Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Eindelijk heb ik voldoende tijd in de tekening van de deur annex beluchting kunnen steken. Het deur kozijn is van 40x40x2 mm U-profiel gemaakt. De gewijzigde tekeningen van beide versies:
http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/RB-PD4a.skp plus
http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/RB-PD5a.skp
Er is een enkele klep die 5 graden openstaat en daarmee een totale doorlaat van 60 cm2 mogelijk maakt. Dat is voldoende voor deze opzet, naarmate de stook vordert zou het systeem ook met minder toe kunnen door het opwarmen van de schoorsteen en daarmee toenemen van de trek.

Afbeelding
De verticale buizen van de zijbeluchting zijn nu weer 100 mm naar beneden verlengd om de openingen zo laag mogelijk in de ruimte achter de inlaatklep te krijgen.

Afbeelding
Er is een aslade getekend die een kleine doorlaat heeft voor beluchting onder de stookvloer. Die doorlaat moet zich absoluut niet op de bodem van de asruimte bevinden, dan moet de opening nog veel kleiner zijn. De oorzaak is deze: de binnenkomende lucht is ijskoud ten opzichte van de heersende temperatuur in de vuurkamer. Daardoor "plonst" de lucht onmiddelijk naar beneden en stroomt verhoudingsgewijs gemakkelijk door openingen die zich op dat niveau bevinden. Dat zijn in dit geval de openingen van de zijbeluchting.
Verder is er voorzien in een lange sleuf over de volle breedte van de vuurkamer direct achter de deur. Die voorziet in de frontbeluchting en houdt de ruit van de deur schoon als voor een deur met glas is gekozen.

Afbeelding
De deur zelf heb ik niet ingetekend, dat kan van alles zijn. Van gelaste T-profielen met glas er in of een dikke plaat met een stuk vuurbeton aan de binnenkant. Er moeten zich in de deur verder geen lucht openingen bevinden.

Alle verhoudingen tussen de diverse openingen kloppen nu, vooropgesteld dat deze layout wordt aangehouden. Verder openen van de inlaatklep legt meer nadruk op de frontbeluchting, de aslade openschuiven over de beschikbare 40 mm legt meer nadruk op de onderbeluchting. Vooral dat laatste is verleidelijk: het vuur gaat veel harder branden maar de vervuiling neemt tegelijkertijd drastisch toe. Niet iets waar een milieu bewuste houtstoker naar onderweg zou moeten zijn.

Het is uiteraard ook mogelijk om de klep aan de aslade vast te lassen, maar dan dient er weer een schot zo'n 60 mm terug in de aslade aangebracht te zijn om de doorlaat te beperken. Uiteraard heeft de klep dan geen scharnieren nodig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: project rocket/bell

Bericht door mark »

Peter,niet alleen van denken krijg je het warm maar volgens mij van al dat prachtige tekenen krijg je het ook warm.

groet Mark
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: project rocket/bell

Bericht door account verwijderd »

Hoi, zeker mooie tekeningen!!

Die deur, dat is in mijn ogen toch één van de moeilijke dingen, het bepaald een naast een fuctionele waarde ook een grote estetische waarde.

Je zou iets met laseren en zetten kunnen doen. Een 3mm staalplaat deur is dik genoeg als je deze 20mm omzet aan de randen creër je al een stevige deur. Je kunt dan een sparing voor de ruit houden.
Tevens kun je uit 1mm plaat een koordhouder (L-profiel) voor 8mm koord zetten
en in de randen van de deur lassen. Laspaumelles zou ik niet nemen, deze breken in verhouding vrij snel af. Je hebt ook een soort laspaumelles die je kunt schroeven aan de deur, die zijn 10x beter.
En dan de sluiting nog, maak je hiervoor een verticale greep met een houten handvat?

Binnenkort moet ik zelf weer een kachel laten laseren en zetten, als je wilt kan ik de deur voor je meenemen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

@michel,
Inderdaad, zetten en een koordhouder inlassen behoort tot de mogelijkheden. Maar deze uitvoering ga ik niet maken, het is een tekening die als richtlijn kan dienen voor mensen die zoiets willen bouwen. Eigenlijk is het de neerslag van 1,5 jaar experimenteren.

Hartelijk bedankt voor je aanbod, ik maak voor mijn experimenten gebruik van een deurstel dat ik zelf al jaren geleden ontworpen heb. Maar omdat die ook gebruikt wordt door Bergkachel v.o.f., kan ik dat ding moeilijk in een te publiceren tekening opnemen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: project rocket/bell

Bericht door Albert van WdJ »

@Peter,

Maar kun je wel aangeven hoe een deurstel vastgemaakt moet worden in deze kachel?
Of hoe je uberhaupt in een stenen kachel een (zelfbouw)deur het beste bevestigd.
In het boek van Willem Aalders (gemetselde kachels, fornuizen en open haarden) spreekt de auteur over het gebruik van motorfiets-spaken.
Is dat nog steeds een goed idee of zijn er betere alternatieven?

Ik hoor of zie daar nl. nooit iemand iets over meedelen (tot op heden).

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

@Albert,
Mijn fout, ik heb niet uitgelegd hoe het kozijn op zijn plaats blijft.
Dan bij deze: het is een U-profiel dat met de open kant naar buiten staat. De afdichting zit achter de flens die naar de vuurkamer is gekeerd. Tussen beide flenzen die links en rechts opzij staan, zijn de bakstenen gemetseld. Door de tekening uit elkaar te halen met SketchUp kom je er achter. Ik heb dus de bouwmaterialen waar de kachel zelf uit bestaat gebruikt om het kozijn te bevestigen.

Op ongeveer dezelfde manier heeft Kockie zijn deur zitten en Gerard de Jonge "Blijfhopen" heeft hem zelfs aan drie kanten ingemetseld. Doordat er zoveel gewicht boven hangt kan het op deze manier prima. Uiteraard is het ook mogelijk om voor het kozijn een koker profiel te gebruiken en voor de bevestiging motorfiets spaken te nemen. Volgens Heikki in 1985 waren die van Honda de beste voor dit doel. Die spaken moeten dan in de voegen van de bakstenen worden mee gemetseld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
vuurtjestoker
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2010, 15:50

Re: project rocket/bell

Bericht door vuurtjestoker »

@peterberg

Hallo Peter, ik lees al een aantal weken mee, omdat ik dit eigenlijk wel een bijzonder project vind.
Maar ik heb me nu geregistreerd, omdat ik een vraag aan je heb.

Je hebt in de kachel 2 bijzondere luchttoevoer buizen gecreëerd.
Mijn vraag is van welk materiaal heb je die gemaakt?
Ik vraag dit i.v.m. de extreem hoge temperaturen die er vrij komen, kunnen deze buisjes die hoge temperaturen wel aan,
of moet je die jaarlijks, of misschien wel vaker vernieuwen?
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: project rocket/bell

Bericht door account verwijderd »

Hoi Peter,

Die bergkachel v.o.f. die heeft toch niet het alleenrecht om met een stalen deur te komen met een venster erin? Ik zou me daar niet zo druk over maken. Misschien is jouw deur wel veel beter dan die van hun?
Misschien is heel jouw kachel wel beter dan die van hun? Iedereen heeft bestaansrecht. Kijk maar
naar Spijker auto's.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

@michel,
De situatie is enigszins anders. Die firma maakt een serie kachels die ik ontworpen heb. Het deurstel is er een deel van en hoort daar dus ook bij. Ik ben betaald voor het ontwerp en kan het daarom niet verkopen. Zij ook niet, dat is een deel van de overeenkomst. Maar om bepaalde details van dit ontwerp te publiceren, gaat buiten de grenzen van de afspraken.

Het ding waar ik mee bezig ben is een nieuw ontwerp en kan dus wel publiek gemaakt worden.

Iets heel anders: voel je er voor om mijn ontwerp als verbrandings kamer te gebruiken voor jouw project? De verbranding van het ding is verdraaid efficient.
Laatst gewijzigd door peterberg op 02 feb 2010, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

@vuurtjestoker,
Welkom op het forum.
De buizen waren in de vorige versie van koper, en ik heb ook cv-buis geprobeerd. Tot mijn verbazing bleef zelfs het koper heel, hoewel de toplaag (ik denk de walshuid) er af brandde.
De tegenwoordige versie heeft buizen van stalen kokerprofiel, dikte 2 mm. Ook daarvan bladdert de walshuid er af, maar verder gebeurt er niets. Ook niet toen ik het ding 4 volle ladingen achter elkaar gaf. Bij die gelegenheid heb ik gemeten wat de temperatuur van de lucht was die er uit kwam, dat was 430 graden C. op zijn top. Tegelijkertijd kwam uit de uitlaat van de rocket syphon in de kachel zelf 1008 gr. C. Dat heb ik nooit meer zo hoog zien worden, meestal houdt het op bij 960 gr. C.

Smeltpunt van staal is volgens "Bodemvondsten Wereld" 1360 gr. C., zie http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewt ... 169&t=1298 De inhoud van de buizen haalt nog geen derde van die temperatuur. Vervormen doen ze ook niet, hoewel de buis een U-vorm op zijn kant heeft en er dus sprake is van ongelijke belasting. De conclusie is voorlopig dat de luchtkoeling van de buizen heel effectief werkt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
vuurtjestoker
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 feb 2010, 15:50

Re: project rocket/bell

Bericht door vuurtjestoker »

@peterberg

Als je safe wilt zitten, kun je voor de buizen wellicht beter voor RVS kiezen; smeltpunt ca. 1500 Gr. C
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: project rocket/bell

Bericht door account verwijderd »

Peter,

Nu begrijp ik je.

Iets heel anders: voel je er voor om mijn ontwerp als verbrandings kamer te gebruiken voor jouw project? De verbranding van het ding is verdraaid efficient.


Zeker voel ik daar veel voor. Moeten we hier een keer voor afspreken dat ik bij jou kom kijken?
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

michel schreef:Moeten we hier een keer voor afspreken dat ik bij jou kom kijken?
Lijkt mij een goed idee. Verder via PB over deze zijdraad.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: project rocket/bell

Bericht door Peter 1962 »

Voor de geinteresseerden : ga eens kijken op MHA-NET.ORG onder de sectie E-zine. Ik denk dat peterberg veel engelstalige fanmail gaat krijgen de komende dagen :mrgreen:
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door pedro koi »

hoi peterberg
heb de foto gedownlaed zo ook de 7 versie van sketchup maar krijg ze niet open

heb wel interesse in uw deur plan die je aan het maken bent daar ik overweeg eventueel deze zelf te gaan maken zie mijn topic zelfbouw deur fin oven maar volgens pigion niet zo goed mogelijk is maar als ik hier da lees moet het wel lukken
vind die rocket bell ook goed al ha ik momenteel uit van een zelf bouw projekt van haidin die me zeker aan spreekt
welke van de 2 zzou het bste rendement halen denk jezelf
link naar de blog jullie wel bekent
http://zelfbouwtegelkachel.blogspot.com/
mvg pedro
Plaats reactie