Rocket stove starten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Rocket stove starten

Bericht door LeaD »

Je zou het zonder ook eens kunnen proberen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Hoi, dat heb ik afgelopen zomer geprobeerd maar dat had toen geen effect.
De heatriser voor verwarmen doe ik met twee aanmaakblokjes.
Het hout daarna aansteken doe ik met een gasbrandertje die ik er even op laat staan.
Ik zal ook kijken of de pijp niet ergens uit elkaar geschoven is. Kan bijna niet want ze zitten vast met klembanden.
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Dit staat op de site van de rocketstovestore onder Faq punt 2:

Maar nog belangrijker; een kachel heeft trek nodig. Zo ook de Rocket Stove. Om deze trek te genereren moet je altijd een paar meter omhoog. Dit is minimaal 3 tot 4 meter. Maar als je de uitlaat van de Rocket Stove horizontaal verlengd (maximaal 4 – 5 meter) en bochten gebruikt, dan moet je nog hoger gaan of werken met een trekkap.

Mijn pijp is 4 meter lang dus dat lijkt mij nogal minimaal? (voor een gewone houtkachel is dit zelfs te laag dacht ik?)
Het lijkt mij als er meer warmte in de pijp is er ook meer trek is wat dan weer resulteert in een fellere brand zodat je er ook wat dikkere houtjes in kan zetten???

Als ik het fout heb hoor ik het graag, ik zou het leuk vinden als mijn rocket goed werkt zoals overal beschreven!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove starten

Bericht door peterberg »

Ik verwarm met een grote massakachel, de schoorsteen temperatuur is vaak behoorlijk laag. Vooral met kouder weer, lager dan 10 ºC, dan komen er grote wolken uit de schoorsteen. Dat is geen rook, maar waterdamp. Een van de bijproducten van hout verbranding op chemie niveau is water, vrij veel zelfs. Als hout helemaal geen water zou bevatten, dus 0 % vochtigheid, dan nog produceert elke kg hout bijna 0,5 liter water. Wat dat betreft is hout een broertje van aardgas (is echt ook zo), aan de uitlaat van elke HR-ketel kun je dat zien. Oude gasketels hadden hetere rookgassen, die produceerden geen waterdamp.

Dat "roken" in jouw geval zou best eens waterdamp kunnen zijn. Als de temperatuur van de rookgassen toeneemt dan komt er geen waterdamp uit maar stoom, en die kun je niet zien net als bij oude niet-hr gasbranders. Waterdamp van houtverbranding is uiteraard te herkennen aan de geur, het ruikt hooguit naar natte sokken of natte houtskool. Het is over het algemeen wit of heel erg lichtgrijs en lost na een paar meter gewoon op in de lucht. Allemaal alweer ongeveer gelijk aan gas verbranding. Echte rook drijft gewoon weg, de pluim kan bij weinig wind tientallen meters lang worden.

Hoop dat dit wat helpt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Hoi Peter,
Als de rocket goed brand komt er bij opstarten soms witte rook/waterdamp uit. De vlammen maken op dat moment een draaiende beweging de heatriser in (kan ik zien door het kijkglas bovenop, erg handig!) als hij eenmaal goed warm is kan je af en toe de ouderwetse houtstank ruiken die van het schuine dak af komt. Dit ruiken mijn buren ook. De vlammen draaien dan ook niet meer in de heatriser rond maar zijn dan net onderaan te zien. Dit lijkt op te weinig trek.
Een paar dagen terug stond er aardig wat wind hier en toen kreeg ik hem niet goed op warmte. Door het kijkglas bovenop kon ik geen vlammen in de heatriser zien en de enkelwandige kachelbuis gewoon met mijn handen vasthouden. Dit lijkt dan weer op teveel trek???
Buiten: houtrook en stank. Ook met het uitgaan van de kachel kon je een vieze houtrook ruiken.
De smeulende stukken hout haal ik dan maar uit de verbrandingsruimte anders staat de buurt blauw.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

Interessant!

Ik geloof niet dat de schoorsteen onvoldoende trek geeft en daardoor het vuur zou gaan beinvloeden. Als dat wel zo zou zijn, dan moet in de hele kachel, na de heatriser, overdruk ontstaan die zo groot is dat de heatriser belemmerd wordt. Is er een manier om dat te kunnen meten of uitsluiten? Als er een gaatje ergens in de wand van de kachel zit (bijvoorbeeld bij de aansluiting van de schoorsteen) dan zou daar flink rook uit moeten blazen. Als er geen rook uit blaast, maar lucht uit de kamer in de schoorsteen gezogen wordt, dan kan de schoorsteen de kachel prima bijhouden.

Wordt er bij de ingang van de heat riser ergens secundaire lucht toegevoegd? Het meest waarschijnlijke van het probleem met deze kachel lijkt me dat die secundaire lucht het vuur niet bij kan houden en dat daardoor een gedeelte van het houtgas onverbrand blijft. Is er een instelmogelijkheid voor dit luchtkanaal? Je zou kunnen proberen om met een compressor of bladblazer (electrisch dan :lol: ) hier extra lucht doorheen te blazen en te kijken of dat verschil geeft in hoe de verbranding in de heat riser er uitziet op het moment dat je dikker hout aan het stoken bent. En de buren even niet thuis zijn ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Hoi Pietje,

Bedankt voor je reactie.
Volgens mij heeft deze rocket geen secundaire luchtinlaat.
Hij heeft 3 openingen aan de voorkant: glazen deurtje, luchtinlaat die open of dicht kan en de vulklep van de verbrandingsruimte.
Het glazen deurtje gaat na aansteken dicht en de vulklep laat ik nog even open totdat hij op gang is. Daarna gaat de vulklep dicht en de luchtinlaat aan de voorkant open. Met windstil of bijna geen wind gaat het dan best aardig en kan ik rook een stankloos stoken zolang ik maar heel dun hout gebruik zoals ik hier boven ergens beschrijf.
Er zitten verder geen gaten in het geheel waar rook uit komt het is nogal ouderwets degelijk inelkaar gezet. Druk meten etc daar heb ik geen spullen voor.

In de beschrijving van de rocketstove store staat wel dat als je een lang kanaal met bochten maakt je een trekkap moet gaan gebruiken.
Mijn kanaal is kort en recht omhoog met een trekkap. Misschien een keer met winderig weer de kap eraf halen en kijken wat er gebeurt?
(suggestie van LeaD, ook bedankt voor het meedenken!)

Pffff lastige materie allemaal :shock:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

haddock schreef: 24 okt 2021, 11:02Volgens mij heeft deze rocket geen secundaire luchtinlaat.
Ik vermoed dat die er wel is, maar dat die altijd volledig open staat en de lucht ergens achter of onder de kachel haalt. Toch verwacht ik meer daar het probleem dan een niet functionerende schoorsteen.

Probeer een doorsnede - tekening van het ding op te snorren en probeer te ontdekken waar die secundaire lucht vandaan komt. En haal daar dan een muizennest uit, of zoiets :wink: Het zou me niet verbazen als de inlaat ervan verstopt zit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Ik heb het nagevraagd bij de leverancier (Laureano)
De Gamera 6 heeft geen secundaire luchtinlaat. Er zijn een paar modellen met een bi-metaal aan de zijkant die dan secundaire lucht toelaten maar die maken ze niet meer. De lucht inlaat aan de voorkant zou genoeg moeten zijn.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

Hmm... Voor een goede verbranding van hout is er na de primaire lucht (lucht die het vuur aanjaagt) ook secundaire lucht (komt er achter de brandstof bij) om de houtgassen goed te verbranden bij. Als jouw kachel geel secundaire lucht heeft, dan zie je inderdaad dat bij een vollere vuurkamer de houtgassen in de heatriser komen zonder zuurstof om te verbranden. Rook tot gevolg, en iets minder trek.

Ik vermoed dat een modificatie van je kachel meer zin heeft dan zoeken naar een betere schoorsteen. :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Ik vind het wat ver gaan om een splinter nieuwe kachel gelijk te gaan "verbeteren" omdat hij na een aantal keer stoken nog niet helemaal lekker werkt. Je zou toch zeggen dat de fabrikant van deze kachels wel weten hoe ze een kachel maken???
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Rocket stove starten

Bericht door Pietje »

haddock schreef: 27 okt 2021, 09:48Je zou toch zeggen dat de fabrikant van deze kachels wel weten hoe ze een kachel maken???
Je mag het hopen. Maar als er in een rocket geen secundaire lucht wordt toegevoegd, dan zal die niet goed branden. Nieuw of niet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Dan zet ik de oude Etna maar weer terug :fff
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocket stove starten

Bericht door peterberg »

Pietje schreef: 28 okt 2021, 21:07Maar als er in een rocket geen secundaire lucht wordt toegevoegd, dan zal die niet goed branden. Nieuw of niet...
Dat lijkt me iets te kort door de bocht. De Gamera rocket stoves kunnen prima branden als ze buiten staan opgesteld met een paar meter pijp er op. Ik heb twee keer een demonstratie op die manier gezien en dat was heel overtuigend. Verder: de oer-j-tube van Ianto Evans had ook helemaal geen secundaire lucht toevoer en ondanks dat brandde het ding volledig rookloos.

En tot slot: het nieuwe kacheltje waar ik nu mee bezig ben, de DSR3, heeft ook geen secundaire lucht toevoer. Ik ben er lang mee bezig geweest maar het is toch gelukt zonder. Dus... het kan wel, en goed ook nog.

Trouwens wat betreft het kacheltje waar het hier over gaat: als er weinig wind staat doet-ie het goed. Maar als het hard waait, wat een sterkere trek betekent in mijn wereld, dan brandt-ie slechter. Het zou juist andersom moeten zijn, tenzij ik sinds 1983 niet goed heb begrepen wat windtrek betekent. Is die schoorsteen wel OK, of is er boven in het huis een opening die harder trekt als het hard waait en daardoor in competitie komt met de kachel?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
haddock
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 nov 2014, 19:06

Re: Rocket stove starten

Bericht door haddock »

Hallo Peter,
De kachel staat in mijn werkplaats en de pijp gaat 4 meter recht omhoog. De laatste twee pijpen zijn geisoleerd, met een trekkap erbovenop.
Met windstil weer krijg ik hem goed aan de gang zolang ik dun hout gebruik.
Als het waait (en dat doet het hier regelmatig op Walcheren!) dan krijg ik hem niet op temperatuur. Als je een lucifer voor het deurtje houd is hij gelijk uit. De luchtstroom naar binnen toe is dan inderdaad groter dan bij windstil weer, en waarschijnlijk te groot.
Laureano vertelde dat hij een klep in de pijp van zijn kachel heeft gemaakt om te grote trek te voorkomen.
Ik wil dit ook gaan proberen.
Maar andere tips zijn natuurlijk welkom!
Ik lees niet anders dan positieve dingen over deze rocket stove dus moet het wel aan wat anders liggen?
De krulwilg achter mijn werkplaats moet ik nog snoeien, misschien komt het daar wel door...
Plaats reactie