Thermische driewegklep functioneren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan Betuwe
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2012, 00:30
Locatie: Randwijk bij Wageningen

Thermische driewegklep functioneren

Bericht door Jan Betuwe »

Hallo allemaal ,
Ik lees al wat jaartjes mee op dit forum , maar nu heb ik zelf een vraag waar ik niet uitkom. Ik ben al wat jaren zelf aan het bouwen om een biomassakachel te gebruiken om een fors buffervat op temperatuur te brengen. Dat warme water pomp ik via een hoofdleiding met 3 aftakkingen naar 3 verschillende woningen op ons erf ( woonboerderij). De kachel en de beide buffertanks vormen één circuit en dat is drukloos. Een expansievat staat boven de kachel op het dak. De hoofdleiding staat onder CV-druk ( 1,8 bar) en de warmteoverdracht vindt plaats met een serie warmtewisselaars. De drie-weg-klep achter de kachel functioneerde eerst prima , maar nu niet meer. De klep gaat niet meer open en de kachel raakt aan de kook. De drie-weg-klep is een 823 Thermovar LK Armatur. Gekocht via internet in het buitenland en ik weet niet meer waar. Deze klep is bijna niet in Nederland te krijgen , dus ik weet niet wie me verder kan helpen. Ik voeg nog wat foto's toe. Ik woon in de gemeente Overbetuwe bij Wageningen.

Afbeelding
pompen en kachel vanaf achterzijde.jpg
Bijlagen
2 buffertanks van elk 6 m3.jpg
Thermovar met temp meters.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door Albert van WdJ »

Jan,

Ik zie dat de 823 Thermovar LK Armatur ook gewoon een thermostatisch patroon gebruikt.
Die dingen moet je driejaarlijks vervangen.

Ze werken dan niet meer goed. Of ze gaan niet open of niet dicht. In jouw geval lijkt het erop dat hij de afvoer naar de buffers blijft afsluiten, terwijl die gedeeltelijk wordt open gezet door het thermostatisch patroon om opgewarmd water af te voeren naar de buffers.

Ik zag op onderstaande website een patroon te koop staan voor jouw thermostatische driewegklep.
https://energyby.nl/product/lk-thermost ... 0820312500

Je hebt ze in verschillende temperaturen.
Meestal staat op het patroon een code ingestansd die via internet te achterhalen is op welke temperatuur deze werkt.
Maar gezien jouw systeem zal je zeker wel een 70 graden patroon nodig hebben voor een beetje schone stook.

Ik zie trouwens dat je rondom de driewegklep geen kranen hebt zitten. Nu zul je na vervanging van het patroon even goed aandacht moeten geven aan ontluchting. Lucht is nl. een belangrijke factor waarom een thermostatische driewegklep niet goed werkt of stoort.
Mijn advies: Monteer in de drie leidingen naar/van jouw thermostatische driewegklep bolkranen (en haal de hendels eraf zodat ze nooit per ongeluk worden dicht gezet). Over drie jaar moet je dat onderhoud nl. weer uitvoeren.

By the way: Het patroon zit gemonteerd onderaan het thermostatische driewegklep, daar waar geen leidingen zitten. Je kan dit onderdeel zo los schroeven, nadat je de leidingen hebt afgesloten. Let op dat er veertjes etc. in zitten die je niet moet kwijt raken! Die schroefdop staat onder een beetje veerspanning. Dus even voorzichtig losschroeven.
Change, before you have to.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door LeaD »

Vooraleer je op onnodige en dure kosten laat jagen, heb je al enige metingen verricht ?

B.v.b. : Wordt de leiding van de circulatiepomp ( de tweede lijkt afgesloten ) even warm als de leiding die bovenaan de ketel verlaat ? Dit kun je met je hand voelen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door JantjeV8 »

En zijn die rode ketels niet geïsoleerd?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door LeaD »

En er is ook nog een ontluchtingsprobleem, de aftakking van de ontluchtingsbuis gaat een meter verder ongeveer een 20 tal centimeter omhoog en dan naar het T-stuk boven de drieweg-thermostaatklep . Hier zal zich lucht verzamelen .

