een bedenking die ik me nu maak, maar speelt dit probleem dan ook bij het isoleren van een plafond in de kelder?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren waterput?

Bericht door JantjeV8 »

Coca-Cola schreef: 01 feb 2023, 13:01 Dankjewel om mee te denken :)

@jantjeV8. De put loopt door naar buiten, waar ook de opening zich bevindt. Dus dat lijkt me geen probleem te zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Dan snap ik het detail niet denk ik. Heb je er geen plaatje van?
Coca-Cola schreef: 01 feb 2023, 13:01 Een bedenking die ik me nu maak, maar speelt dit probleem dan ook bij het isoleren van een plafond in de kelder?
Ja, daar waar het plafond tegen de kelderwand loopt. Daar maakt de kelderwand direct contact met de buitenzijde en diagonaal door de constructie naar het kelderdek.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren waterput?

Bericht door LeaD »

Coca-Cola schreef: 01 feb 2023, 13:01 Een bedenking die ik me nu maak, maar speelt dit probleem dan ook bij het isoleren van een plafond in de kelder?
Bij betonnen kelders zie je soms tot op een halve meter van de zijwand druppels aan het plafond hangen . Je zou dan denken dat de kelder lek is, maar het is condens die zich op de iets koudere plaats afzet . Vaak ook nog eens een gevolg van een slecht werkende ventilatie of een ontwerpfout .

Op Youtube kun je heel wat filmpje bekijken waar pur terug van het plafond uit kelders wordt gehaald en welke sporen het vocht heeft nagelaten .

Een woning uit de jaren 50 en het heeft al een kruipkelder of was het een houten vloer ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie