Wie kent deze windmolen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Wie kent deze windmolen

Bericht door G.E.U.P. »

SkyWind NG
Face your fears living your dreams
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wie kent deze windmolen

Bericht door dormos »

Kennen niet, maar bij windmolens geldt in tegenstelling tot veel andere zaken "bigger is better" wel.
Kleine windmolens zijn alleen interresant voor off grid toepassingen waar geen netstroom beschikbaar is. Heb je wel netstroom dan ga je dit ding nooit terugverdienen (financieel en ecologisch) en kun je de stroom beter laten opwekken door de door sommigen verfoeide grote windturbines.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Wie kent deze windmolen

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb de technische specificatie gelezen. De rotordiameter is 1,5 m. Een vermogen van 1 kW wordt pas geleverd bij een windsnelheid van 18 m/s. Voor windsnelheden onder de 4 m/s komt er niets uit. Geclaimed wordt dat dit de eerste windturbine is die ontworpen is met de theorie die ook voor grote windmolens gebruikt wordt wat absoluut onzin is. De algemene windenergie theorie zoals die in mijn rapport KD 35 gegeven wordt is bruikbaar voor grote en voor kleine windturbines en er zijn honderden kleine windturbines met deze theorie ontworpen. Kortom, aanschaf van deze molen voor een bedrag van bijna € 3000 zal absoluut een grote teleurstelling opleveren als hij toegepast wordt in gebieden met matige windsnelheden.
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Wie kent deze windmolen

Bericht door G.E.U.P. »

Adriaan Kragten schreef: 23 aug 2021, 18:39 Ik heb de technische specificatie gelezen. De rotordiameter is 1,5 m. Een vermogen van 1 kW wordt pas geleverd bij een windsnelheid van 18 m/s. Voor windsnelheden onder de 4 m/s komt er niets uit. Geclaimed wordt dat dit de eerste windturbine is die ontworpen is met de theorie die ook voor grote windmolens gebruikt wordt wat absoluut onzin is. De algemene windenergie theorie zoals die in mijn rapport KD 35 gegeven wordt is bruikbaar voor grote en voor kleine windturbines en er zijn honderden kleine windturbines met deze theorie ontworpen. Kortom, aanschaf van deze molen voor een bedrag van bijna € 3000 zal absoluut een grote teleurstelling opleveren als hij toegepast wordt in gebieden met matige windsnelheden.
Bedankt voor je reactie. Ik kwam deze tegen bij een installateur in Oostenrijk op hun website dat ze deze molen installeren. Zo kom je nog wel eens iets tegen tijdens de vakantie.
Face your fears living your dreams
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wie kent deze windmolen

Bericht door JantjeV8 »

https://thearchimedes.com/products

En deze? Iemand bekend er mee?
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Wie kent deze windmolen

Bericht door Adriaan Kragten »

Er bestaat een ontwerptheorie voorwindmolens die al in de jaren 30 ontwikkeld is door Betz en Glauwert. Deze theorie wordt gegeven in mijn openbare rapport KD 35. Als je met deze theorie een windmolenrotor ontwerpt dan kun je verwachten dat de maximale vermogenscoëfficiënt Cp gehaald wordt. Elk type rotor dat afwijkt van deze theorie zal slechter functioneren als het om de maximale Cp gaat en dat geldt dus ook voor de vreemd gevormde rotor van deze fabrikant. Bij molens die bedoeld zijn voor het aandrijven van een enkelwekende zuigerpomp is het niet de maximale Cp die het belangrijkst is maar de startkoppel coëfficiënt. Dit soort rotoren hebben daarom veel bladen met een grote instelhoek. De rotor van deze fabrikant zal ook een grote startkoppel coëfficiënt hebben maar dat is helemaal niet nodig als een generator met een voldoende laag kleefkoppel aangedreven wordt.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wie kent deze windmolen

Bericht door JantjeV8 »

Duidelijk Adriaan, dank voor de toelichting. Ik kan het volgen.
Plaats reactie