Lisdodde voor isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Lisdodde voor isolatie

Bericht door benthuis »

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... doddeteelt

Ben wel benieuwd wat voor bewerkingen ze nog moeten doen voor er een eindproduct is

Wel aardig om te zien dat een bedrijf dit naar zich toe trekt
Screenshot_20210228-110236.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Lisdodde voor isolatie

Bericht door benthuis »

Opbrengst klinkt niet slecht:
Enkele bouwbedrijven tonen interesse. Zo onderzoekt Bouwgroep Dijkstra Draisma de mogelijkheden van lisdodde als isolatiemateriaal. 'Cellulose-isolatie halen we uit Europa. Dat is van de zotte. Lisdodde is een lokaal product. Het bespaart energie en we kunnen circulair bouwen', zegt Coen Verboom van Dijkstra Draisma. Hij rekende uit dat van een hectare lisdodde ongeveer twintig tot veertig woningen van isolatiemateriaal kunnen worden voorzien.

Tekst gaat verder onder video
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Lisdodde voor isolatie

Bericht door benthuis »

Opbrengst klinkt niet slecht:
Enkele bouwbedrijven tonen interesse. Zo onderzoekt Bouwgroep Dijkstra Draisma de mogelijkheden van lisdodde als isolatiemateriaal. 'Cellulose-isolatie halen we uit Europa. Dat is van de zotte. Lisdodde is een lokaal product. Het bespaart energie en we kunnen circulair bouwen', zegt Coen Verboom van Dijkstra Draisma. Hij rekende uit dat van een hectare lisdodde ongeveer twintig tot veertig woningen van isolatiemateriaal kunnen worden voorzien.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: Lisdodde voor isolatie

Bericht door Keon »

benthuis schreef: 28 feb 2021, 11:06 Ben wel benieuwd wat voor bewerkingen ze nog moeten doen voor er een eindproduct is
Niet veel, stengels worden in stukjes gesneden en gedroogd, klaar!

Er is in Nederland al redelijk wat studie gedaan naar de economische haalbaarheid van lisdodde (Typha) als isolatiemateriaal.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lisdodde voor isolatie

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef: 28 feb 2021, 11:14 'Cellulose-isolatie halen we uit Europa.
Klopt, in Zweden, in Belgie en in Oostenrijk wordt Cellulose isolatie gemaakt. In Belgie ben ik geweest, een kijkje in de keuken.

Op zich een prima product, maar zoals zoveel goeie ideeën, niks gaat vanzelf. Om cellulose te maken is een bepaalde kwaliteit krantenpapier benodigd, terwijl de krant steeds minder gelezen wordt. Dus er dreigt al een tekort aan de juiste grondstof aan te komen. Het proces zelf vond ik erg stoffig, zo stoffig, dat zul je in een Nederlandse fabriek nergens meer tegen komen.
Op zich weinig verheffends aan dat papier, zag ook geen afvalstroom, waar wel wat politiek op geantwoord werd was het zogenaamde 'zout' wat toegevoegd werd om het cellulose enigzins brandwerend te maken.

Ben wel benieuwd naar die Lisdodde, las een paar jaar geleden al testverslagen van een natuurclub die in Friesland wat testvelden had liggen daarvoor. Die club was wat onderzoek aan het doen naar de groei van dat spul bij grotere oogsten.
Ik denk dat brand en verteren de belangrijkste items zullen zijn die opgelost moeten worden.
Plaats reactie