rapport KD 437 herzien

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

rapport KD 437 herzien

Bericht door Adriaan Kragten »

Het rapport KD 437 waarin het bladverstelmechanismen van de VIRYA-15 wordt beschreven, werd herzien. Er werd een nieuw hoofdstuk 14 aan toegevoegd getiteld: "Adding of a centrifugal weight to a blade". Het aerodynamisch moment is tamelijk klein en het pitchmoment dat de bladverstelling aanstuurt kan vergroot worden door aan elk blad een centrifugaalgewicht aan te brengen. De invloed van de positie van dit gewicht op het pitchmoment werd onderzocht in dit hoofdstuk.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: rapport KD 437 herzien

Bericht door Slooij »

Hallo goedenavond.
ik heb net uw bericht gelezen en toen moest ik gelijk denken aan een film. het was een goeie film maar ik weet niet meer hoe die heet. in die film stond ook een wind farm met een heleboel dezelfde molens en op de tip van die wieken hadden zei een cilinder zitten. ik dacht dat ze dat deden om een vliegwiel te creëren zodat hij stabieler blijft draaien met een onregelmatige wind. ik zal uw rapport is gaan lezen. ik moet vooral lachen om de film under water world om die molen die zijn boot rustig laat varen en als hij dan op de vlucht moet voor zijn vijanden dan hijst hij zijn zeilen😃
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: rapport KD 437 herzien

Bericht door Slooij »

ik zat even terug te denken ik wou wel is een keer de wiekversteling maken van gaffel kogel gevrichten en die dan laten draaien met liniere aandrijving of een spindel of een tand stang. oké hier ben ik nu nog steeds omdat ik hier nooit mee veder ben gegaan maar nu even over de lagering om die wieken te kunnen laten draaien en in vaanstand te kunnen draaien. ik heb wel is bij nieuwe windmolens een wiek horen valen omdat die lagering zo ruim was. ik wou dat even kwijt 😁 zo kwam dat toen op mij over mischien dat ik hier wel naast zat. verticaal omhoog stond die wiek en toen zij die molen boem dit was bij elke rotatie dezelfde wiek en of waar ik dan naast zat ik weet het niet maar zo interpeteerde ik het op dat moment kan dit?
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: rapport KD 437 herzien

Bericht door Adriaan Kragten »

Slooij schreef: 29 jun 2021, 22:54 ik zat even terug te denken ik wou wel is een keer de wiekversteling maken van gaffel kogel gevrichten en die dan laten draaien met liniere aandrijving of een spindel of een tand stang. oké hier ben ik nu nog steeds omdat ik hier nooit mee veder ben gegaan maar nu even over de lagering om die wieken te kunnen laten draaien en in vaanstand te kunnen draaien. ik heb wel is bij nieuwe windmolens een wiek horen valen omdat die lagering zo ruim was. ik wou dat even kwijt 😁 zo kwam dat toen op mij over mischien dat ik hier wel naast zat. verticaal omhoog stond die wiek en toen zij die molen boem dit was bij elke rotatie dezelfde wiek en of waar ik dan naast zat ik weet het niet maar zo interpeteerde ik het op dat moment kan dit?
In KD 437 wordt ook een berekening gegeven van het wrijvingsmoment in de lagering als je daarvoor INA-Permaglide glijlagers gebruikt. Dit blijkt erg hoog te zijn t.o.v. het aerodynamisch moment en daarom ben ik in het volgende hoofdstuk over gegaan op naaldlagers. Bladverstelling vereist altijd een tamelijk gecompliceerd mechanisme, vooral voor een 3-bladige rotor. Daarom kun je voor een kleine windmolen beter een systeem gebruiken waarbij de rotor uit de wind gedraaid wordt.

De film Water World heb ik ook gezien. De windmolen op de boot is een Darrieus-rotor en gesuggereerd wordt dat die een schroef aandrijft waarmee de boot langzaam vooruit gaat. Maar als je dan wilt zeilen dan zit het ding verschrikkelijk in de weg.
Plaats reactie