Worden KD-rapporten gelezen?

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Je mag wieken alleen met elkaar vergelijken als zij dezelfde snellopendheid en hetzelfde profiel hebben waardoor ze uitwendig gelijkvormig zijn. Het is niet zeker of dat het geval is als je alleen naar de lengte van de wiek kijkt. Omdat de machtswet zo zwaar doorwerk bij schaalvergroting, doet men er alles aan om daar onderuit te komen. Als je voor grotere rotoren een wat hogere snellopendheid kiest dan nemen de koorde en de profieldikte relatief minder snel toe dan de lengte van de wiek. Maar de wiek gaat dan meer lawaai maken en hij wordt dan ook relatief zwakker en slapper. Je kunt dit laatste weer compenseren door hoogwaardigere materialen te gebruiken of door een realief grotere dikte van de mantel te gebruiken. Als het je daardoor lukt om bij verdubbeling van de rotordiameter het gewicht van de bladen geen factor acht maar een factor vijf toe te laten nemen dan is de rotor bij gelijke windsnelheid toch nog wat minder economisch. Maar bij grotere rotoren horen ook hogere torens en daardoor krijg je weer wat hogere windsnelheden (hoewel boven een hoogte van 60 m het effect van de snelheidstoename t.g.v. de grenslaag rond het aardoppervlak nihil is). Maar er zijn nog andere redenen waarom groter toch economischer is zoals bijvoorbeeld dat je minder sites nodig hebt, dat het monitoren van een molen met een diameter van 100 m haast net zoveel kost als het monitoren van een molen met een diameter van 50 m en dat je bij zeer grote molens op zee een helicopterplatform op de kop kunt aanbrengen.

De rotorbladen van hele grote windturbines zie je bij hoge windsnelheden erg ver naar achteren buigen. Dit geeft aan dat het erg lastig is om dit soort bladen voldoende buigstijf te maken. Om te voorkomen dat de bladen de toren kunnen raken worden de bladen met een kegelhoek naar voren aan de naaf bevestigd en wordt aan de rotoras een tilthoek van tussen de 5° en 10° gegeven.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door kockie »

Nu in de Gelderlander een artikel over "vibratorwindmolens" en statenleden die daar enthousiast van worden. "innovatie" , net als de windtoren. Volgens mij staat het allemaal al beschreven in het windwerkboek en ook waarom het niet werkt. Misschien moeten we dat oude boek maar eens aanbieden aan statenleden. Of een voordacht van Adriaan regelen :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Adriaan Kragten »

Er is ooit ook eens een plan geweest om in plaats van normale windturbines omhulde weerstandsmachines bij Urk neer te zetten. Naar aanleiding van dit plan heb ik toen rapport KD 416: "Windmills using aerodynamic drag as propelling force, a hopeless concept" geschreven. Uit dit rapport blijkt dat een weerstandsmachine de allerslechtste manier is om met een windmolen energie op te wekken. Maar er zijn werkelijk honderden patenten verleend op dit soort machines en je kunt ze op dit moment nog steeds in China kopen. Wat er ook verzonnen mag worden, er is gewoon niets beter dan een goed ontworpen horizontale as windturbine.

Het Windwerkboek was een groot succes toen het uitkwam en het geeft een goede indruk van waar windenenergie stond in 1980. Het nadeel is echter dat er ook een hoop fouten in het boek zaten. Ik heb nog altijd een lijst met correcties liggen die naar Chris Westra opgestuurd is en die in een nieuwe druk opgenomen zouden worden maar dat is er nooit van gekomen. De meest hinderlijke fout is dat er bij de methode die op blz 167 gebruikt wordt om de hoek phi tussen de richting van de relatieve wind en het rotorvlak te bepalen geen rekening gehouden wordt met het feit dat de windsnelheid in het rotorvlak afgenomen is tot 2/3 V en dat het zog roteert. Mensen die met deze theorie rotorbladen ontwerpen krijgen bladen met veel te grote instelhoeken. De juiste fomule wordt gegeven als formule 5.3 in KD 35.

Op blz. 210 in dit boek staat een foto van mijn allereerste windmolen met roterende bladen waarmee ik in 1974 een eerste prijs gewonnen heb in een wedstrijd van de NOS "Energie Idee". Veel later heb ik dit principe nog eens beschreven in KD 417. Aerodynamisch is het concept nog helemaal niet zo slecht omdat de energieontrekking voor het voor het grootste deel op lift gebaseerd is maar technisch is het aandrijven van de bladen erg lastig en onderhoudsgevoelig. Ik ben diverse keren mensen tegen gekomen die op hetzelfde idee gekomen waren en een Deens bedrijf had in 2015 zelfs een behoorlijk grote 5-bladige molen ontwikkeld volgens dit principe.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door JantjeV8 »

kockie schreef: 20 apr 2021, 22:29 Misschien moeten we dat oude boek maar eens aanbieden aan statenleden. Of een voordacht van Adriaan regelen :D
Daar raak je natuurlijk wel een kernprobleem. Op het bestuurlijke fluweel zit geen kennis. Dus alles wat ze aangepraat wordt, geloven ze. Praat je lang genoeg, krijg je ook je zin. Dat levert geen kwalitatief hoogwaardige besluitvorming op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Worden KD-rapporten gelezen?

Bericht door Tim »

Hallo Adriaan,

Ik lees selectief, maar de informatie die je vrijgeeft is erg uitgebreid. Ik werd ooit erg warm voor de ridgeblade. Ik heb nog een bult grote luxaflx lamellen liggen en wat tekenwerk gedaan voor een eigenbouw. Een jong gezin heeft alle projecten alleen stilgelegd, ik heb nog 3 liggen, waaronder deze.

Tzt ga ik zeker je informatie benutten.

Groet,
Tim
Plaats reactie