Mobiele batch rocket bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Mobiele batch rocket bouwen

Bericht door jverbee »

Beste forum leden,
Ik speel met het idee om een (mobiele)batch rocket stove te bouwen zodat deze in de tuin verplaatst kan worden. Ik had gedacht om deze te bouwen op een houten euro pallet met daarop 1 of 2 lagen Ytong. Is dit mogelijk? Word de onderkant van de brandkamers zeer warm? De pallet met opbouw kan ik dan verplaatsen met een transpallet. Iemand hierover opmerkingen of aandachtspunten?

Alvast bedankt
Jurgen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mobiele batch rocket bouwen

Bericht door kockie »

Hier een verslag van een forumlid die een batchrocket op een houten vloer heeft geplaatst: viewtopic.php?f=3&t=3134
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Re: Mobiele batch rocket bouwen

Bericht door jverbee »

Ik had niet verwacht dat de onderkant zo warm zou worden.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mobiele batch rocket bouwen

Bericht door peterberg »

jverbee schreef: 01 dec 2020, 09:20 Ik had niet verwacht dat de onderkant zo warm zou worden.
Een van de problemen met een houten vloer of wand is dat het hout op de lange duur kan verkolen. Om het hout vlam te laten vatten wordt de temperatuur niet hoog genoeg, tenzij het is veranderd in houtskool want dat heeft een lagere zelf ontbranding temperatuur.

Dus: ook als het hout op zichzelf niet heet genoeg wordt om in de fik te gaan, kan dat wel gebeuren als een deel ervan verkoold is.
En dat gebeurt al vrij snel, heb ik gemerkt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Mobiele batch rocket bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Je kan voor de zekerheid een plaat calcium silicaat nemen, of een dikke laag vermiculiet (met 10 procent vermiculiet). Maar het bouwen van een mobiele rocket is niet echt aan te raden omdat vuurvaste bouwsels - met stenen - niet heel stevig zijn en zeker niet goed bestand zijn tegen -vaker - verplaatsen. Je kan het ding natuurlijk wel inpakken in een metalen kist. Maar dat maakt het niet eenvoudig.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie