Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

@ Fietser, kan u het deksel in de bovenplaat openmaken als de kachel koud is ?

@Ramon, ik ga niet vragen om er een doorzichtig deksel op te plaatsen . :wink:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

fietser schreef: 20 feb 2022, 15:15 Als men eerlijk zegt dat deze kachels misschien (in ieder geval op papier) een veel hoger rendement behalen dan sommige oudere kachels zonder na-verbrand techniek, maar dat het gevolg wel is dat de kachel de trek sterk afremt, wat m.i. een natuurkundig feit is, en dat daarom de kans op rook lekkage tijdens bijvullen veel groter is, dan had ik zelf de afweging kunnen maken om een moderne of oude techniek kachel te kopen. Maar ik voel mij nu slecht geïnformeerd door bedrijven die zichzelf deskundigen noemen. Overigens vertelde de dame van de kachelwinkel mij dat moderne kachels niet meer invloed op trek hebben (trek doen afnemen) dan oudere kachels. Dit is m.i. niet juist.
I totally agree...
Niet voor niks dat ze tegenwoordig een hele goede geïsoleerde dubbelwandige pijp adviseren...

Vroeger kon je elke kachel onder een gemetselde schoorsteen plaatsen, tegenwoordig ben je dan zwaar de ...

Flexpijp en naisoleren.

Jij zegt: de kachel remt de trek sterk af, dat klopt, maar vergeet niet wat een 100 graden verminderde afgastemp doet met de trek... bij een oude kachel lekken de vlammen de pijp in, en zag je regelmatig 500 graden op de insteekthermometer staan, bij een nieuwe mag je blij zijn (bij mij) als hij boven de 250 komt. De vlammen komen net tot de helft van bodem tot pijp.

Gelukkig kijken mijn vrouw en ik niet zo krap. Allemaal een snuifje van de rookwolk, en ziet weer helder in de kamer... :fff
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

Bij 300°C zie je ijzer bij zwak omgevingslicht rood gloeien, bij 500°C ... . Foutieve insteekthermometer ? Of in Farenheit afgelezen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

Hoi,

de Morsoe 1412 brandt lekker. We zijn er ondanks 6 maanden experimenteren en ergernis door rook nu wel aardig gelukkig mee hoor. Alleen stom dat verkopers niet de moeite nemen iets uit te leggen hoe dingen echt zitten en ook nadelen durven noemen die er m.i. wel degelijk zijn.

Maar om toch af te sluiten met een positief bericht: de Morsoe ziet er qua bouwkwaliteit heel mooi en degelijk uit. En zolang je dus heel precies een bepaalde manier van stoken opvolgt, is de kans op rookoverlast vrij klein. Dan gebeurt mij dat nog incidenteel en dan gaat het om een klein wolkje dat je vrij snel weg ventileert als je even een raampje openzet. Als de kachel eenmaal goed op gang is, in mijn geval na 1,5 a 2 uur, dan is de kans erg klein dat er überhaupt nog merkbaar rook lekt tijdens bijvullen. Het is voornamelijk tijdens de eerste en tweede keer bijvullen dat je goed te werk moet gaan.

Wel vraag ik mij als eigenwijs persoon nu af of je de moderne na-verbrandtechniek niet zo kunt ontwerpen dat je zonder al te veel kans op rook lekken kunt bijvullen, dus als de kachel nog met vlammen brandt? Bijv. bijvullen vanaf de zijkant.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

Heeft u dan nog nooit het deksel die de bovenaansluiting afdicht gelicht ? Mogelijks zit daar nog een probleem . Gezien mijn vraag en gezien uw antwoord weet u waarschijnlijk niet wat het onderliggende probleem zou kunnen zijn .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

Vooropgesteld goed om te vernemen dat je de gebruiksaanwijzing van de kachel begint te kennen en het comfort kunt ervaren.

Ik blijf enigzins sceptisch over het 100% in orde zijn van uw systeem. Temeer daar ik zelf ook een gelijke klacht had, overtuigd was van de technische staat van m'n schoorsteen, en na een gedegen onderzoek toch met de neus op de feiten gedrukt werd. Na die aanpassing/reparatie een wereld van verschil en is de rookontsnapping tot nihil gereduceerd. De overtuiging in de reactie van uw fabrikant sterkt me in die scepcis.
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

De klep nr 1 dient in geval van een achteraansluiting te worden verwijderd . Zou dit weggenomen zijn ?

@jantjeV8 had u ook een achteraansluiting ? Wat was het euvel aan uw schoorsteen ?
Bijlagen
Scan.pdf
(21.13 KiB) 94 keer gedownload
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door JantjeV8 »

LeaD schreef: 22 feb 2022, 11:45 @jantjeV8 had u ook een achteraansluiting ? Wat was het euvel aan uw schoorsteen ?
Op 2 plekken, bij de kachelaansluiting en bij de nisbus aansluiting, trok de schoorsteen valse lucht. Terwijl ik er van overtuigd was dat het dicht was. Maar met goeie spanklemmen, wat hittebestendige kachelkit en een koordje beide aansluitingen dicht gemaakt.

Mijn kachel is met de achteraansluiting geinstalleerd. De bovenaansluiting is het dekseltje wat met 2 boutjes vast zit. Daar zit een koord-pakking tussen. Ook een punt waar makkelijk valse lucht getrokken kan worden want die pakking verschuift heel makkelijk als je dat dekseltje vast schroeft.

