Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Albert van WdJ »

Per 1 maart 2010 gaat de subsidieregeling weer open voor zonnepanelen (Zon-PV).
Je kunt nu al de aanvraag digitaal indienen.

Ziehttp://www.senternovem.nl/sde/zonnepanelen/index.asp

Zijn er mensen die het inderdaad overwegen?
Zo ja, wat zijn je beweegredenen?

Ik ga ze zeker niet aanschaffen.
Waarom ik niet van plan er (weer) aan te beginnen. (Met deze subsidieregeling.)
1. De aanschaf van een redelijk systeem (3000 Wattpiek) kost al gauw rond €10.000 euro.
Dat zullen de meesten niet even hebben liggen om te investeren in Zon-Pv
Je kunt ook iets kleiner kopen, maar de helft is ook veel geld.
2. bij de huidige subsidiehoogte krijg je €0,249 per werkelijk geproduceerde kWh.
Dan duurt het zeker 10 jaren voordat de investering terugverdient is. Maar dan moet je niet het renteverlies meerekenen. Want dan duurt het wat langer. Laat staan dat je geld leent (bijv. met je hypoyheek mee).
En wie gegarandeerd dat de subsidie op dit niveau blijft?

3. De rompslomp om subsidie te krijgen is weer behoorlijk.
Kijk bijv. naar onderstaand instructiefilmpje van Senter Novem.
[youtube]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4hWui4SCKNY&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/4hWui4SCKNY&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/youtube]

Zul je zien wanneer ze bij je in je meterkast kijken, dat je 2 nieuwe meetapparaten nodig hebt.
Terwijl ik tevreden ben met mijn Ferraris-metertje. Produceer ik meer dan ik gebruik, loopt het metertje gewoon een poosje terug.

4. Wanneer je meegedaan hebt met één van de eerste subsidierondes voor Zon-Pv, dan weet je dat het eigenlijk veel gemakkelijker kan.
Zon-pv systeem bestellen via energiebedrijf, subsidie-aanvraag indienen en van de €2400,- investering gelijk €1800,- terug op je bankrekening. In zo'n 6-8 jaar tijd heb je dan je systeem terugverdient.
Nog altijd spijt van dat ik toen niet een veel groter aantal panelen heb gekocht.

Ik blijf dus maar gewoon groene stroom afnemen via het energiebedrijf, en wek zelf ruim 400 kWh per jaar op.
Totdat er een fatsoenlijke regeling komt. Maar dat zal wel niet :(

Of ben ik nou te pessimistisch?

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Pigion »

Ik ga niet meedoen. De terugverdientijd is veel te lang en ik reken ook op nog wat kosten in de meterkast. Hetzelfde geldt voor de CV ketel met stroomopwekking. Dat kost ca. € 3500 incl. subsidie, doch excl. installatie en aanpassing meterkast.
Ik investeer voorlopig enkel in de FinOven met waterregisters. Misschien dat er zonnecolectoren en grote opslagcapaciteit bijkomt, enkel als ik goedkoop tegen buffervaten etc. aanloop.
Pigion.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door kockie »

Her en der kun je kale panelen (zonder bevestigingsmateriaal en omvormer) kopen van rond de 1,70 euro per wattpiek. Is 5100 euro voor 3 kW. Omvormer voor dat vermogen kost rond de 1500 euro, maakt samen 6600 euro. Gokje maakt 100 euro voor bevestigingsmateriaal, Totaal 7600 euro bij zelf installeren. Misschien zijn lagere prijzen voor panelen nog mogelijk bij rechtstreekse import (is iemand in m'n kennissenkring mee bezig). "Terugverdientijd" van een jaar of 10 denk ik (excl rentederving etc). Lijkt mij aantrekkelijk bij een levensduur van 30 jaar. Het is natuurlijk wel een probleem dat je de stroomkosten van die 10 (30) jaar in een keer op tafel (of op dak) moet leggen. Ik heb helaas geen budget voor 3000 Wp :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Atlas »

Albert en Pigion,

Ik doe ook niet mee.
Heb de subsidie voor de eerste ronde, 2 jaar geleden, aangevraagd en toekenning gekregen. Ik dacht in mijn naïviteit dat de overheid gaandeweg in de eerste maanden nog wel bij zou draaien. Niet gebeurd dus.
Die regeling is gewoon ruk!!

En ze willen maar niets leren van onze oosterburen. Daar zijn de energiebedrijven bij wet verplicht om stroom die door anderen opgewekt is, terug te nemen en te transporteren. Je kunt daar vandaag precies uitrekenen wanneer je met je investering je geld er weer uit hebt. Er Staan daar regelmatig advertenties in de krant van commerciële bedrijven die vragen naar dak-oppervlakken bij boeren en dan vermelden ze erbij dat deze niet beslist op het zuiden gesitueerd behoeven te zijn.
Als je op een zonnige dag door dat land rijdt moet je je oogjes dicht knijpen; alles glimt en spiegelt.!!
Hier zijn wij door de houding van de regering overgeleverd aan de grillen van de energiebedrijven, die willen niets van hun machtspositie inleveren.
Voor wie hier alles over wil lezen:http://www.polderpv.nl

Voor jezelf opwekken is het alternatief. met goedkope 2e handcellen. maar ik wacht met spanning af wanneer Michel zijn Hout-Stoom-generatorhttp://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=989 op de markt brengt of via open source na wil laten bouwen.
Laatst gewijzigd door Atlas op 28 jan 2010, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Dutch John »

Ik ga wel aanvragen. Maar wacht met de aanschaf tot het laatse moment. Ik verwacht dat de installatieprijzen fors gaan dalen binnen nu en een jaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Bufferboost »

Ik overweeg sterk om mee te doen, en ik heb het dan over een installatie van rond de 7,5 kW. Inmiddels zijn de "kosten" van de panelen zo'n 20% onder de (Duitse) productieprijs. Hoe ver kan het nog dalen? Nog even de kat uit de boom kijken. De chinezen zijn aardig aan het produceren (2x DL). Ook heb ik vernomen dat vanuit Spanje een fikse partij retour gaat naar Duitse producenten.

Een paar punten ter overweging:
- inderdaad, jaarlijks wordt de terugbetaalprijs door Wouter Bos en cs. bepaald. Daar ben je dus afhankelijk van, maar ...
- hou vast aan je terugdraaimeter. Prima dat ze een "bruto-meter" willen plaatsen, maar de kosten wil ik hoe dan ook via de kWh-en verrekenen. Zo niet, gaat het feest (voor hun) niet door;
- overweeg het investeren zónder die subsidie. Economisch lijkt het allemaal goed te gaan momenteel, echter, ... inflatie ligt op de loer en de eerste tekenen daarvan zijn er al: oftewel: nú investeren in onroerende zaken is mijn advies. En investeren/aanschaffen via je hypotheek is m.i. aantrekkelijk. Zowel belastingtechnisch als rentetechnisch.

Suggestie van Kockie zijn tevens zeer belangrijk. Halvering van mijn ca. 18.000 euro moet mogelijk zijn.

Groet Hans
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Albert van WdJ schreef:Per 1 maart 2010 gaat de subsidieregeling weer open voor zonnepanelen (Zon-PV).
Je kunt nu al de aanvraag digitaal indienen.
Zet nou maar in op tapwatersystemen, die kun je eventueel nog zelf bouwen en ook zelf onderhouden. Ook de Duitsers schaffen de zubsidie op zon-PV langzaam af. Er is veel meer behoefte aan warmte, het rendement is 5 maal zo hoog en het is simpele techniek. Het stroomverbruik moet omlaag, zeker waar het warmte betreft.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door nck »

De Nederlandse SDE regeling wordt op een bijzonder efficiënte manier gefileerd door Peter Segaar op zijn webstek.
Iedereen die voornemens is om iets met Senter Novem / SDE te gaan doen zou deze website eerst eens grondig door moeten spitten.

Ik ga voor de optie van bufferboost, op termijn zeker zonne energie en misschien ook wel iets met wind of houtgas. Maar dan wel helemaal op eigen kracht. En het advies om de ferrarismeter in ere te houden kan ik alleen maar van harte onderschrijven. Wees zuinig op dat ding.



http://www.polderpv.nl

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door JantjeV8 »

Volledige onafhankelijkheid is het kernwoord. Met al die paketten met terugdraaimeters of wat dan ook ben je dat niet en kunnen 'ze' doen met je wat je wilt. Eerst iedereen in laten stappen en daarna...
Met m'n zonneboiler ook 'neve de pot gepist'. Factuur van juli 2008, was hij van na 1 september 2008 had ik daarop ook subsidie kunnen krijgen. Ik heb nog geprobeerd wat het verschil is met mijn boiler en die van 2 maanden later. Mooi geen subsidie dus. Dan ga ik ook zeker niet voor 'hen' m'n nek uitsteken.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door sjoerd »

@Bufferboost

Jij hebt het over een 7,5 kwp denk ik?
Weet niet wat jou jaarverbruik is maar hou er rekening mee dat als je over het jaar gezien terug levert aan het net dat het energiebedrijf je stand op 0 zet.
Alles wat jij dus teveel levert ben je dan kwijt.

http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/index.htm

Lees bij deze man maar eens onder nieuws & blog.
Daar staan wat mensen die dit probleem hebben en hun oplossingen.
Deze mensen gaan gewoon hun enegrie opgebruiken wat dan eigenlijk weer zonde is van hun inverstering.

Groeten
Sjoerd
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Zonnepanelen aanschaffen met subsidie?

Bericht door Bufferboost »

Sloerd,
dank voor je "zorgen" :) , no worries, mijn jaarverbruik ligt tegen de 10 kWp. Komt door driedubbele bewoning en een dubbel werkplaats.

Geweldig eigenlijk wel dat een ieder voor onafhankelijkheid gaat, ... maar ja, wat kan je ook verwachten van een ecologieforum?! :D

Groet Hans
Plaats reactie