Buffervat rondpompen via CV ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 16 dec 2022, 15:11 Langzamer pompen
Ik heb 1,5 en 2 duimse buizen in de kruipkelder. Al gauw 35 meter lengte totaal. Dan veelal over naar duims en dan naar 22mm.
Mijn flow in de buizen zal daardoor ook niet zo groot zijn. Ik denk dit het zeker effect heeft.
Daarnaast allemaal hr-radiatoren.
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Ramon »

Albert van WdJ schreef: 02 jan 2023, 14:30
Ramon schreef: 16 dec 2022, 15:11 Langzamer pompen
Ik heb 1,5 en 2 duimse buizen in de kruipkelder. Al gauw 35 meter lengte totaal. Dan veelal over naar duims en dan naar 22mm.
Mijn flow in de buizen zal daardoor ook niet zo groot zijn. Ik denk dit het zeker effect heeft.
Daarnaast allemaal hr-radiatoren.
Emmm... Van grotere buisdiameters wordt de flow niet minder van, eerder meer... (Bij gelijke pompsnelheid). Wel daalt de stomingssnelheid. Je ziet eerder dat bij grotere diameters de flow juist hoger is dan bij kleinere diameters. Minder weerstand. Wel heeft het water meer tijd om af te koelen, en meer oppervlak om af te koelen.

HR radiatoren daarentegen, zorgen wel ervoor dat de retourtemp lager wordt. Een radiator kan namelijk dan beter zijn warmte kwijt, warmt de lucht beter op, koelt het water beter af...

Ik denk dat dat ook voor een significant verschil zorgt.

Edit: het hangt er vanaf wat je onder flow verstaat. Ik verstaat er liters/min onder...
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Albert van WdJ »

Ramon schreef: 02 jan 2023, 18:13
Emmm... Van grotere buisdiameters wordt de flow niet minder van, eerder meer... (Bij gelijke pompsnelheid). Wel daalt de stomingssnelheid.
Technisch klopt dat wel, maar de praktijk lijkt anders.
Je gaat er vanuit dat, zodra een pomp wordt aangesloten op een grotere buisdiameter er wat meer flow kan ontstaan.
Maar ik merk dat niet zo. Ik heb eerder de indruk dat de grote buisdiameter remmend werken op de flow in mijn installatie.
Ik kijk dan vooral naar de snelheid waarmee de warmte verspreid wordt door de radiatoren.
Maar zeker weet je het pas wanneer je meet welk volume per tijdseenheid er doorgaat. En dat heb ik nooit gemeten.
Change, before you have to.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Ruuben »

Je aanvoer temperatuur naar cv is zo hoog dat je inderdaad evenredig grote verliezen hebt. Ik heb ook vanaf de buffer al een mixventiel op max 60 staan voor de cv. Maar veel hoger als 70 stook ik toch al niet de buffer op. Alleen maar meer kalk afzetting en de verliezen

Ik heb trouwens hetzelfde fenomeen in mijn hout cv. Als de temperatuur boven de 60 is gaat de pomp rond circuleren over alleen de haard tot het mixventiel bij 63 naar buffer open gaat.... naar als de buffer heet is en het vuur uit is blijft de pomp dus lang nalopen....feitelijk koelen....

Overigens slikt volgens mij niet elke cv 85 graden aan de aanvoerkant gok ik. Dat wordt wat met de warmtepompen en electrische cv ketels.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Buffervat rondpompen via CV ketel

Bericht door Albert van WdJ »

Ruuben schreef: 13 jan 2023, 08:11 Als de temperatuur boven de 60 is gaat de pomp rond circuleren over alleen de haard tot het mixventiel bij 63 naar buffer open gaat.... naar als de buffer heet is en het vuur uit is blijft de pomp dus lang nalopen....feitelijk koelen....
Wat je hier aan kan doen is het aansluiten van een variabele thermostatische pompschakelaar.

In mijn hout-cv zet ik bij opstart de pompschakelaar op 65 ºC. Deze heeft een hysterese van ca 6-7 ºC. Dus slaat dan pas weer uit rond 58 ºC.

Maar de hele buffer is aan het einde van de stooksessie zo'n 60-62 ºC. Veel hoger ga ik ook meestal niet. (Mijn thermo-mixventiel is 53ºC.)
Tegen het einde van de stook zet ik de pompschakelaar op 70 graden, dan schakelt de pomp vrij snel uit, nadat het laatste hout is weggebrand.
Daardoor blijft ook de hout-cv beter op temperatuur. En dat werkt weer fijn bij het opstarten.

(Ik gebruik trouwens gewoon een Nefit boilersensor als pompschakeling)
Change, before you have to.
Plaats reactie