Bronpomp gebruik

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Bronpomp gebruik

Bericht door wieger »

Hallo iedereen

Wij hebben met een groepje mensen een stuk grond in Spanje waar we een put geslagen hebben. We hebben een bronpomp geïnstalleerd en zouden die het liefst ook willen gebruiken om de watervoorziening van de huizen/keuken/douche enzovoort te bedienen. Nou denk ik persoonlijk dat dit helaas niet gaat vanwege de volgende problemen:

-hoogteverschil. We hebben plekken op 50 meter hoogte waar water heen moet en plekken op t level van de put waardoor je problemen krijgt met drukverschil.
- constant grote druk op alle leidingen en koppelingen. 8 bar met risico dat het kapot gaat
-veel slijtage. De pomp zal telkens aanspringen als je even de kraan open zet. Daar is een bronpomp eigenlijk
niet voor bedoeld. Dit is misschien te verminderen door een expansievat maar ik weet niet of een expansievat zo veel druk aankan en kan leveren (8bar) en dus helemaal naar boven zou kunnen krijgen.
-veel energieverbruik. De bronpomp verbruikt erg veel stroom.je zou een kraan kunnen knijpen bijvoorbeeld zodat de toevoer minder word maar de pomp zou nog steeds evenveel stroom verbruiken

Op de plekken waar ik geweest ben die een soortgelijke situatie hadden, pompte men het water met een bronpomp omhoog in een basin en werd het daar met een hydrofoor pomp of natuurlijk druk weer naar beneden gepomp om zo de verschillende plekken van water te voorzien.

Heeft iemand ervaring met dit soort pompen en hoogteverschil? Alvast heel erg bedankt
Plaats reactie