Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 727 is gratis te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports. De titel van dit rapport is: "Calculations executed for the 4-bladed rotor of the VIRYA-12 windmill (lambda design = 5) with the pendulum safety system with a torsion spring connected to a PM-generator made from an asynchronous motor frame size 355".

Deze rotor heeft een zeer laag geluidsniveau omdat hij houten bladen heeft en een tamelijk lage ontwerpsnellopendheid van 5. De visuele acceptatie kan groot zijn omdat de rotor vier bladen heeft net zoals een traditionele Hollandse molen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Slooij »

ja de traditionele 4 wieker ik heb ook wel eens een medere wiekige windmolen gezien en dat werd een brei molen genoemd en die was direct drive. ik heb afgelopen vakantie ook nog even snel een vier schoepige wind meter gemaakt ik ben tot de conclusie gekomen ( met een beetje geestelijke ondersteuning) een te kleine diameter nadelige effecten heeft te opzichte van het opstart koppel dus dit wil zeggen een schoepen rat met een diameter van ongeveer 400 mm heeft een best goede rotatsie opstart efficiëntsie. en de kracht is ook leuk waar iet mee gedaan kan worden.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Er is nog een andere reden dat de rotor vier bladen heeft dan visuele acceptatie. Bij een molen die in de buurt van huizen geplaatst wordt moet de geluidsproductie erg laag zijn. De geluidsproductie wordt zeer sterk bepaald door de tipsnelheid en daarmee door de snellopendheid waarmee de rotor draait. Deze werd 5 gekozen wat erg laag is voor een moderne snellopende rotor. Maar volgens de ontwerptheorie neemt de soliditie sterk toe bij afname van de ontwerpsnellopendheid. De solidity is de verhouding tussen het totale bladoppervlak en het bestreken rotoroppervlak. Als drie in plaats van vier bladen gekozen zouden zijn, dan zou de koorde bij een 3-bladige rotor een factor 4/3 groter moeten zijn en dit geeft wel erg zware bladen als zij van massief hout gemaakt worden. Een voordeel van vier bladen is ook dat twee tegenover elkaar liggende bladen aan dezelfde verbindingsstrip bevestigd kunnen worden. Er is daardoor geen gelaste naafsamenstelling nodig zoals dat bij de 3-bladige VIRYA-10 wel het geval is.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Slooij »

ik reed pas geleden 100 km per uur op de krammersluis brug. ik reed toen naast een wiek die ik niet inhaalde en de wiek haalde mij ook niet in. dus ik denk dat een tip van een wiek ongeveer 100 km per uur gaat :D vandaar dat ze best wel een suizend geluid maken. ze hebben bij het krammer sluis windmolen project een soort van zaagvertanding op de wieken gemaakt om dit de productie van het geluid te reduceren. ik weet niet of dit egt veel nut heeft maar oke er is over na gedacht :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

De bladen van moderne grote windmolens hebben een ontwerpsnellopendheid van ongeveer 8 wat betekent dat de tipsnelheid 8 maal de ongestoorde windsnelheid is. Bij een windsnelheid van 10 m/s is de tipsnelheid dus 80 m/s ofte wel 80 * 3,6 = 288 km/uur wat bijna de snelheid is van een opstijgend vliegtuig. Je hebt wel erg hard gereden als je ongeveer even hard ging als de tipsnelheid. Bij grote rotoren en een grote afstand tot de tip is het wel erg lastig om te schatten hoe snel de tip zich nu eigenlijk beweegt.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de geluidsenergie tot de vierde macht toeneemt met de tipsnelheid. Of je een rotor hebt met een tipsnelheid van 8 of 5 scheelt dan een factor (8/5)^4 = 6,554 in geluidsenergie bij gelijke rotordiameter en gelijke windsnelheid. Het menselijk oor ervaart geluid echter logaritmisch en daardoor wordt een factor 6,554 hogere geluidsenergie niet als een factor 6,554 harder ervaren. Maar toch, verlaging van de ontwerpsnellopendheid geeft een aanzienlijke verlaging van de geluidsproductie. Het heeft ook nadelen, zoals dat de benodigde koorde bij een bepaald aantal wieken om optimaal energie aan de wind te onttrekken aanzienlijk hoger moet zijn waardoor de bladen duurder worden. Een ander nadeel is dat het koppelniveau toeneemt waardoor een zwaardere en daardoor duurdere generator nodig is.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Slooij »

ja oké maar ik denk dat dat het maximale is wat het blad draaid. ik heb wel eens van de oude bonus windmolens de rotaties geteld per minuut dit is ook weer makelijk terug te rekenen naar km per uur maar die windmolens waren versleten dus ze draaiden allemaal een andere uitkomst die uitkomst weet ik niet meer. ik heb ook wel eens een verhaal gelezen over de bosman gehakt molen dit kwam omdat alles wat er in de molen zijn bereik kwam gehakt van werd gemaakt.☺
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Grote windmolens hebben een rated windsnelheid van ongeveer 12 m/s en een aanloopwindsnelheid van ongeveer 3 m/s. Dus voor windsnelheden tussen 3 m/s en 12 m/s neemt het toerental en dus ook de tipsnelheid evenredig toe met de windsnelheid, tenminste als de inverter zodanig geregeld wordt dat de rotor met zijn optimale snellopendheid draait. Bij windsnelheden boven 12 m/s wordt de bladstand zodanig geregeld dat het toerental constant blijft. Voor windsnelheden boven ongeveer 25 m/s worden de bladen in de vaanstand gezet waardoor de rotor stil komt te staan. Omdat de torens tegenwoordig bijna 100 m hoog zijn waar het veel harder waait dan op 10 m hoogte waar windsnelheden normaal gemeten worden, komt een windsnelheid van 10 m/s al redelijk snel voor.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 9 werd toegevoegd aan rapport KD 727. De titel van dit hoofdstuk is: "Ideas about a real 60-pole PM-generator". Het voordeel van een 60-polige generator is dat de frequentie veel hoger is dan die van de 6-polig of 12-polige generator zoals beschreven in hoofdstuk 8. Deze enorme generator is gebaseerd op de grootste standaard kortsluitankermotor met bouwgrootte IEC 355L.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 10 werd toegevoegd aan rapport KD 727 over de VIRYA-12. De titel van dit nieuwe hoofdstuk is: "Ideas about other PM-generators with high pole numbers". Het aantal polen dat beschreven wordt is 64, 68, 70, 74 en 76 voor een stator met 72 sleuven.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12 windmolen beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 11 werd toegevoegd aan rapport KD 727 over de 4-bladige VIRYA-12. De titel van dit hoofdstuk is: "Use of a PM-generator of Hefei Top Grand type PMG900-I-30KW-100R". Deze generator wordt ook toegepast in de 3-bladige VIRYA-14 zoals beschreven in KD 732.
Plaats reactie