hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Roosje3333
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2023, 10:20

Wel of niet zonnepanelen aanschaffen?

Bericht door Roosje3333 »

Ook ons werd geadviseerd zonnepanelen aan te schaffen. Omdat het huis beschermd stadsgezicht is, kunnen we het op het dak van ons huis hooguit 5 panelen kwijt. De woning is niet groot en we gebruiken in de winter de airco voor verwarming. Het verbruik ligt op 3.400-3.500 kwH per jaar, in 2021 kostte dit totaal ca. € 500.

Na diverse aanvragen stroomden de offertes binnen. Het zou beslist winstgevend zijn panelen te plaatsen, ook al zou het aantal beperkt zijn. Zo langzamerhand ga ik twijfelen. Zijn dit geen verkooppraatjes en is het ook in onze situatie wel zo voordelig?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door dormos »

Sommetje voor zonnepanelen is heel simpel:
Stel je kunt 5 panelen van 400Wp kwijt, is totaal 2000Wp vermogen.
Die panelen leveren op het zuiden minimaal 1800 kWh per jaar op.
Tegen de huidige plafondprijs bespaart dat 1800*0.40 = 720 Euro per jaar.
Deel de kosten van een 2000 Wp installatie door 720 Euro en je hebt je terugverdientijd.

Als je en beetje goed zoekt kun je een PV systeem op dit moment in 2 jaar terugverdienen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

En zonder het salderen duurt het een jaartje langer. (gemiddeld genomen).

Dieje'n meens leg ut hendig uit :wink: :
https://www.youtube.com/watch?v=5N13LLILnm0
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Inderdaad, dat roep ik ook al even. Als beetje handige Harry kom je al snel op een ROI van twee jaar, of in procenten 50% rendement. En daar heeft salderen niet heel veel invloed op. Ik heb een systeem draaien dat eigenlijk alleen teruglevert. Voor mij een no brainer, financieel gezien. Eroei is ook iets van vijf jaar geloof ik, dus voor milieu hoef je het ook niet te laten.
Plaats reactie