KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Rapport KD 718 werd toegevoegd aan mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het men KD-reports. De titel van dit rapport is: "Ideas about a 16-pole, 3-phase permanent magnet generator using the housing and winding of a 4-pole asynchronous motor frame size 100".

Dit rapport beschrijft de manier hoe een standaard 4-polige, 3-fasen asynchrone motor gemodificeerd kan worden zodanig dat hij gebruikt kan worden als PM-generator voor een windturbine voor 24 V of 48 V acculaden. Fabricage van het nieuwe anker is tamelijk eenvoudig aangezien de magneetgroeven breed en ondiep zijn. De magneetkosten zijn laag omdat een klein magneetvolume nodig is. Mechanisch heeft de generator zestien polen maar fysisch heeft hij er vier en daarom kan hij samenwerken met de standaard wikkeling van een 4-polige motor. Het verloop van de magneeetlijnen wordt gegeven in figuur 2. De ankerpoolhoek is 2,5° groter dan twee maal de statorpoolhoek en de fluctuatie van het kleefkoppel wordt daardoor bijna helemaal afgevlakt. Een voor- en een zijaanzicht van het anker en van de stator wordt gegeven in figuur 1 die ik toegevoegd heb als bijlage.
2021-05-24 16-pole PM-generator.jpg
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Slooij »

Hallo Goedenavond
ik kom misschien met de tijd een keer een motor tegen dan ga ik mij daar ook mee bezighouden om het te proberen het lijkt mij wel interessant. ik ben zelf begonnen met een pm dynamo te maken omdat iemand eens zij dat die windmolen het beste presteerde. toen ben ik met een onderzoekje begonnen en ik kwam toen bij de dynamo uit zoals ik die nu aan het maken ben :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 5 werd toegevoegd aan KD 718. De titel van dit hoofdstuk is: "Checking of the strength of the glue in between magnets and armature".
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 6 werd toegevoegd aan rapport KD 718. De titel van dit hoofdstuk is: "Ideas about a bigger 16-pole PM-generator frame size 132".
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 7 werd toegevoegd aan rapport KD 718. De titel van dit hoofdstuk is: "Ideas about a bigger 24-pole PM-generator using a 6-pole motor frame size 180L".
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Een nieuw hoofdstuk 8 werd toegevoegd aan rapport KD 718. De titel van dit hoofdstuk is: "Ideas about a 30-pole PM-generator using a 6-pole motor frame size 100".
Het voordeel van het gebruik van een 6-polige motor is dat het ankervolume groter is dan bij een 4-polige motor met dezelfde bouwgrootte en dezelfde lengte van het statorblikpakket. Het maximum koppelniveau zal daarom ook hoger zijn. Een ander voordeel is dat het aantal voorkeursstanden per omwenteling voor een 30-polig anker 180 is terwijl het 144 is voor een 16-polig anker. De rimpel op het kleefkoppel zal daardoor ook verder afgevlakt worden. De magneetoriëntatie en de fluxlijnen worden gegeven in figuur 4 van KD 718 die toegevoegd werd als bijlage. Hierin is goed te zien dat als de juiste magneten in de juiste sleuven gelijmd worden, met 30 mechanische polen een magnetisch 6-polig anker gecreëerd wordt.
30-pole armature.jpg
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Er werd nog een nieuw hoofdstuk aan rapport KD 718 toegevoegd. De titel van dit hoofdstuk 9 is: "Ideas about a 20-pole PM-generator using a
4-pole motor frame size 112". Het anker uit dit alternatief maakt gebruik van dezelfde magneten met afmetingen 40 * 15 * 5 mm als toegepast voor de originele 16-polige generator.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Er werd nog een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan KD 718. De titel van dit hoofdstuk 10 is: "Ideas about a 30-pole PM-generator using a 6-pole motor frame size 160L". De magneten zijn nog goedkoper dan die van de 16-polige generator bouwgrootte 132M zoals beschreven in hoofdstuk 6. De generator uit hoofdstuk 10 is een behoorlijk grote generator met een astap van 42 mm. Deze generator kan daardoor gebruikt worden voor een 3-bladige rotor met een diameter van maximaal 5 m indien de molen beschikt over een goed werkende beveiliging. Dit rapport KD 718 bevat nu de beschrijving van zes PM-generatoren met verschillende bouwgroottes. Voor alle generatoren kan de originele motorwikkeling gebruikt worden. De generatoren hebben maar een kleine rimpel op het kleefkoppel.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Het bleek dat er een fundamentele fout zat in figuur 2 die toont hoe de flowlijnen lopen in een 16-polig anker. Het is niet toegestaan om een ijzeren pool toe te passen tussen een magneet pool. Het rapport werd daarom geheel herzien en nu zitten er magneten in alle noordpolen en geen magneten in de zuidpolen. De bouwgrootte werd vergroot van 100 naar 112M en alle hoofdstukken met andere bouwgrootten kwamen te vervallen. Een plaatje met het verloop van de veldlijnen in het nieuwe anker werd toegevoegd als bijlage.
16-pole armature 112M.jpg
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Er werd een nieuw hoofdstuk 6 toegevoegd aan rapport KD 718. De titel van dit hoofdstuk is: "Use of a 4-pole motor frame size 132 and 28 magnets size 50 * 20 * 5 mm".
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: KD 718 over 16-polige PM-generator beschikbaar

Bericht door Adriaan Kragten »

Er werd een nieuw hoofdstuk 7 toegevoegd aan rapport KD 718. De titel van dit hoofdstuk is: "Use of a 4-pole motor frame size 100L and a 32-pole armature". Dit anker heeft 288 voorkeursstanden per omwenteling en de piek op het kleefkoppel zal daarom erg laag zijn. Ik denk dat dit de eenvoudigste en goedkoopster manier is om van een asynchrone motor een PM-generator te maken. Ik heb een plaatje van dit 32-polige anker toegevoegd als bijlage.
32-pole armature.jpg
Plaats reactie