verschil dynamo en of motor tussen oneven aantal spoelen en even aantal magneten

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

verschil dynamo en of motor tussen oneven aantal spoelen en even aantal magneten

Bericht door Slooij »

kijk ik heb een vraag over de magneten die even kunnen zijn. en de spoelen kunnen dan oneven zijn. wat is hier het verschil in heeft dit een benaming in de elektro motoren wereld of generator motoren wereld ik kan het niet direct vinden.
dus stel ik heb een dynamo met een even aantal magneten en een even aantal spoelen hoe heet dit?
nu heb ik een andere dynamo met een even aantal magneten en een oneven aantal spoelen?
heeft dit een naam want ik kan niet duidelijk vinden hoe dit word omschreven?
:?: :?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: verschil dynamo en of motor tussen oneven aantal spoelen en even aantal magneten

Bericht door Adriaan Kragten »

Omdat er even veel noord- als zuidpolen zijn moet het anker een even aantal polen hebben. Hoeveel spoelen de stator heeft hangt af van van het aantal ankerpolen en van het gegeven of de stator een 1-fase of een 3-fasen wikkeling heeft (een 2-fasen wikkeling is erg ongebruikelijk).

De optimale steek tussen de linker en de rechter poot van een spoel is gelijk aan steek tussen de ankerpolen. Bij een 4-polig anker is deze steek 90°, bij een 6-polig anker is de steek 60, bij een 8-polig anker is de steek 45, bij een 10-polig anker is de steek 36° en bij een 12-polig anker is de steek 30°, bij een 14-polig anker is de steek 25,71°, bij een 16-polig anker is de steek 22,5°.

Laten we eerst naar een 1-fase wikkeling kijken. Hierbij is het aantal spoelen de helft van het aantal ankerpolen. Je krijgt dus een oneven aantal spoelen als het anker 6,10 of 14 polen heeft. Bij een 1-fasen wikkeling krijg je geen elkaar overlappende spoelkoppen. Het nadeel van een 1-fase wikkeling is dat er een zeer grote fluctuatie op de gelijkstroom zit als de wisselspanning gelijkgericht wordt (zie mijn openbare rapport KD 340).

Bij een 3-fasen wikkeling geldt voor elke fase hetzelfde als voor een 1-fase wikkeling. Echter, als je elke fase apart legt dan krijg je een 3-laags wikkeling met op zeer veel punten elkaar overlappende spoelkoppen en de wikkeling wordt dan erg dik ter plaatse van de spoelkoppen. Als het aantal ankerpolen deelbaar is door 4 dan is het ook mogelijk om een 2-laags wikkeling te leggen. Een 2-laags, 3-fasen wikkeling is dus niet mogelijk voor een 6-polig, een 10-polig en een 14-polig anker.

Bij een 2-laags wikkeling ligt de helft van de spoelen van elke fase in de eerste laag en de ander helft in de 2 laag. In één laag liggen er dan telkens spoelen van verschillende fasen direct naast elkaar. Er is dan geen overlap van spoelkoppen in één laag maar wel overlap van alle spoelkoppen in de eerste en in de tweede laag. Voor axial flux generatoren is dit lastig en wordt de tweede laag vaak weggelaten maar daardoor heb je maar de helft van de vullingsggraad die theoretisch mogelijk is.

Bij een 3-fasen wikkeling krijg je dus drie maal het aantal spoelen als bij een 1-fasen wikkeling als je alle spoelen legt. Het aantal spoelen is dus anderhalf maal het aantal ankerpolen als je alle spoelen legt. Je krijgt dus een oneven aantal spoelen voor een 6-polig, een 10-polig en een 14-polig anker.

Als je bij een 2-laags wikkeling de tweede laag weglaat dan krijg je dus 1 1/2 maal het aantal spoelen als bij een 1-fase wikkeling. Het aantal spoelen is dus 3/4 van het aantal ankerpolen. Bij een 4-polig anker krijg je dan 3 spoelen wat dus oneven is. Bij een 8-polig anker krijg je dan 6 spoelen. Bij een 12-polig anker krijg je dan 8 spoelen. Bij een 16-polig anker krijg je dan 12 spoelen.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: verschil dynamo en of motor tussen oneven aantal spoelen en even aantal magneten

Bericht door Slooij »

ik dacht in eerste instantie dat synchroon en of niet synchroon te maken had met hoe de titel heet van dit onderwerp maar daar zit ik dus naast😅
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: verschil dynamo en of motor tussen oneven aantal spoelen en even aantal magneten

Bericht door LeaD »

Synchroon is wanneer het anker ( rotor ) de netfrequentie ( 50 Hz ) volgt . Niet synchroon of asynchroon volgt de rotor de netfrequentie niet en het ontstane verschil noemt men slip . Dit komt voor bij de kortsluitankermotoren of asynchrone motoren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie