neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door LeaD »

Neem eens een fietswiel vast bij zijn naaf en laat het wiel draaien . Duw de as scheef en voel in welke richting het wiel zich verplaatst . Dit is wat er gebeurt als uw molen in onbalans is . ( Dynamisch balans =/= statisch) .
Molentje laten balanceren in een bandencentrale is mogelijks ook een optie .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ja ik probeer het goed te krijgen zodat ik de energie rekening kan verminderen alleen dat is nu ook niet meer logies met wat hier allemaal bij is komen kijken vanaf het begin tot nu. :( :wink:
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

hoi Goedenavond.
ik ben opzoek geweest naar iets wat het vorige niet had laten gebeuren hier is een link van wat ik eigenlijk nodig heb om het niet meer te laten gebeuren. https://www.lood.nu/ballastlood-blok-45-kg-110-stuk :fff nou ja ik rijd wel naar het strand in Ouddorp en vul daar mijn poten die ik onder mijn framepje ga maken met zand zodat het nog iets zwaarder word en minder snel om kan waaien!
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

Goedenavond!
ik ben weer bezig geweest om het molentje te maken zoals het was en er was toch wel wat schade nadat hij vanaf het dak is gewaaid. ik heb een verbetering gedaan met de materiaal keuze voor een as dit is staal geworden hier een foto hoe dat het geworden is. ik heb de as hier op de schijf gemaakt zodat daar de liggers weer aan gemaakt kunnen worden.
stalen as op alu schijf.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

hier volgen nog een paar foto's van de as voor de verduidelijking. dit is met lagering dit omdat ik het pas op elkaar heb gemaakt.
stalen as plus lagering 2.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

dit is ook nog wel een grappig feit dat is dat het metalen materiaal wat links op de foto aan de as zit het ruwe materiaal is waar het onderdeel wat rechts aan het materiaal zit uit is gemaakt.
stalen as uit ruw staal.jpg
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door dormos »

En wat is daar grappig aan? Dat is toch bij elk onderdeel dat op een draaibank gemaakt wordt zo?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door JantjeV8 »

Belangstellend: Waarom maak je zo'n asje in een 4-klauw en niet in een 3-klauw?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door pelletpower »

Hey Jan, heb je dit topic gelezen? Daar is je antwoord namelijk.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

hoi ik had of heb nu de 4 klauw gemonteerd en het zou ook met een 3 klauw kunnen alleen het nadeel van een drie klauw is dat hij zelf centreert en niet 100 % 0 is. ik vind het leuk om een as te draaien die ik dan op 0 klok met een uitklok instrumentje. maar stel ik zaag de as af en ik wil in de afgezaagde kant een center gaatjes hebben wat in lijn licht met het center gaatje van de anderekant van de as dan is dit alleen 100% mogelijk met een vier klauw omdat je die inspanning onafhankelijk van elkaar kan verstellen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

het grappige aan een draaibank is dat er vanuit een stuk rond brut een mooi onderdeel gemaakt kan worden. daarom is het wel grappig omdat een meter staal niet zo heel veel kost en ik heb het geluk dat ik het mocht hebben van de baas waar ik werk. daarom vind ik het wel leuk om wat van iets wat eigelijk heel normaal is en zo voor de hand ligt zoals een stuk rond metaal een mooi onderdeel te maken. en dit is hobby matig dus wat het dan na de bewerking waard zou kunnen zijn doet er niet zoveel toe. ik heb een project een V.A.W.T met neodymium magneten dynamo die magneten zijn overigens best prijzig en heb ik gekocht.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door LeaD »

Of de 3-klauw omvormen tot zachte klauwen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

ik zal het even na vragen wat jij daar mee bedoeld😄 ik ben ook wel is bezich geweest om een drieklauw die niet goed centreert opnieuw te slijpen dit is heel veel werk en mogelijk natuurlijk maar ik had niet het gewenste resultaat en ben wat anders gaan doen nu zit in de 3klauwen ook heel veel kwaliteit verschil natuurlijk.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

hoi goedenavond. ik wil even laten weten dat de afgelopen storm van deze week weer mijn molentje omver heeft laten waaien dit keer had ik meer geluk! het is niet van het dak gewaaid maar alleen om gevallen en dit komt natuurlijk door de foto standaard die helemaal niet bedoelt is om een molentje in extremer weer als mast te kunnen laten functioneren. ik ben met een klein mastje bezig zodat dit niet meer gebeurd dit word vervolgd. :D :fff
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: neodynium magneet dynamo met windmeter aandrijving

Bericht door Slooij »

Het is rustig in zelfmaak windmolentjes land of is nog iemand bezig een molentje te maken?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie