Stroomloze pellet rocketstove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marcogs
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021, 17:42

Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Marcogs »

Hoi,
Ik ben net nieuw op het forum en zie mooie oplossingen en ideeen voorbij komen.
Zelf ben ik redelijk fanatiek met het managen van mijn energieverbruik.
Ik woon in een oude twee onder en kap woning die ik van fundatie tot nok heb laten isoleren.
Dat scheelde al de wereld. Daarna 14 zonnepanelen met 3F omvormer.
Toen kwam de verwarming aan de beurt. Nou bou ik al ruim 10 jaar rocketstoves voor schuur en huis, maar wilde omwille van arbeid van het hout af.
Dus een aantal jaar geleden na een paar pogingen een omgeboude rocketstove gemaakt en die staat alweer een aantal jaar te draaien in huis.
Verbruik is ongeveer een kilo per uur, dus dat is niet slecht.
Uiteraard kan ik veel minder goed de temperatuur regelen, maar ik wilde niet afhankelijk zijn van stroomtoevoer, dus moest het een "off grid" model worden.

Ik ben met nog veel meer bezig, maar is nog niet af.

Tot snel, Marco
Bijlagen
IMG-5667.jpg
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door benthuis »

Dank voor het delen! Kan je nog iets beter toelichten wat we zien?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Marcogs
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021, 17:42

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Marcogs »

Zal even toelichten.
Wat je ziet is een nieuw stalen expansievat wat is gestraald en in tweeen is gesneden. Het rocketstove deel en het rookgas deel is geintegreerd in het onderste deel.
Het bovenste deel is voorzien van een pasring en recht boven de uitgang van het stove deel is er een 10mm dikke plaat gelast. (waar zeg maar die ventilator op staat.
De basket is gemaakt van massief 316RVS. Tussenruimte is net 0.2mm kleiner dan de diameter van de standaard pellets.
Kachel wordt aangestoken door middel van kleine hobbybrander op een statief die in +/- 2min de pellets ontsteekt.

De hopper die er nu op zit is een expirimentje, want dat wordt nog een vaste bak aan de achterwand.
De aanzuiglucht komt via een gat in de vloer uit de kelder.

Kachel is te regelen in drie standen en brand perfect.
Bijlagen
1.jpg
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Paide »

ik ben wel benieuwd naar waarom die plastic slang er aan zit aan de zijkant. Is dat voor de luchtaanvoer?
Hoe haal je de as er uit? En je zegt dat je hem kunt regelen op drie standen. Hoe doe je dat dan?
Marcogs
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021, 17:42

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Marcogs »

Die plastic slang wordt vervangen door een alu flex slang en die gaat achter de kachel de kruipkelder in. Die zuigt de verse lucht aan. Daarmee neem je ook het typische turbine achtige aanzuig geluid weg wat kenmerkend is voor een rocketstove.
Alle as wordt door de pijp in de kachel de ketel in geblazen en daalt neer op de bodem van de ketel. Een keer per seizoen haal ik de bovenkant van de ketel en zuig hem leeg.

Het verstellen van de intensiteit van branden doe je zo:
Op de foto zie je de hendel aan de zijkant zitten die in 3 "slots" vastgezet kan worden. Als je de hendel omhoog trekt en vastzet til je daarmee ook de vulpijp omhoog.
Op de andere foto zie je dat je daarme de afstand tussen de onderkant van de basket en de de onderkant van de vulpijp dus kunt regelen.
Hoe groter de afstand tussen die twee punten hoe groter het oppervlak pellets wat je verbrand en daarmee meer warmte genereerd.
Bijlagen
Capture.PNG
Marcogs
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021, 17:42

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Marcogs »

trouwens even een vraag van mezelf. Als ik een post plaats met meerdere foto's. Zien jullie dan wel alle foto's? Want ik zie alleen maar de eerste.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door kockie »

Ik zie maar 1 foto. Waarschijnlijk heb je de laatste stap overgeslagen: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... =30#p97985
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Marcogs
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2021, 17:42

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Marcogs »

Ok ik snap hem nu.
Dit was de ontbrekende foto bij de tekst.
Pijp beweegt dus op en neer. Stand 1/2/3
Capture.PNG
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stroomloze pellet rocketstove

Bericht door Ramon »

Slim over nagedacht... 👌
Plaats reactie