Verwarmen kas gebouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door hobbes »

Gebruik voor het frame van de kas de standaard Venlo maat. Een "kap" van dit type is 3,20 meter breed maar een tralieligger ( dwarsligger) kan tot wel 12 meter breed zijn om het aantal palen ( poeren / staanders genoemd in de kassenbouw) te verminderen. In de lengte heb je dan standaard om de 5 meter een paal staan met meestal een maximale lengte van 250 meter.

Ga niet met krijt spelen, klinkt leuk en het werkt ook wel maar is een hoop werk. Kies gewoon voor een handmatig scherm dat tussen 2 atlas draden beweegt, ook dit is standaard in de tuinbouw. Voor de gevels zijn ook gevelschermen beschikbaar. je kunt ook wel met noppenfolie werken, alleen wordt dit na een paar keer gebruiken wel iets viezer.

Ik begrijp dat je de kas over een bestaand gebouw wil zetten? Dan zou je kunnen overwegen om boven het dak van het oude gebouw geen glas te plaatsen maar geïsoleerde dak sandwich panelen ( hier zijn standaard panelen voor) Glas is immers een energie vreter! Het is ook mogelijk om op deze dichte sandwich panelen zonnepanelen te monteren zodat je dubbel rendement van je dak hebt. De elektra kun je eventueel gebruiken om de hoek waar je werkt te verwarmen.

gebruik voor de goten alsjeblieft de ouderwetse brede goten en NIET die smalle! Die smalle goten zijn een verschrikking voor als je het dak op moet voor onderhoud ( weet ik uit ervaring) Gebruik ook aparte kunststof hemel water afvoer buizen aan de buitenkant en niet de laatste paal in de gevel, het water trekt samen met het metaal erg veel energie uit de kas weg.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door jwardenier »

Ben ,zou er nog iets te winnen zijn met paardenmest in de teelbedden ,ik gebruik in mijn kasje paardenmest ,hebben de tomaten planten warme voeten .Veder heb ik eens gelezen over jou interesse in de bidomeller warm water laten circuleren tegen nachtvorst ,na verbruik kun je de compost ook gebruiken .Mooi project ,je kan na verloop van tijd een bestemmingsplan wijziging aanvragen naar wonen x werken ,zou je voorzichtig na kunnen informeren hoe in jou gem daarvoor de regels zijn ,in deze omgeving doen ze daar niet moeilijk om .bij de bouw wel rekening houden met de ruimtes .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Hobbes, je hebt verstand van!

We hebben ongeveer voor ogen wat jij schets gelukkig.
Zonnepanelen komen er op, dit past denk ik wel bij de IR verwarming.
Misschien worden het geintegreerde...
Dat van de goot ga ik onthouden! Ik zal er op moeten om de zonnepanelen schoon te houden.

Op termijn moet er een gebuikte kas achter komen (we gaan experimenteren met koude winterteelt)
Onder deze kas zit een kelder waar we donkere teelten gaan doen en experimenteren met dierlijke eiwitten in de vorm van insecten.

Koelen in de zomer was mn grootste zorg.. Met scherm en ventilatie hoop ik dat we een eind komen.
Misschien nemen we zelfs wel koeling op (er komen ook een koel en vries cel) de overbemeten koelaggregaat.

Boel uitzoekwerk...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef: 25 jan 2021, 10:42 Ben ,zou er nog iets te winnen zijn met paardenmest in de teelbedden ,ik gebruik in mijn kasje paardenmest ,hebben de tomaten planten warme voeten .Veder heb ik eens gelezen over jou interesse in de bidomeller warm water laten circuleren tegen nachtvorst ,na verbruik kun je de compost ook gebruiken .Mooi project ,je kan na verloop van tijd een bestemmingsplan wijziging aanvragen naar wonen x werken ,zou je voorzichtig na kunnen informeren hoe in jou gem daarvoor de regels zijn ,in deze omgeving doen ze daar niet moeilijk om .bij de bouw wel rekening houden met de ruimtes .
Goed idee! Wonen is hier echt een dingetje... Er staan tiny houses gepland, misschien dat me dat nog wel trekt.
Biomeiler is een optie omdat we onderdeel uit gaan maken van een woonpark. Op 2 locaties een plek voor blad en dan komt het misschien vanzelf naar ons toe...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door Gargouille »

