Houtcv met buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gcvandehoeve
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2022, 21:38

Houtcv met buffervat

Bericht door gcvandehoeve »

Hallo,

Nieuw op dit forum maar stiekem al wel heel wat informatie gevonden. Nu heb ik de volgende vraag: ik heb sinds een week een houtgestookte cv ketel branden met buffervat. Het buffervat stook ik warm de spiraal in het vat verwarmd de radiatoren so far so good. Nu heb ik het idee dat als de houtcv afkoelt het water van het buffervat door blijft stromen wat ervoor zorgt dat de buffer snel afkoelt. Gisteren heb ik de kogelkraan dichtgedraaid van de retourleiding van buffer naar houtcv. Vanochtend de pomp van de radiatoren ingeschakeld (dit moet ik nog ff faxen dat het met een thermostaat kan) en warme radiatoren. Dus mijn vermoeden lijkt juist. Nu het volgende is er een klep die automatisch de retourleiding af kan sluiten. Dus bijvoorbeeld als de pomp uitgaat sluit de retourleiding. Ps het is een oude houtcv van viessmann. Alles nog mechanisch zonder poespas.
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door LeaD »

Uw anticondensklep doet dit al voor je . Tenminste als je die hebt geïnstalleerd .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door Ramon »

Nu het volgende is er een klep die automatisch de retourleiding af kan sluiten. Dus bijvoorbeeld als de pomp uitgaat sluit de retourleiding.

https://a.aliexpress.com/_ux9SUf


220v, aansluiten op de pomp
gcvandehoeve
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2022, 21:38

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door gcvandehoeve »

LeaD schreef: 09 mar 2022, 05:41 Uw anticondensklep doet dit al voor je . Tenminste als je die hebt geïnstalleerd .
Deze heb ik niet geïnstalleerd. Ga ik nar kijken bedankt!!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 09 mar 2022, 05:41 Uw anticondensklep doet dit al voor je . Tenminste als je die hebt geïnstalleerd .
Ja voor het kachel-buffervat circuit.

Niet voor het buffervat-radiatoren circuit.
Hier moet je, of een stromingsklep zoals jantjev8 zegt, of zo een als ik stuurde.
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door LeaD »

Thermostatische kranen op de radiatoren ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door Ruuben »

Is er een hydraulisch schema van je installatie?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 09 mar 2022, 14:08 Thermostatische kranen op de radiatoren ?
Dat werkt niet, om diverse redenen:

1. Je pomp gaat pompen als er warmtevraag is van je ruimtethermostaat. Dan moet je geen thermostatische kranen hebben op je radiatoren. Dan heb je 100% kans dat of je pomp blijft pompen en de kranen zitten dicht. Of de pomp stopt met pompen, omdat het warm genoeg is, en de kranen blijven open staan.

2. Ze sluiten NOOIT, maar dan ook NOOIT allemaal tegelijk. Dan is de praktijk, dat de laatste een heel klein beetje open blijft staan om het op temp te houden. Hij haalt de temp niet, omdat hij maar een klein beetje open staat.

3. Heel onzuinig, hoe ga je om met dag nacht temp?

4. Misschien zit er ook wel een vvw op aangesloten?
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtcv met buffervat

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 09 mar 2022, 22:16
LeaD schreef: 09 mar 2022, 14:08 Thermostatische kranen op de radiatoren ?
Dat werkt niet, om diverse redenen:

1. Je pomp gaat pompen als er warmtevraag is van je ruimtethermostaat. Dan moet je geen thermostatische kranen hebben op je radiatoren. Dan heb je 100% kans dat of je pomp blijft pompen en de kranen zitten dicht. Of de pomp stopt met pompen, omdat het warm genoeg is, en de kranen blijven open staan.

2. Ze sluiten NOOIT, maar dan ook NOOIT allemaal tegelijk. Dan is de praktijk, dat de laatste een heel klein beetje open blijft staan om het op temp te houden. Hij haalt de temp niet, omdat hij maar een klein beetje open staat.

3. Heel onzuinig, hoe ga je om met dag nacht temp?

4. Misschien zit er ook wel een vvw op aangesloten?
TS heeft nog niet geantwoord of er wel of geen thermostatische kranen aanwezig zijn ... :fff . En hoe de radiatoren op de spiraal zijn aangesloten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie