schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Een kaarsvlam, verbrandt volledig. Een lucifervlam niet. Ik denk dat je wat mist op je brillenglazen hebt. Je zit denk te dicht met je neus in de boeken, dan beslaat je bril.
Laatst gewijzigd door Ramon op 21 okt 2020, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 20 okt 2020, 23:50 Nogmaals... duidelijker kan het volgens mij niet...


Als er 1 lucifer brand, in een kachel van 8 kW, blijven de wanden 20 graden. De vlam 400 graden.

Als er 10000 lucifers in een kachel van 8 kW branden, worden de wanden misschien wel 500 graden!!!!, de vlammen 1000.

Nu jou beurt weer hoor...
Slechte kachel
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Slechte verliezer...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Neen hoor.

Als je een goede kachel van rond dit vermogen zoekt die brandstof(hout) zowel in de grootte orde van één lucifer als van de volle 8kw aan houtstukjes aankan, dan kijk je naar goed ontworpen pelletketels als de OKofen Pellematic. En die hun vlamtemperatuur of wandtemperatuur schiet helemaal niet alle kanten uit zoals jij dat hier voorstelt. Niet als ze één pellet aan het verstoken zijn op minimum vermogen en ook niet op vollast.

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Je kronkelt als een slang, gevangen in een fuik. Je wil je absoluut niet gewonnen geven.

Jij gaat er nu weer allemaal dingen bijhalen om een uitweg te zoeken uit de fuik! Laten we dat voorop stellen.

Tuurlijk zijn er pelletkachels die een bereik hebben van pak en beet 2 kW tot 8 kW.

Maar DAN nog, zul je zien, kijk maar in het testrapport, dat de efficiëntie, niet 100% constant is. En juist de vlamtemperatuur zegt alles over de efficiëntie.

Ik zou me weer op hoofdletters en spelling concentreren...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 21 okt 2020, 00:33 Ik zou me weer op hoofdletters en spelling concentreren...
Had je dat al gedaan dan ?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Ik kom de eerstkomende 3 maanden niet meer op dit forum. Ben er helemaal klaar mee
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 21 okt 2020, 00:33 Tuurlijk zijn er pelletkachels die een bereik hebben van pak en beet 2 kW tot 8 kW.
Maar DAN nog, zul je zien, kijk maar in het testrapport, dat de efficiëntie, niet 100% constant is.
Neen hoor, die maken zich sterk dat ze over hun hele modulatiebereik hun uitstekende efficiëntie en rendement halen.
Ramon schreef: 21 okt 2020, 00:33En juist de vlamtemperatuur zegt alles over de efficiëntie.
Ja en dat lag ook niet ter discussie. Het ging erom dat jij beweerde dat de vlamtemperatuur van de hoeveelheid brandstof afhing.

Misschien kan je de komende 3 maanden een boek ter hand nemen ?

G
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Met minder hout, stook je minder hard. Lagere verbrandingstemperatuur...
We hebben het over een bepaalde hoeveelheid hout in een bepaalde houtkachel, toch?
De hoeveelheid hout heeft niks te maken met de verbrandingstemperatuur.
Ja en dat lag ook niet ter discussie. Het ging erom dat jij beweerde dat de vlamtemperatuur van de hoeveelheid brandstof afhing.
Je moet wel goed lezen. Nogmaals, je brillenglazen zijn beslagen...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 21 okt 2020, 09:51 We hebben het over een bepaalde hoeveelheid hout in een bepaalde houtkachel, toch?
Neen, jij had het over de verbrandingstemperatuur. Lees het even zelf terug. Dat kan jij vast ook beter.
Hoeveelheid hout is vermogen.
De 'bepaalde' houtkachel lijkt me bij jou vaak zo'n ijzeren bak die dan een bepaalde (mantel)temperatuur verkrijgt (via straling en convectie in de stookruimte) en weer afgeeft aan de (kamer)ruimte via straling en convectie vanuit de buitenmantel.
G
stan
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2012, 17:44
Locatie: Portengen

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door stan »

Als theoreticus en practicus kan ik het niet laten wil ik graag aan de discussie mee doen. Ik denk dat het het optimisme van de jeugd is.

Dus,
Ramon schreef: En juist de vlamtemperatuur zegt alles over de efficiëntie.
Alle stoffen hebben hun eigen vlamtemperatuur, te vinden in een boek, of wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic ... emperature

Deze word gemeten bij gelijke druk, perfecte menging van zuurstof en brandstof, en bij een perfect geïsoleerde vlam die geen warmte kwijtraakt aan zijn omgeving.

Dat laatste klinkt bijna onmogelijk om te bereiken, maar in de praktijk wil dit zeggen dat je kan kijken naar de kern van de vlam: Hier is de vlam omringt in vuur van een vergelijkbare temperatuur en is het warmteverlies nagenoeg nul, wat je dus erg dicht (+- een paar graden, voor de meeste thermometers die dit temperatuurbereik kunnen meten niet eens meetbaar) Dit wilt dus zeggen dat een luciferhoutje of een blok hout van 300 kg allebei de vlamtemperatuur van dat specifieke stuk hout gaan halen op het midden van de vlam.

Dit maakt het een slechte indicator van efficiency. Ook al is het inderdaad waar dat een hetere vlam theoretisch gezien efficiënter verbrand, (Wederom, mits ALLE andere omstandigheden hetzelfde zijn en dus alleen de temperatuur varieert) maar weet je nooit hoeveel procent van je verbranding gebeurt op deze maximaal haalbare temperatuur. Neem bijvoorbeeld weer het luciferhoutje: In de open lucht is misschien de binnenste 1% efficiënt aan het branden, en dus wordt de vlamtemperatuur gehaald. Dit is waar goed ontwerp van de kachel belangrijk word: Door isolatie en andere foefjes is de temperatuur van de rook en verbrandingsgassen over het algemeen te verhogen, wat zorgt voor een efficiëntere verbranding.

Logischer zou zijn om dan rookgastemperatuur te meten, maar ook dit zegt niet veel over de efficiency van de verbranding, maar meer over het vermogen. Wanneer een heel klein beetje hout heel efficiënt brand in een heel grote kachel zou de temperatuur niet hoog oplopen. Een betere maatstaf voor efficiency is een chemische analyse van de rookgassen. Peter van de Berg gebruikt hiervoor bijvoorbeeld een Testo meetapparaat waarmee te zien is hoeveel ongebruikte zuurstof, CO2 enz... nog aanwezig is in de rookgassen die je afvoert. Dit is eigenlijk de enige methode die meet hoe efficiënt (of zoals scheikundige graag zeggen, volledig) het verbrandingsproces was.
Waarom niet ?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door ritsaert snijder »

Ramon schreef; goed stoken in een wat mindere kachel is beter dan minder stoken in een goede kachel
Dit kan wel waar zijn maar ik vraag me sterk af of we ons het nog kunnen veroorloven om slecht te stoken (door een mindere kachel of door slecht stoken. Persoonlijk vind ik van niet en probeer ik zo goed mogelijk te stoken, met schoon en droog hout, met een goede verbranding, met een goed rendement van de kachel en met een duurzame kachel.

De kosten zijn vaak de reden om zogenaamd goed te stoken in een slechte kachel. En dan gaat het eigenlijk niet om de kosten (per maand) maar om de aanschaf. Een goede kachel hoeft niet duur te zijn.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 21 okt 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Alle stoffen hebben hun eigen vlamtemperatuur, te vinden in een boek, of wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Adiabatic ... emperature

Deze word gemeten bij gelijke druk, perfecte menging van zuurstof en brandstof, en bij een perfect geïsoleerde vlam die geen warmte kwijtraakt aan zijn omgeving.
Dat is dus weer de theorie...
In de open lucht is misschien de binnenste 1% efficiënt aan het branden, en dus wordt de vlamtemperatuur gehaald.
Ik wil hier het bewijs voor zien. Je kan dat wel zeggen, maar ik geloof niet (met mijn gezond verstand) dat dat waar is.

In de eerste plaats... waarom het hebben over het midden van de vlam? Het gaat om vlam temperatuur, toch niet over hartvlamtemperatuur?

In de 2e plaats... het kan niet zo zijn, dat de buitenkant van de vlam van een luciferhoutje een paar honderd graden lager is dan de kern. Dit zie je namelijk aan de kleur. Een grotere cm as m, heeft een groter temperatuurverloop, van buiten, naar binnen, maar het bestaat niet, dat 1mm naast de kern van de vlam, de temperatuur een paar honderd graden lager of hoger is.

Dat strookt niet met de wet van de temperatuuroverdracht. Je kan ook niet een plaat ijzer op 1 molecuul 1000 graden maken, en 1 molecuul ernaast 10 graden, dat is onmogelijk.

Bewijs nu eens, dat de kern van een brandende lucifer in openlucht, net zo warm is, als de kern van 10000 brandende lucifers in de openlucht.

Ik zal je verklappen, dat ligt in de verste verte niet bij elkaar.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Ramon »

Screenshot_20201021-142316_Samsung Internet.jpg
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: schoorsteen voor en na installatie van een RVS gaine (flexibele pijp)

Bericht door Gargouille »

Ramon schreef: 21 okt 2020, 13:53
In de open lucht is misschien de binnenste 1% efficiënt aan het branden, en dus wordt de vlamtemperatuur gehaald.
Ik wil hier het bewijs voor zien. Je kan dat wel zeggen, maar ik geloof niet (met mijn gezond verstand) dat dat waar is.
En waaruit zou dat bewijs moeten bestaan ?
Ik weet niet waarom, maar ik heb zo'n buikgevoel dat een wetenschappelijk bewijs het gezond verstand van Ramon niet gaat overtuigen.
Ramon schreef: 21 okt 2020, 13:53 Dat is dus weer de theorie...
Ramon schreef: 20 okt 2020, 23:53 Je zit denk te dicht met je neus in de boeken
Ramon schreef:Je moet je theorie boeken echt eens even aan de kant leggen gozer.....
Ramon schreef:Stik lekker in je theorie boeken, boekenwurm
stan schreef: 21 okt 2020, 13:23 Ik denk dat het het optimisme van de jeugd is.
Ja ik denk het ook. Hopelijk heb je ook een warme sjaal.

G
Plaats reactie