@j.V8 Het systeem afbreken laten we voor op het einde :lol: , zo blijft het een beetje overzichtelijk want we zijn weer vertrokken voor een paar pagina's heel nuttige info en insteek :fff .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Jan Betuwe
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2012, 00:30
Locatie: Randwijk bij Wageningen

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door Jan Betuwe »

Hoi allemaal ,

Bedankt voor de goede adviezen tot nu toe! De 3-wegklep is makkelijk uit het systeem te halen mocht dat over enkele jaren nodig zijn. Het thermostaatgedeelte is bereikbaar vanaf de onderkant en kan zonder grote demontage vervangen worden.
Alle leidingen ven het circuit rond de kachel voelen gelijkelijk warm , dus een doorstromingsprobleem is het niet. Ik heb 2 pompen zodat ik in geval van kapotgaan de 2e met een paar kranen en schakelaar kan aanzetten. De pomp die ik niet gebruik sluit ik af , omdat ze ópen' staan vanbinnen en het de pompdruk van de andere pomp een beetje teniet doet. Die rode buffertanks zijn nog niet geïsoleerd. Eerst maar eens het systeem goed aan de praat krijgen, en dan het rendement verhogen door te isoleren. Nogmaals bedankt .....en eh......tips blijven welkom !!

Wie van jullie met een dergelijk systeem woont in mijn regio ? ( = Oostelijk deel van de Betuwe nabij Zetten). Lijkt me leuk om een keer bij elkaar te buurten!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door Albert van WdJ »

In een open systeem heb je altijd meer vervuiling in je leidingen.
De buffers werken dan wel als een soort vuilafvangers. Maar een zeker afzetting op cruciale plekken is bijna niet te voorkomen.
(In landen waar open systemen verplicht zijn, gebruiken ze speciale toevoegingen aan het water om het vervuilingsprobleem te beperken.)

De driewegklep is behoorlijk gevoelig, zeker ook voor slib en vuil.
Ook al is het systeem nog geen drie jaar in gebruik, zou ik die als eerste checken bij het te heet worden van de kachel.
Is die klep en het patroon erg vuil dan zou je die eerst kunnen reinigen. en dan kijken of het probleem over is.

De werking van het patroon kan je wel checken door deze in heet water te leggen. Dan zie je het kleine drukpinnetje naar buiten komen. Maar dat zegt niets over de goede werking. Het patroon moet namelijk een behoorlijk kracht zetten op de driewegklep om deze te openen. En die krachtwerking van het patroon is weer lastig te meten, los van het feit dat waarschijnlijk niemand kan zeggen hoeveel Newton dit moet zijn.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door JantjeV8 »

LeaD schreef: 23 jan 2023, 14:50 @j.V8 Het systeem afbreken laten we voor op het einde :lol: , zo blijft het een beetje overzichtelijk want we zijn weer vertrokken voor een paar pagina's heel nuttige info en insteek :fff .
Nuttig zekersss. Maar ik las de openingspost alsof dat systeem er al jaren staat. Vandaar mijn verbazing omtrent het ontbreken van de isolatie.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door LeaD »

@j-V8 , aan de draadsnede van de galvanise-buis kon je zien dat het om een nieuw opgebouwd systeem of aanvulling gaat . Dichting met vlas en vet geniet ook mijn voorkeur . Met een ijzerzaagje de overtollige vlasresten wegnemen maakt het nog iets properder maar dat doet verder niets aan de goede werking van het systeem .

Ik ben ook eens benieuwd hoe het drukloos expansievat er uit ziet dat buiten op het dak is opgesteld en of dit minstens 10% van het buffervolume kan opvangen .

@Albert van Wdj : drukloos hoeft niet altijd open te zijn . Zuurstof wil je niet in je systeem .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door LeaD »

pompen en kachel vanaf achterzijde.jpg
pompen en kachel vanaf achterzijde.jpg (39.33 KiB) 1096 keer bekeken
Dit stukje zorgt er voor dat er een luchtbel ontstaat .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Thermische driewegklep functioneren

Bericht door Albert van WdJ »

LeaD schreef: 23 jan 2023, 18:10 @Albert van Wdj : drukloos hoeft niet altijd open te zijn . Zuurstof wil je niet in je systeem .
Meestal is dat natuurlijk wel zo.
Want de voordelen van open systeem zijn de zeer beperkte druk in het systeem en het 'foolproof' zijn.
En zuurstof hoeft geen probleem te zijn. Bij de juiste opbouw van het systeem komt er vrijwel geen zuurstof in je systeem.

Ben wel benieuwd wie er een "niet open drukloos systeem" heeft en hoe dat dan opgebouwd is.
En waarom je dat dan zo zou doen?
Change, before you have to.
Plaats reactie