Nu is deze kachel, een Deens fabrikaat: Lotus M1, niet de allernieuwste maar ook geen rommelfabrikaat. Als het er achter allemaal goed dicht is brand het ding fantastisch mooi. En hoe nauwkeuriger de techniek, hoe gevoeliger voor onvolkomenheden.

Daarom blijf ik nog wat sceptisch/kritisch over het oordeel van de topicstarter over zijn eigen schoorsteen. Het komt echt erg nauw.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

LeaD schreef: 21 feb 2022, 12:44 Heeft u dan nog nooit het deksel die de bovenaansluiting afdicht gelicht ? Mogelijks zit daar nog een probleem . Gezien mijn vraag en gezien uw antwoord weet u waarschijnlijk niet wat het onderliggende probleem zou kunnen zijn .

Waar schrijf ik dat ik de bovenaansluiting niet heb afgedicht? Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn alle aansluitingen goed gecontroleerd. Ik ga niet alles dichtkitten omdat ik dingen verwijderbaar wil houden voor onderhoud. Zo kan ik bijv. niet het t-stuk die een dop op de onderkant heeft vast gaan kitten.

Wel heb ik als test 1 aansluiting van een pijp op koppelstuk waar ik twijfelde over luchtlekkage de boel met hittebestendige tape afgedicht, zonder enig resultaat / verandering van trek. De achteraansluiting is met koord bevestigd, net als de bovenaansluiting die ik dubbel gecontroleerd heb, dus dat het glasvezelkoord goed in de verzinking ligt en dat de bouten voldoende aangedraaid zijn. Dus ik blijf er bij dat deze kachel een slecht ontwerp is en dat de fabrikant niet eerlijke voorlichting geeft.

Het onderliggende probleem is het slechte ontwerp van de kachel waar ik niet voor gewaarschuwd ben door de verkoper. En als alles 100% luchtdicht moet zijn, dan moeten alle aansluitingen dichtgekit of gelast of getaped worden. Dit staat duidelijk niet in de handleiding (!). Wat ik wel in de handleiding zie zijn taalfouten door matige vertaling en verkeerde foto's: morsoe gebruikt allerlei foto's door elkaar. Dus in mijn handleiding zie ik naast taalfouten ook foto's van kachels die oudere, compleet andere modellen zijn. Dit geeft mij al geen degelijke indruk.

Ik kan niet uitsluiten dat ik zelf iets verkeerd heb gedaan, maar betwijfel dit ten zeerste. Als je goed oplet tijdens filmpjes en verhalen over moderne kachels met naverbranding dan lees en hoor je dat de trek sterk afneemt door deze ontwerpen. Daarom vind ik de houding van de fabrikant, importeur maar vooral verkoper slecht: u heeft het zelf verkeerd gedaan, tot ziens. Ik had graag voordat ik +/- 2000 euro ging investeren in rookkanaal en kachel gehoord van deze m.i. nadelen.
Laatst gewijzigd door fietser op 24 feb 2022, 11:13, 9 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

LeaD schreef: 20 feb 2022, 17:46 @ Fietser, kan u het deksel in de bovenplaat openmaken als de kachel koud is ?

@Ramon, ik ga niet vragen om er een doorzichtig deksel op te plaatsen . :wink:
Natuurlijk kan ik die openmaken. (met gereedschap) Maar waarom zou ik dat doen?
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

fietser schreef: 24 feb 2022, 10:55 Natuurlijk kan ik die openmaken. (met gereedschap) Maar waarom zou ik dat doen?
Heb ik al aangegeven, zelfs een tekening uit de handleiding aan toegevoegd . Maar de uitvoering zal te hoog gegrepen zijn .
Ga vooral verder met uw klaagzang van een slechte kachel . De lezertjes smullen van al dat memmen, kreften en zagen . Het lost niets op .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door fietser »

LeaD schreef: 24 feb 2022, 13:35
fietser schreef: 24 feb 2022, 10:55 Natuurlijk kan ik die openmaken. (met gereedschap) Maar waarom zou ik dat doen?
Heb ik al aangegeven, zelfs een tekening uit de handleiding aan toegevoegd . Maar de uitvoering zal te hoog gegrepen zijn .
Ga vooral verder met uw klaagzang van een slechte kachel . De lezertjes smullen van al dat memmen, kreften en zagen . Het lost niets op .
Ik ben gewoon eerlijk dat ik uw reacties irritant en niet constructief vind. En ik heb het recht om over negatieve ervaringen te schrijven.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 21 feb 2022, 06:22 Bij 300°C zie je ijzer bij zwak omgevingslicht rood gloeien, bij 500°C ... . Foutieve insteekthermometer ? Of in Farenheit afgelezen ?
Neeee, nu moet je echt stoppen LeaD.

Jij heb echt NERGENS verstand van...

Voordat je aan mij twijfel, ga nu eerst een even 3 weken aan jezelf twijfelen en geef dan een antwoord.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door Ramon »

fietser schreef: 24 feb 2022, 15:58 Ik ben gewoon eerlijk dat ik uw reacties irritant en niet constructief vind. En ik heb het recht om over negatieve ervaringen te schrijven.
I totally agree
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nieuwe houtkachel lekt rook in de woonkamer

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 05 mar 2022, 19:51 Neeee, nu moet je echt stoppen LeaD.
Haaaaa, Ramon is terug wakker geworden . Alvast een woord van dank om dit topic levendig te houden . Zolang de fysica en de chemie kloppen zie ik geen enkele reden om deze niet te weerhouden . Twee boutjes losmaken is ook geen rocket science . Voor fietser daarentegen ? :fff
Laatst gewijzigd door LeaD op 06 mar 2022, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie