Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

ja, dure m³'s, op de jaarafrekening stond bij het totaaloverzicht voor het gas gedeelte ongeveer € 250,-. :?
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door fireblade »

nooit geweten dat dit bestond, zitten er al jaren net overheen. Maar vooralsnog doe ik niets, wacht eerst maar eens af wat voor snode plannen men heeft in het kader v/d energietransitie. Dan zou die gaspijp nog van pas kunnen komen, en weg is weg, en als je dan weer aan het gas wilt, 100mtr tot aan de straat is toch ook wel een dingetje. Dan kan het weghalen wel gratis zijn....En qua elektra, ruim 150 mtr kabel vervangen waarvoor wij dan moeten opdraaien verdom ik, als er maar een 2 aderige teerkabel in de grond ligt kun je weinig. En dat is de verantwoording v/d netbeheerder, dus kunnen we een aantal zaken nooit doen zoals electrisch koken of een doorstroomapparaat. Het is nu al opletten wat je tegelijkertijd aanzet.... hoofdzekering vervangen ze wel gratis, ook na de eerste keer
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door pelletpower »

Elektriciteit is wel een ding met 1 fase. Zie het als een uitdaging.

250 euro om de gasaansluiting te houden, mmm. Nog eens over nadenken. Voorlopig nog lager fruit te oogsten. In 2015 stookten we nog op pellets en ik scheurde mijn hamstring. Twintig hechtingen aan de binnenkant, tien aan de buitenkant en niemand wist hoe het zat met de pellets. Laat staan hoe het nu in elkaar geknutseld is.... Laat die aansluiting voorlopig maar.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door bonkelaar »

Zoals Jantje en Pelletpower zit ik er ook in. Mijn verbruik was ca 350 m3 in het voorlaatste seizoen. Ik heb al eens becijfert dat mijn m3 gas ca € 1,-- kost. De verwarming en het warme water lopen in de winter op hout, in de zomer is er een zonneboiler. Ik raak langzaamaan een jaartje ouder en er kan zo maar een kink in je gezondheid komen. In ons gezin is het stoken voor mij, de vrouwen menen dat ze naar rook gaan stinken als ze stoken. (dat is ook wel eens zo, ik krijg wel het verwijt naar een makreel te stinken....) Een comfortabel alternatief als plan B moet je gewoon hebben, zeker als niet het hele gezin even groen is.....

Groet Jos.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Jan-Sietze »

Ok. Liander heeft weer een herberekening gemaakt en (bla bla bla) mijn SJV is nu 510 kuub.
Dit standaard jaar verbruik is op basis van het idee dat je elk volgend jaar meer gaat verbruiken zodat zij voldoende gas kunnen 'inkopen'...

Ik heb de meterstanden teruggezocht en wat blijkt:
In maart 2019 moest er een nieuwe meter komen (de eerste digitale was verouderd)
Op 1 april '19 staat er 36m3 op de teller
op 5 april '21 staat er 1000m3 op de teller (zelf afgelezen)
Mijn verbruik over twee jaar is dus minder dan 964 kuub in twee jaar...


Toch weer eens mailen...
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Mijn verbruik over twee jaar is dus minder dan 964 kuub in twee jaar...
Die vat ik niet...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

Nou, hij blijft gewoon ruim onder de 500m³, dus wat is de reden om hem daarboven in te delen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Het SJV ligt altijd hoger dan het daadwerkelijke verbruik. Na controle komt het SJV op 515 m3 uit.
Dit toch???
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

Ik kan me voorstellen dat 1 m3 gas van 5 graden, meer calorische waarde heeft dan 1 m3 gas van 25 graden.

En dan zit er ook nog verschil tussen Gronings gas en Russisch gas...

Etc...

Je meter kan dat niet meten. Die is "dom".
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door JantjeV8 »

Daar moeten ze ons (de consument) niet mee lastig vallen. Dat moeten ze maar gewoon in hun prijs verweven. Je voelt je als consument gewoon met een of ander babbeltrucje genomen. En invloed op uitoefenen kun je ook niet, ja, minder verbruiken. Maar hoeveel dan, je zit toch onder de 500. Daar heb je de meter toch voor. De gaspijp isoleren om hem koeler te houden kun je niet. Of de dollar staat wat laag dus ik rond de afrekening ook maar wat naar beneden af..
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

ik vind het ook niet netjes ik weet ook niet tot in hoe ver je in het recht staat in zoon situatie.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

als dit ook zo gaat met het totale gas verbruik van Nederland dan zegt Rusland doe mij maar dat bedrag maar dan met 6 nullen meer🤔
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Slooij »

het was toen ook zo met die f35 gevecht toestellen. toen ze besteld werden stond de dollar laag en toen ze gekocht werden hoog. volgens mij hebben ze er een toestel op in moeten leveren of ze hebben er geen munitie bij gekregen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 19 jun 2021, 12:06 Daar moeten ze ons (de consument) niet mee lastig vallen.
Ik denk dat dat het ook niet is...
Ik denk dat het andersom is. Normaal stelt NIEMAND daar vragen over, denk ik. En daarom dat al die mensen die daar werken het ook niet weten. Maar ik denk dat ze vast in hun recht staan.

Wel logisch dat je er achteraan belt, dat snap ik. Maar ik snap hun ook... Zal vast wel in hun contact staan... maar wie leest de disclaimer ooit door??? Gemiddeld 50 pagina's... succes
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Capaciteitstarief - Verkeerd ingedeeld

Bericht door kockie »

Het SJV ligt altijd hoger dan het daadwerkelijke verbruik. Na controle komt het SJV op 515 m3 uit.
Ik vind dit gek. De netbeheerder plaatst een meter en gaat vervolgens met de getallen goochelen... Vraag eens om de berekeningswijzer van het standaardjaarverbruik. Net als vroeger bij wiskunde: niet de uitkomst telt, maar de berekening....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie