Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
menno86
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2023, 09:56

Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door menno86 »

Dag allen,

Ik had graag eerder hierover gepost op dit forum maar helaas werkte het aanmelden destijds niet. Naar aanleiding van inspiratie op dit forum en met wat meedenken van Peter v/d Berg (waarvoor dank) heb ik van een LPG tank een stalen bell gemaakt voor boven op onze Jacobus 6 Houtkachel en de resultaten zijn zeer positief. Naar mijn inschatting scheelt het 50% in de hoeveelheid hout die ik verstook en de bell geeft een heerlijke stralingswarmte tot een meter of vier rondom de kachel.

De inlaat van de Bell loopt ongeveer 20 cm het vat in zodat deze 1,5 keer hoger komt dan de uitlaat. De uitlaat steekt niet naar binnen en gaat via een T-stuk naar de schoorsteen. Beiden zijn dikwandig stalen pijp van 130mm. De bell heeft een diameter van ongeveer 36,5cm en een hoogte van ongeveer 75cm. De inhoud is ongeveer 70 liter.

Ik heb geen metingen van de temperatuur maar zelfs bovenin tegen het plafond is de schoorsteen nog te heet om aan te raken. Ik neem aan dat de uitlaatgassen nog heet genoeg zijn en zelfs nog verder teruggekoeld zouden kunnen worden.
20230125_150955019_iOS.jpg
De kachel wordt er niet echt mooier op helaas al hoop ik de bell nog in dezelfde kleur als de kachel te spuiten. Achterop de bell bevindt zich een hitteschild om de warmte straling naar de muur te beperken en wat convectiewarmte te verkrijgen. Een Jacobus logo'tje welke als moersleutel bij de kachel zat maakt 't geheel af.
20230125_150942596_iOS.jpg
Aan de voorzijde bevinden zich een paar steuntjes voor de stabiliteit. Terugkijkend hadden deze niet per se nodig geweest denk ik omdat het vat stevig genoeg in de kachel klemt.

Enig nadeel is dat de trek in de kachel iets minder geworden is en daarmee de verbranding iets minder goed verloopt. Ik hoop dat het inkorten van de onderkant van het T-stuk dit nog gunstig zal beïnvloeden.

Wanneer de opstelling helemaal klaar is zal ik nog een foto'tje en wat ervaringen posten.
Bijlagen
20221026_184459159_iOS.jpg
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door Brutus Groenus »

Leuk project!

Wij hebben dezelfde kachel en ik loop ook al een tijdje met het idee om er een bell op te maken. Ik wou een bell maken van dik plaatstaal en deze in hetzelfde profiel vormen als de bovenzijde van de kachel, inlaat ook 20 cm van de bodem en dan de uitlaat via de bovenkant welke doorloopt tot 10 cm aan de bodem van de bell.

Ben alleen bang dat het opstarten lastiger word met een bell.

Hoe doe je het met vegen? Zit geen veegluikje in?
- Word geen slaaf van je bezit -
menno86
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2023, 09:56

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door menno86 »

Leuk!

Heb er nu even een bochtje tussen zitten voor de test. De trek vind ik nu goed en opstarten gaat prima. Waar ik eerst kon opstarten met t deurtje dicht houd ik hem nu even open. Naar mijn idee is de trek nu beter dan de kachel zonder bell (ik vond de trek te groot), maar dat zegt wellicht ook veel over ons rookkanaal.

Vegen kan via de onderkant van het T stuk en de bell schoonmaken kan via de onder of zijkant. Tot nu toe ook geen druppel condens gemerkt.
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door Volgens Bartjes »

Prima idee en het werkt buitengewoon goed zo'n bell. Ik heb een aantal jaren geleden met hetzelfde idee een kachel gebouwd door twee Morso's 1124 op elkaar elkaar te zetten. De bovenste kachel dient daarbij als bell, de onderste als verbrandingskamer. Het houtverbruik is merkbaar minder geworden en de stralingswarmte van de bell is echt fijn. (en als iemand weet hoe je met Onedrive een afbeelding deelt dan hoor ik dat graag!)

Afbeelding
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door LeaD »

viewtopic.php?p=99185#p99185

Is het toppic over die Morso .

Top dat je laat weten dat het goed werkt, zeker als je ondertussen 4 jaar ervaring hebt opgedaan .

Foto's toevoegen via de knop Bijlagen, staat onderaan het ingavescherm als je een reactie plaatst .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door Volgens Bartjes »

Klopt inderdaad. Ik ga het nog een keer proberen met de foto's.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door Pietje »

Mooi gedaan!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
menno86
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2023, 09:56

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door menno86 »

Zoals beloofd nog een berichtje. Ik heb het T stuk aan de onderkant ingekort om de trek te bevorderen en deze is nu ok. Met een bocht er tussen is de trek veel sterker maar dit is makkelijker te vegen en maakt dat er geen roet in blijft liggen.

De ervaringen met de bell zijn erg positief, ons houtverbruik is stevig gedaald en de kachel geeft een stuk meer comfort door de extra stralingswarmte. Ook lijkt de warmte in huis constanter te zijn. Vrouwlief moest erg wennen aan het uiterlijk maar deze voordelen maken een hoop goed ;-)
A098633F-3525-4BAF-A87A-10A2512B2024.jpeg
1430C471-A2CF-4EE0-ABFE-A7C83DD1B2AA.jpeg
8192DEF1-6DAB-4C6F-A38D-49F5D56EA54A.jpeg
A7EF9615-268E-4505-864C-B50CE79F47D1.jpeg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door LeaD »

Een potje gele verf en je hebt Stuart the Minion in huis :lol:
8k-stuart-the-minion-4k-wallpaper-preview.jpg

In plaats van een T-stuk, een schuine T . Ik heb daar alvast goede ervaring mee, behoudt de trek en je kan toch nog vegen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
menno86
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2023, 09:56

Re: Stalen bell op Jacobus 6 Houtkachel van LPG tank

Bericht door menno86 »

Ja, daar dacht ik ook nog aan :-) toch maar niet gedaan… ;-)

Heb overigens ook de brandkamer nog verder geïsoleerd met 20mm vermiculietplaat. De kachel lijkt hiermee een stuk gemakkelijker te branden al lijken de temperaturen in de bell niet per se hoger te worden.
Plaats reactie