Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door JantjeV8 »

Kijk, dat is nu denk ik precies dat moment dat je OF voor basic en betrouwbare techniek gaat, OF je overgeeft aan (vaak) storingsgevoelige extra technieken.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door diamond »

Ik stook de Attack SLX 55(zonder de lambda) sind vorig jaar jan.
Ben tot nu toe erg tevreden met deze eerste vergasser vooral door zijn eenvoud.
Eerst alleen met de 2000ltr ,maar kon daardoor de kachel niet vol laden
nu met nog 2x 1000 ltr extra en de 300ltr boiler. Doe nu na controle temp. vaak bijladen om aan de max temperatuur te komen.
Ik stook tegen Attack advies in met een 150mm RVS recht omhoog (die pijp had ik nog)
Ik vindt dat de stook het prima doet met de smalle pijp, mede daardoor dacht ik heet stoken voor de trek.
Had wel ook dezelfde gedachte als Ramon waarom doet de vergasser niets met de 140ltr. heet.
Het warmte verlies maakt mij niet ik zo veel uit hierdoor ook lekker warm in de schuur.
Janvdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2023, 12:15

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Janvdb »

Ivm attack 35 profi: wat mij niet duidelijk is; is het mogelijk deze uit te rusten met een lambda sonde // lijkt het jullie nuttig dit te doen?
Alvast bedankt voor info.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Albert van WdJ »

Attack heeft van de SLX en DPX een model met lambda.
Dus ja, het is mogelijk.
Maar wat je dan allemaal moet aanpassen weet ik niet.
Of er ook een andere sturing op moet, welke extra kleppen of servo's je nodig hebt etc.
Een versie met Lambda zal zeker een betere verbranding hebben. Bij de standaard versie staan de luchtinlaat nl. op een vaste stand.

Maar de belangrijkste vraag is wel: Waarom wil je het?
En als je dat persé wilt, is het dan niet handiger en goedkoper om je oude ketel in te ruilen en een versie met Lambda te kopen?
Change, before you have to.
Janvdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2023, 12:15

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Janvdb »

Hey Albert,

bedankt voor je reactie.
Wat ik al zeker wil meegeven om te beginnen: ik ben totaal nieuw in de wereld van houtvergassers en heb me tot dusver nog niet veel bezig gehouden met optimalisering van verwarmingssystemen => buiten mijn technische achtergrond ben ik een totaal onbeschreven blad

De voornaamste reden van mijn vraagstellng is omdat ik me idd bewust ben dat een lambda sonde meer "efficientie" met zich meebrengt.
De tweede reden is omdat ik vrij goedkoop een ongebruikte dpx attack op de kop kan tikken (weliswaar zonder lambda).

Hierdoor begon ik te twijfelen: is het de sop de kolen waard om een goedkopere variant van het toestel met lambda sonde aan te schaffen en om te bouwen of om zoals je zelf reeds voorstelt een duurder nieuw toestel aan te kopen.

Is er voor de vuist weg een % winst op te plakken (met lambda vs zonder). Ergens vermoed ik dat ik al redelijk wat zal moeten stoken om het kostenverschil eruit te halen + dat een correcte setup van het geheel veel meer belang zal hebben. Of sla ik hier de bal volledig mis?

alvast bedankt voor mogelijke feedback!

mvg

Jan
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door hein uut mooi drente »

Jan.
https://www.holzheizer-forum.de/forum/b ... serkessel/
Hier staat veel info misschien ook dat wat jij zoekt.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Albert van WdJ »

Janvdb schreef: 09 jan 2023, 10:21 Is er voor de vuist weg een % winst op te plakken (met lambda vs zonder). Ergens vermoed ik dat ik al redelijk wat zal moeten stoken om het kostenverschil eruit te halen + dat een correcte setup van het geheel veel meer belang zal hebben.
De lambda zorgt vanzelf voor een schonere verbranding door de sturing in het verbrandingsproces.
Maar de Attack stookt ook prima zonder die sturing. Die is best behoorlijk goed ingeregeld.

In een bebouwde omgeving heb je mogelijk minder geurhinder met lambda-sturing.
En het zal ook zeker wat doen in de efficiëntie van de verbranding en het rendement.
Maar hoeveel verschil dat maakt met een Attack zonder lambda durf ik niet te zeggen.
Mogelijk kan iemand anders hier op het forum daar wat zinnigs over zeggen.
Janvdb schreef: 09 jan 2023, 10:21 Of sla ik hier de bal volledig mis?
Zeker niet :)
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door JantjeV8 »

Een kachelsysteem is op elkaar afgestemd.

Je hebt een buffer en een kachel. Als het goed is, is de vulhoeveelheid van 1 lading hout in je kachel afgestemd op het opwarmen van je buffervat. Tenminste, in de ideale wereld. Zou je nu diezelfde kachel gaan optimaliseren, zou hij dan met een halve vulling hetzelfde doen? Of hoef je maar 3 stukken hout minder af te vullen bij aanvang?

Ik denk dat laatste, en dat je daar met opwarmen/afkoelen feitelijk niks mee wint. Als je die optimale verbranding zoekt, zou je dat moeten zoeken op een kleinere kachel die die techniek wel bevat.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 10 jan 2023, 07:19 Een kachelsysteem is op elkaar afgestemd.

Je hebt een buffer en een kachel. Als het goed is, is de vulhoeveelheid van 1 lading hout in je kachel afgestemd op het opwarmen van je buffervat. Tenminste, in de ideale wereld. Zou je nu diezelfde kachel gaan optimaliseren, zou hij dan met een halve vulling hetzelfde doen? Of hoef je maar 3 stukken hout minder af te vullen bij aanvang?
Tot hier kan ik je volgen...
JantjeV8 schreef: 10 jan 2023, 07:19 Ik denk dat laatste, en dat je daar met opwarmen/afkoelen feitelijk niks mee wint. Als je die optimale verbranding zoekt, zou je dat moeten zoeken op een kleinere kachel die die techniek wel bevat.
Maar wat moet ik nu met deze uitspraak op een ecologieforum???

Meneer Toyota, we kunnen de auto van u 10% zuiniger maken.
Zuiniger? Das niet nodig. De auto heeft met een volle tank een bereik van 600 km. Dat is voor iedereen genoeg.

Ter zake...

Lambda of niet...

In mijn ogen is een lambda sensor handig voor een niet handige stoker, of een niet handige kachel, of een deellasthoutvergasser.

Een normale kachel zoals de attack zonder lambda, zijn vollast houtvergassers. Dat wil zeggen: deze kachels zijn ontworpen om volgas te stoken, en op geen ENIGE manier begrensd of getemperd te kunnen worden. Daar zijn ze ook op afgesteld. Stook je op die manier, dan kun je een rendement van 90%+ halen, wat NIET overschreden gaat worden door een lambda versie.

Lambda daarentegen, is goed(beter) als de standaard attack het laat afweten. Dus als je hout blijft hangen, een nat blok erin, alles is op temp en de kachel kan niet goed zijn warmte kwijt, deellast, etc

Zo zie ik het. Je bespaard er geen 3 blokken per stookbeurt mee. Ik vind die nieuwe technische ontwikkelingen alleen maar zorgwekkend.
Het moet ten eerste functioneren. Ten 2de ontneem je alle kennis bij de mensen over een goed vuurtje, ten 3de is er niemand meer die naar buiten naar zn schoorsteen gaat kijken/ruiken etc, want "hij regelt alles zelf..." 4e je hebt er dan ook zelf geen feeling meer bij.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door pelletpower »

Die feeling ontbreekt me een beetje bij mijn Atmos. Ik overweeg een lampda te plaatsen om rendement wat te verbeteren. Ik heb eigenlijk geen idee hoe de luchtschuiven moeten staan.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door JantjeV8 »

Ramon schreef: 10 jan 2023, 19:36 en...
JantjeV8 schreef: 10 jan 2023, 07:19 Ik denk dat laatste, en dat je daar met opwarmen/afkoelen feitelijk niks mee wint. Als je die optimale verbranding zoekt, zou je dat moeten zoeken op een kleinere kachel die die techniek wel bevat.
Maar wat moet ik nu met deze uitspraak op een ecologieforum???

Meneer Toyota, we kunnen de auto van u 10% zuiniger maken.
Zuiniger? Das niet nodig. De auto heeft met een volle tank een bereik van 600 km. Dat is voor iedereen genoeg.
He verwarmingssysteem staat er al. Dus er is een buffer, warmtevraag etc.
Daar staat nu een kachel voor.
Dat systeem werkt behoorlijk, is ooit op elkaar afgestemd en ontwikkeld.

Ga je die kachel modificeren, in dit geval lijkt het een verbetering om een zuurstofsensor er op te gaan bouwen. Wellicht bespaard dat een paar stukken hout per stook omdat het rendement uit het hout iets verbeterd.

Om diezelfde buffer te verwarmen, heb je dan dus maar 'halve' vullingen per stook nodig. Bij een kortere brandtijd, gaan de opwarming en afkoeling een belangrijke rol spelen in het neerhalen van het rendement. En als je met halve vullingen gaat stoken, heb je niks aan die modificatie, maar kun je beter een kleinere kachel plaatsen die wel van die verbeteringstechnieken is voorzien. Kleiner, maar langer en volledige vullingen stoken om diezelfde buffer vol te krijgen.

Op zich ecologisch niet eens zo slecht dacht ik.
Janvdb
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2023, 12:15

Re: Nadelen aan mijn Attack houtvergasser (met oplossingen!)

Bericht door Janvdb »

Albert, JantjeV8,

bedankt voor de snelle feedback.
Het geeft me toch wel enige geruststelling dat ik niet meteen een slechte keuze maak om verder te gaan met de aankoop van die ketel die ik op de kop kan tikken.


mvg

Jan
Plaats reactie