4-bladige windturbine met D = 30 m

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door Adriaan Kragten »

De notitie: "Ideeën over een 4-bladige windturbine met een rotordiameter van 30 m" is te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onderaan het menu KD-reports. Ik heb eens bekeken waar je op uitkomt als je een 4-bladige rotor neemt met rotordiameter die zo groot is als die van de grootste klassieke Hollandse windmolens. De torenhoogte werd 35 m gekozen en dat is dus wel wat hoger dan van een klassieke molen maar dat is nodig om geen last van begroeiing of bebouwing te hebben. Ik denk dat er een veel grotere acceptatie is voor een dergelijke windturbine dan voor windturbines met torenhoogtes hoger dan de dom van Utrecht. Hoewel een rotordiameter van 30 m veel kleiner is dan die van hedendaagse moderne windturbines, is de molen toch in staat om zelfs in Brabant in december het vermogen te leveren voor de warmtepomp van de vloerverwarming van ongeveer 90 goed geïsoleerde nieuwbouwhuizen. In de notitie staat ook waaraan mensen zich het meest ergeren bij windturbines en hoe deze bezwaren voor deze nieuwe windturbine toch voor een groot deel ondervangen worden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door kockie »

Ik ga het bekijken! Even geleden heb ik al eens nagedacht of je het nu voor elkaar zou krijgen om een neoklassieke windmolen te bouwen in de achterhoek. Net zoals de Nolet. Het is tot nu toe bij denken gebleven en goede kans dat het dat ook blijft.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: 4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door pelletpower »

Hee, das een leuke! Commercieel kan dat natuurlijk totaal niet uit. Wel een mooi reclame object.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: 4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door Adriaan Kragten »

kockie schreef: 23 jun 2022, 21:52 Ik ga het bekijken! Even geleden heb ik al eens nagedacht of je het nu voor elkaar zou krijgen om een neoklassieke windmolen te bouwen in de achterhoek. Net zoals de Nolet. Het is tot nu toe bij denken gebleven en goede kans dat het dat ook blijft.
Wat ik bedoel is toch geen molen zoals de Nolet die er echt uitziet als een traditionele molen. De enige overeenkomst is de rotordiameter en het gebruik van een 4-bladige rotor. Ik gebruik aerodynamische profielen met een lage Cd/Cl waarde, bladverstelling voor de beveiliging en een slanke toren.

Of dit concept commercieel aantrekkelijk is weet je pas als het helemaal uitgetekend en begroot is. Wel ga ik ervan uit dat de geleverde energie direct ten gunste komt aan de bewoners van het uitbreidingsplan waar de molen bij komt te staan. Omdat deze energie in de winter bijna allemaal naar de warmtepompen gaat, bespaar je dus direct op elektriciteit die je anders duur moet inkopen. Dit levert per kWh daarom veel meer op dan een molen uit een windpark die aan het hoogspanningsnet levert. Voor de door een groot windpark aan het net geleverde energie moet een privé gebruiker in december een veelvoud betalen van dat wat de parkeigenaar ontvangt. Een aandeel in een windpark is daarom veel minder gunstig dan het direct gebruiken van de energie van een molen die van alle bewoners samen is.

Een andere reden, dan mogelijk snellere acceptatie, om een 4-bladige rotor te nemen, is dat ik een tamelijk lage ontwerpsnellopendheid lambda van 5 gekozen heb. Door deze lage lambda en doordat de beveiliging het rotortoerental al bij 8 m/s begrenst, is de maximale tipsnelheid laag en dit resulteert in een geringe geluidsproductie. Bij een lambda van 5 zou ik bij een 3-bladige rotor wel erg brede bladen krijgen.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: 4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door Adriaan Kragten »

Deze notitie werd aanzienlijk gewijzigd. Hij werd nu onderverdeeld in een hoofdstuk 1 Inleiding en een hoofdstuk 2 Ideeën over de VIRYA-30. Hoofdstuk 1 geeft o.a. de nadelen van windturbines in de buurt van bewoning en men zal alleen acceptatie krijgen als men die nadelen serieus neemt en ze zo veel mogelijk probeert te ondervangen. Aan hoofdstuk 1 werd een stukje toegevoegd over vogelslachtoffers. In hoofdstuk 2 werd een ander type huis gekozen waarmee de molen gecombineerd wordt. Zelfs met dit behoorlijk grote vrijstaande huis is één VIRYA-30 windturbine in staat om in december bijna alle energie te leveren die nodig is voor de warmtepompen van 60 goed geïsoleerde huizen. Deze notitie toont aan dat men zelfs in Brabant met een middelgrote windturbine al heel veel kan doen en dat het dus niet nodig is om alleen maar naar megawatt turbines te kijken waar veel weerstand tegen is en waarvoor men in Meierijstad niet aan de radartoets kan voldoen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door kockie »

Stuk over windmolenslachtoffers is afgesplitst
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: 4-bladige windturbine met D = 30 m

Bericht door Adriaan Kragten »

Hoofdstuk 2 van deze notitie werd uitgebreid. Er werd verder ingegaan op de generator en de tandwielkast. Ook werd berekend hoeveel de tipsnelheid lager ligt dan die van een gangbare grote windturbine. Dit blijkt ongeveer een factor 0,45 te zijn en de bijbehorende maximum tipsnelheid is ongeveer 156 km/uur in plaats van 346 km/uur. Hierdoor zal deze molen maar weinig geluid maken en is er veel minder kans op vogelslachtoffers omdat de bladen bij deze tipsnelheid nog vaak ontweken kunnen worden.
Plaats reactie