rookgaskanaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

rookgaskanaal

Bericht door gergeurtjens »

Beste Leden

Ik heb 2 jaar gelden een Edilkamin Cherie UP H CV gekocht.16.2 KW
Ik kon toen spotgoedkoop een RVS dubbelwandig pijp kopen inwendige diameter 150 mm 5 m lang (zie foto)
Nu is de vraag is dit een geheel verkeerde beslissing en staat dit het goed functioneren in de weg, want als dit ermee door kan laat ik het natuurlijk zo omdat veranderen financieel nu geen optie is.

graag jullie mening.
pijp 1.jpg
pijp 2.jpg
pijp 3.jpg
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: rookgaskanaal

Bericht door gergeurtjens »

Heeft niemand hierover een mening??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: rookgaskanaal

Bericht door kockie »

Ik vind dat ie mooi glimt. :mrgreen:

Waarom deze vraag? Functioneert je kachel niet goed, krijg je rook terugslag, trekt ie niet, of brandt ie fantastisch en is er geen vuiltje aan de lucht. Als ik het goed beoordeel is de rookgasafvoer binnen <150 mm, dan zou een 150mm schoorsteen die nagenoeg recht is prima moeten volstaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: rookgaskanaal

Bericht door pelletpower »

Niets mis mee. Hooguit beetje laag tov de nok. Als je nergens last van hebt, windval of zo, niets aan doen. Ziet er keurig uit, wat Kockie al zegt.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: rookgaskanaal

Bericht door gergeurtjens »

Danke vraag is ook. Ruzie met de buren, die zeggen kap moet boven nok uitkomen, en ik heb verordening gevonden omdat de pijp zover uit het midden staat, nok moet boven lijn 15 graden vanuit nok komen?

Wie heeft gelijk?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: rookgaskanaal

Bericht door GTV6 »

Ik denk niet dat het goed gaat met jouw dakkapel https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor hier kun je de verdunningsfactor berekenen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rookgaskanaal

Bericht door ritsaert snijder »

De schoorsteen moet in of nabij de nok van het dak uitkomen en ten minste 500 mm boven de nok van het dak uitsteken.
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: rookgaskanaal

Bericht door pelletpower »

Ruzie met de buren, die zeggen kap moet boven nok uitkomen
Hebben ze last van de rook dan? In dat geval lijkt het me beter te verlengen/verleggen dan met een verordening te gaan zwaaien.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rookgaskanaal

Bericht door peterberg »

gergeurtjens schreef: 28 nov 2020, 06:23 Danke vraag is ook. Ruzie met de buren, die zeggen kap moet boven nok uitkomen, en ik heb verordening gevonden omdat de pijp zover uit het midden staat, nok moet boven lijn 15 graden vanuit nok komen?
Wie heeft gelijk?
Als ik heb wel heb, dan is die lijn van 15 graden vanaf de nok afkomstig uit de bouwvoorschriften van april 2012.
Je kunt de ruzie ook oplossen door er een meter op te zetten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie