Kachel: oud of nieuw?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Kachel: oud of nieuw?

Bericht door fietser »

Hallo,

wij laten onze woonkamer isoleren en van wandverwarming, afgewerkt met leem, voorzien. Het gaat om een oudere woning. Nou zouden we ook graag nog een houtkachel plaatsen in onze woonkamer. Aanvankelijk overwogen we een tegelkachel omdat dit naar ons idee erg duurzaam en comfortabel is, echter, we zien hier van af omdat we niet dagelijks bij huis zijn en we denken dat een tegelkachel vooral handig is als je veel bij huis bent zodat je hem niet steeds opnieuw aan hoeft te maken. (we zijn 3 a 4 dagen bij huis, dus toch nog relatief veel)

Nou geven wij de voorkeur aan een traditioneel ontwerp. We zitten zelf nu aan een geemailleerde historische gietijzeren kachel met stenen binnenvoering en tegels aan de buitenzijde te denken, maar dit zijn nog steeds vele malen lichtere kachels dan tegelkachels. Dit, omdat we het aanbod van moderne houtkachels met historische uitstraling erg beperkt vinden: de meeste moderne houtkachels zien er voor ons te modern (lelijk) uit. Uitzondering is bijv. de Morsoe 1412: https://www.morso.nl/kachel/24/morso_1412

Voor die nieuwe Morsoe kachel kunnen we vrij eenvoudig zien dat deze minder vervuilend zou moeten zijn dan oude houtkachels. Echter hoe zit dit met die eerder genoemde tweedehands, herstelde, geemailleerde gietijzeren kachels? Is zoiets uit milieu en efficiency oogpunt absoluut af te raden, of kan dit meevallen?
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door David86 »

Hoi,

Ik ben zelf toevallig met een vergelijkbaar vraagstukje bezig geweest en kwam na wat zoeken tot de conclusie dat een oudere kachel niet perse minder hoeft te zijn het vraagt alleen een stuk meer vakmanschap om er schoon en efficiënt mee te stoken.

Rendement verschillen zijn relatief klein. Volgens de boeken heeft de eerste 602 van jotul bv een rendement van 71% als je hem als een pro stookt, en de laatste generatie een rendement van 82%.

Energetisch en daarmee financieel scheelt het elkaar dus relatief weinig.

In uitstoot scheelt het elkaar echter aanzienlijk, voornamelijk de betere beluchting (secundair en tertiair) die je bij moderne kachels ziet zorgen er voor dat veel van de rook die in oude kachels uitgestoten word verbrand word in de nieuwere types, dat is gunstig voor het rendement maar nog gunstiger voor de lucht kwaliteit en je relatie met de buren.

Ik wou zelf ook een klassiek eenvoudig ontwerp omdat dat nieuwerwetse drukke gedoe niks voor mij is en kwam uit op de jotul 602 eco, deze heeft als optie een externe lucht toevoer (van buiten of vanuit de kruipruimte) dat levert nog wat extra voordelen op tav de oude generatie, er word geen warme huiskamer lucht naar buiten gezogen en de druk of onderdruk in je huiskamer beïnvloed de route die de rookgassen verkiezen niet meer (lees je trekt geen rook de huiskamer in als de afzuigkap draait of de wind raar staat) hierdoor zou je ze dan ook eigenlijk ook niet moeten ruiken, alleen voelen.

Hoop dat je wat aan bovenstaande heb.

Groeten,
..
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door fietser »

Hallo David, hartelijk dank voor jouw uitgebreide reactie! Ik denk dat we dan toch gaan kiezen voor een nieuwe houtkachel, maar wel met niet al te modern uiterlijk, voor zover mogelijk. Zoiets als de Morsoe 1412 denk ik...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door Gargouille »

Dag fietser,

Binnenisolatie is niet zonder risico bij volle muren in verband met interne condensatie.
Wandverwarming kan dan de risico's wel aanzienlijk verminderen en ook de 'isolerende' werking van de buitenmuur (oude muur+isolatie) beter op peil houden.
Maar belangrijk is dan wel dat die wandverwarming ook op staat.
Als het goed is is de binnenisolatie (de dikte ervan) berekent mét de wandverwarming.
Als je dan de wandverwarming uit zet of op een lager pitje en met een kacheltje de ruimte verwarmt, dan is de isolatie wellicht niet meer correct en loop je een groot risico op interne condensatie in de geïsoleerde muren.
Ik zou daarom adviseren om met de wandverwarming te gaan verwarmen.
Als je geld te investeren hebt, doe het dan in een zo performant mogelijk CV-systeem waar die wandverwarming mee verwarmd wordt.

@David: heb jij tegenwoordig aandelen bij Jotul ?
Een "simpele" kachel waar je al meteen rookgascondensors en vloerverwarming aan wil koppelen ?
Ik stel me wat anders voor bij "simpele kachel".

G
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door Geertje »

Grappig, voor mij is de afweging 'niet teveel gedoe' juist reden om voor een massakachel te kiezen. Een gewone kachel moet je de hele tijd bijvullen en als je daar niet permanent aan denkt stook je al snel niet zo zorgvuldig. (Kachel weer uit, opnieuw aanmaken, gedoe.)
Wij hebben een rocket leemkachel(soort BBR) die ik nu aan het instoken ben. Dat is een kwestie van 's ochtends even aandacht (is opgenomen in mijn vaste ochtendroutine) en eraan denken om op tijd de schoorsteenklep weer dicht te doen. Daarna geeft het ding gewoon warmte af zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Elke dag een beetje meer nu...
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door David86 »

Gargouille schreef: 10 jan 2021, 12:24

@David: heb jij tegenwoordig aandelen bij Jotul ?
Een "simpele" kachel waar je al meteen rookgascondensors en vloerverwarming aan wil koppelen ?
Ik stel me wat anders voor bij "simpele kachel".

G
Hallo G,

kennen wij elkaar of praat jij zo tegen iedereen ?

w.b.t. je vraag over aandelen, nee, ik zit voornamelijk in de kernenergie, oil majors en wapens, het dividend is aanzienlijk beter dan houtkachel fabrikanten.

ik heb niks gezegd over rookgassen condenseren pik, dat verzin je er zelf bij, waarom je dat doet moet je bij je zelf zoeken.

Dit soort "internet alpha, grote bek achter het hek" reacties om niks, (fietser was zelf blijkbaar tevreden met het antwoord op zijn vraag) zijn exact de reden dat de serieuzere forumgangers, die meer deden dan lullen hier niet meer komen. Waar loop je nou over te ouwehoeren man ?

Geef die man gewoon een antwoord op zijn vraag en door, dan kan hij ook door, wel op zijn manier dan, het kan natuurlijk niet allemaal alleen op jou manier, jou manier is voor jou niet voor iedereen.

David
..
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door Gargouille »

David86 schreef: 11 jan 2021, 17:37 Hallo G,
kennen wij elkaar of praat jij zo tegen iedereen ?
Wij kennen elkaar, maar ik praat ook zo tegen iedereen.
w.b.t. je vraag over aandelen, nee, ik zit voornamelijk in de kernenergie, oil majors en wapens, het dividend is aanzienlijk beter dan houtkachel fabrikanten.
Alle aandelen doen het goed sinds de ECB eb FED er miljarden inpompen.
Steun aan de rijken...
ik heb niks gezegd over rookgassen condenseren pik, dat verzin je er zelf bij, waarom je dat doet moet je bij je zelf zoeken.
Nou ongeveer op hetzelfde moment schreef je toch in een andere draad dit:
Ik heb een jotul 602 eco besteld om mijn huis te verwarmen, beestje heeft een (door de fabrikant opgegeven) rendement van 82%, hetgeen ik zelf wat hoog vind lijken. Maar ook al is het echt 82% dan zit daar nog wat ruimte voor verbetering denk ik.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met warmte wisselaars die in het rookgas kanaal geplaatst worden om nog wat van die laatste procenten te oogsten om in de vloerverwarming te pompen. Ik heb er in het verleden een beetje mee gespeeld maar was toen niet heel erg onder de indruk van mijn eigen resultaat.
Dit soort "internet alpha, grote bek achter het hek" reacties om niks, (fietser was zelf blijkbaar tevreden met het antwoord op zijn vraag) zijn exact de reden dat de serieuzere forumgangers, die meer deden dan lullen hier niet meer komen. Waar loop je nou over te ouwehoeren man ?
Is dit een soort zelfreferentie ?
Geef die man gewoon een antwoord op zijn vraag en door, dan kan hij ook door, wel op zijn manier dan, het kan natuurlijk niet allemaal alleen op jou manier, jou manier is voor jou niet voor iedereen.
Ja, doe ik meestal ook wel als ik er iets op te zeggen heb.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door David86 »

Wijs even aan dan, dat condenseren...
..
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door Gargouille »

Temperatuur vloerverwarming en condensatietemperatuur van houtrook ?
Ik had de som al even zelf gemaakt.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door David86 »

Meer dan die knullige aanname had jij niet nodig om te gaan ouwehoeren.