benthuis schreef: 25 jan 2021, 10:56 Zonnepanelen komen er op, dit past denk ik wel bij de IR verwarming.
Matched zolang je kan salderen. één op één matched het helemaal niet.
benthuis schreef: 25 jan 2021, 10:58 paardenmest ,hebben de tomaten planten warme voeten
Voorjaar vervroegen en najaar verlaten. In de winter houden de bacteriën ook een winterslaap.
En het werkt omdat je geen warmte afvoert, maar de planten met de voeten in de warmte neerzet.
Blijkt uit onderzoek ook het belangrijkste voor een vervroegde groei: de temperatuur aan de wortels is van meer belang dan die van het loof.
benthuis schreef: 25 jan 2021, 10:58biomeller
Ik heb er een groot deel van bekeken. Maar als je warmte wil afvoeren uit de biomeiler voor ruimte- of SWW-doeleinden, dan blijkt dit enkel te werken in het niet-stookseizoen. Dit omdat er een bron moet zijn die de biomeiler op temperatuur houdt. ALs de biomeiler in temperatuur zakt, vallen de verteringsprocessen ook stil. Het werkt dus enkel in het zonnige seizoen (met een bruikbaar en aftapbaar vermogen). Heb er wel een rendabele opstelling van gezien bij douches aan een camping/hotel die vooral in de zomer gebruikt werd. Maar eigenlijk doet een zonnecollector het op die momenten ook prima en die is toch nog eenvoudiger. Met enig nadenken kan die zelfs de overtollige hitte van de serre opvangen in de zomer.

Warmte uit niet-verteerde compost en mest lijken me beter besteed aan de voor- en najaars groentebakken.

G
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door LeaD »

Als de biomeiler zakt in temperatuur dient de biomassa gekeerd te worden om te beluchten, seizoen heeft daar geen invloed op .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door Gargouille »

Ja een biomeiler is een levend beestje en best ingewikkeld. Het kan natuurlijk op veel factoren misgaan.
Beluchting/zuurstof en watergehalte zijn ook dingetjes die allemaal hun invloed hebben.

Maar warmteverlies is ook zo'n dingetje en op dat laatste heeft het seizoen echt wel invloed.
Ik zeg niet dat een actieve biomeiler/mesthoop niet onder gunstige omstandigheden (lucht, vocht, vers composteerbaar materiaal, ...) warm kan blijven op zichzelf in de winter, maar dat het stilvalt als je dan nog de warmte gaat aftappen.

G
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door LeaD »

Composthoop heeft zijn eigen dikke natuurlijke isolatiemantel . Daarom moet de composthoop groot genoeg zijn . Ook niet te hoog, krijg je samendrukking en zal het geheel verzuren ( zoals in een maiskuil maar daar is het om te bewaren ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door benthuis »

Gargouille schreef: 25 jan 2021, 22:36 Ja een biomeiler is een levend beestje en best ingewikkeld. Het kan natuurlijk op veel factoren misgaan......

...maar dat het stilvalt als je dan nog de warmte gaat aftappen.

G
D'r zijn er een hoop gebouwd afgelopen jaar. Ik ga eens zoeken naar de ervaringen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door alefarendsen »

Die jongens in Duitsland hebben hun ervaringen met een biomeiler destijds (en nog steeds) goed gedocumenteerd. Ik meen me te herinneren dat er deze winter nog steeds 20-25 graden water uit kwam, 3 of 4 jaar na dato. Ze gingen het geloof ik niet nog een keer doen. Weet niet waarom...

www.stunzel.nl
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Verwarmen kas gebouw

Bericht door Gargouille »

Ja dat is er één van die ik gevolgd heb.

Kijk naar de data als hij warmte aftapt in functie van de buitentemperatuur.
(is wel een probleem, de warmte in kwh wordt enkel gegeven voor de maanden juli/aug en de jaargegevens worden uitgedrukt in temperatuur (°C) van de biomeiler zonder aan te geven hoeveel er (wel/niet) wordt afgetapt ... ) https://biomeiler.nl/metingen/

Goed dat er experimenten zijn en data beschikbaar is.

Enig gekleurd enthousiasme is ook niet vreemd als je oprichter bent van biomeiler.nl.
Maar dat is geen kritiek. Goed dat er experimenten zijn, goed dat er meer data komt.
Goed ook dat er positieve resultaten geboekt worden.
Maar toch altijd kritisch blijven voor de omstandigheden waarin de resultaten geboekt worden en checken of dat ook wel de omstandigheden zijn waar je zelf op mikt. Anders vrees ik dat het veel tijd, geld en werk gaat kosten voor erg weinig return.

G
Plaats reactie