wel / niet temperierung?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
feike73
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2023, 15:19

wel / niet temperierung?

Bericht door feike73 »

hoi, wij hebben een huis uit 1932 gekocht. Het huis heeft steens muren. De woonkamer hebben we zelf met Pavatex houtvezelisolatie 8 cm geisoleerd icm leemstuc en wandverwarming. Bevalt goed. Maar toch daalt de kamertemperatuur voor mijn gevoel vrij snel zodra de verwarming uit is.

Dit weekend las ik over "teperierung": verwarmingsbuizen op de muur op lage temperatuur (volgens mij ongeveer 40 graden), vaak maar 2 tot 4 leidingen, zonder isolatie, en met stuc er overheen. Klinkt als technisch veel eenvoudiger dan isoleren icm veel wandverwarmingsbuizen. De theorie, voor zover ik die begrijp, klinkt ook redelijk eenvoudig. Want momenteel door te isoleren houden wij de muren nat en koud (veel regen), vrees ik.

Nou hebben we nog 1 kleine kamer a 20 m2 die kaal is en nog afgewerkt moet worden. Ik vraag mij af: gaan we dit weer isoleren met houtvezelisolatie + wandverwarming, of is temperierung een optie? De muren zijn denk ik zo'n 22 cm dik, terwijl temperierung vaak bij dikkere (40 cm of meer?) muren wordt toegepast. Maar ik lees dat het ook met minder dikke muren zou kunnen in enkele gevallen.

Kortom: denken jullie dat ons huis / deze kamer hier voor in aanmerking kan komen? Het gevoel zegt nog een beetje dat je dan veel energie in de muren wegstookt. Maar het mooie is misschien? dat de muren droger blijven, en de houten vloeren ook. We hebben namelijk ook vaak in de winter vocht onder de vloeren staan door hoge grondwaterstand. Dat zorgt soms er voor dat daar waar de houten vloer de muur raakt wat vochtkringen te zien zijn. (op enkele plekken). Al deze problemen zouden verbeterd kunnen worden door temperierung, als ik het goed lees. Wat zeggen jullie? Is het het proberen waard, of raden jullie het af?

Details:

kamer opprevlak: 20 m2
kamer staat op het zuiden
2 muren zijn buiten muren, daar zitten in beide muren ramen in, veel zonlicht
2 muren zijn binnenmuren
houten vloer met daar onder ongeveer 50 cm lege ruimte
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wel / niet temperierung?

Bericht door Pietje »

Hoi Feilke,
Naar wat ik mij herinner over het draadje van Franq77 over zijn biomeiler / tempierung combi, is tempierung een manier om bij dikke stenen buitenmuren de isolatie van steen een klein beetje op peil te houden door de muren droog te houden door de warmte rechtstreeks in de muur te stoppen. Het is geen verwarming, en ook niet bedoeld om een leefbaar binnenklimaat te bereiken. Het gaat er voornamelijk om muren droog (en intact) te houden.

Het lijkt me heel normaal dat de kamertemperatuur snel daalt als de verwarming daar stopt: De isolatie is nog steeds matig, en de thermische massa is bijna verdwenen door de muren achter de isolatie te zetten.

Met leichtlehm, leem met heel veel stro er in en een afwerking zonder stro, zou je wellicht meer kunnen bereiken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: wel / niet temperierung?

Bericht door remco d »

Als ik iets hoor als " vochtplekken rond de houten vloer" door een natte kruipruimte ben ik geneigd te zeggen om niet op een forum om hulp te vragen maar een bouwkundige langs te laten komen. Van binnen isoleren icm houten vloeren is sowieso al spannend.

Normaal werkt de massa van je verwarming ( bv betonnen vloer bij vloerverwarming, wanden bij wandverwarming) als batterij.

Als je de slangen in de isolatie legt heb je geen batterij, die is afgekoeld in 10 minuten. Misschien is dat ook de bedoeling maar het verklaart wel waarom het s ochtends afgekoeld is.
Plaats reactie