Niks veranderd dit forum.

Later
..
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door Gargouille »

Forum is inderdaad niks veranderd. Dat betreur ik met je.
Maar je lontje is ook niks langer geworden met de jaren ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door ritsaert snijder »

Fietser,
Je kan een massakachel zwaar of licht uitvoeren. een lichte kachel wordt veel sneller warm. Je hebt massakachels van 1000 tot 8000 kilo (zover ik weet). Maar je hebt ook goede stenen kachels van bijvoorbeeld 700 kilo.

Veel of weinig massa is belangrijk voor de vraag of een kachel bij jou en je huis past maar het zegt eigenlijk niets over rendement, schone verbranding enzovoorts.

Naast alle genoemde voordelen heeft een kachel met een bell (dus bijvoorbeeld een lichte massakachel) ook een veel lagere uitstoot van fijnstof; er blijft veel meer achter in de kachel.

Ha die David!
Leuk je weer te spreken?

Rendementen zijn altijd gegoochel en ik ben eigenlijk alleen geinteresseerd in het rendement naar de ruimte. Dat is vaak een heel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 11 jan 2021, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door David86 »

@gargouille

Dan moeten jullie dit er vooral inhouden, niks zo levensvatbaar als een forum waar je geen vragen kan stellen zonder dat er een een draai aan geeft en begint te ouwehoeren.

Komt vast en zeker goed dan, ik voorspel een enorm publiek dat aanhaakt bij de ecologische revolutie, al was het maar voor de gezelligheid en het begrip dat men kan vinden bij gelijkgestemden in een toegewijd forum.

Ik ga verder zoeken misschien zijn er ergens anders mensen die ervaring hebben met rookgas warmte wisselaars op hr houtkachels, meer vroeg ik immers niet.
..
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door Gargouille »

Beste David,

Nu moet je intussen toch beseffen dat je zelf loopt te ouwehoeren. De laatste percenten nog uit een HR-kachel persen middels vloerverwarming zal per definitie condenseren inhouden. En het is in ieder geval geen 'simpel' opzet meer.

Bovendien vergis je je van doelwit als je een meer inhoudelijke discussie wil opzetten over het forum.
Het goede nieuws is dat je je er wel zelf voor kan opgeven, want het staat ter overname: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... 6&start=30

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Kachel: oud of nieuw?

Bericht door David86 »

Gargouille schreef: 11 jan 2021, 19:57 Beste David,

Nu moet je intussen toch beseffen dat je zelf loopt te ouwehoeren. De laatste percenten nog uit een HR-kachel persen middels vloerverwarming zal per definitie condenseren inhouden. En het is in ieder geval geen 'simpel' opzet meer.

Bovendien vergis je je van doelwit als je een meer inhoudelijke discussie wil opzetten over het forum.
Het goede nieuws is dat je je er wel zelf voor kan opgeven, want het staat ter overname: https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... 6&start=30

G

Allemaal jouw aannames pik, ik vroeg alleen of er mensen ervaring mee hadden, dat hele simpel ding dat je steeds aanhaalt was dacht ik geen speerpunt in mijn post. Sterker nog, ik lees hem net even terug, het hele woord simpel komt er niet in voor, die had je er ook zelf bij verzonnen dus :D

Gaaf he hoe ouwehoeren leuk is tot ze 't op jou gaan doen, dan gaat de lol d'r op eens rap van af, voelt toch niet zo lekker als de andere kant op. Je weet dat ik gelijk heb, jij lult wat over jouw invulling en jouw aannames, zit geen woord van mij tussen maar je richt 't wel op mij, voelt lekker zeker?
..
Plaats reactie