verwarming met stookolie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grt
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2020, 11:21

verwarming met stookolie

Bericht door Grt »

Onlangs is een nieuwe lagetemperatuur stookolieketel geinstalleerd . De brander is overgezet van oude ketel naar nieuwe .
Ik heb onlangs vastgesteld dat in de verbrandingsruimte op de wand van de gietijzeren ketel condenswater staat .
De ketel is aangesloten op schouw (7m hoogte ) met vuurvaste potten 20x30cm binnenmaat . Rookgassen moeten door 3 kanalen van ongeveer 60 cm voor ze in schouw terecht komen .
In de schouw zelf staat geen condens op de wand .
Hoe is het mogelijk dat er condenswater enkel in de ketel komt ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: verwarming met stookolie

Bericht door benthuis »

Grt, welkom op het ecologieforum!
Mag ik je er vriendelijk op wijzen dat je je nog niet hebt voorgesteld?
Daarnaast val je met de deur in huis met een vraag over een nieuwe olieketel op een forum waar we zoeken naar ecoligisch verantwoorde oplossingen voor verwarming. Wees dus voorbereid op reactie hierop!

Gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: verwarming met stookolie

Bericht door TLS »

Dag Grt. Stookolie heeft inderdaad een kwalijke reputatie ivm met Zwavel en fijn-stof uitstoot. Ik persoonlijk zou er niet meer in geïnvesteerd hebben. Echter als er geen gas in je straat ligt zijn de 'groenere' alternatieven zoals warmtepomp mogelijks bijzonder duur in verbruik voor een iets oudere woning. 'lage temperatuur ketel' is ook relatief, want indien je radiatoren hebt ga je sowieso naar de 60° wat meoilijk lage temperatuur te noemen is. Probeer je stook-olie wat ecologisch te compenseren met zonnepanelen; dan zit je netto CO2 al niet zo ver meer van een warmtepomp op greenwash-netstroom. Noem het greenwash-stookolie :)

Condensatie in de brandkamer lijkt me perfect normaal bij een koude start: de brandkamer zit omgeven door een watermantel van CV-water dus indien die nog niet op volle temperatuur is condenseren de rookgassen. De schouwkanalen hebben minder thermische inertie dan een watermantel dus daar zal de condens sneller terug verdampen wanneer de temperatuur toeneemt.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: verwarming met stookolie

Bericht door willem »

benthuis schreef: 08 okt 2020, 14:31 Daarnaast val je met de deur in huis met een vraag over een nieuwe olieketel op een forum waar we zoeken naar ecoligisch verantwoorde oplossingen voor verwarming. Wees dus voorbereid op reactie hierop!
Gr Ben
Ik stook zelf al zo'n 46-jaar met een een olie gestookte cv ketel, dus denk maar niet dat ik bijt Ben. :) :lol:
Zelf heb ik de mening dat de vele conventionele hout gestookte kachels + verkeerd gestookte houtkachels
meet rotzooi uit stoten dan de enkele olie gestookte ketel die er in Nederland nog draaien minus de
oliebranders die perfect zijn afgesteld, deze kunnen zeer schoon branden.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: verwarming met stookolie

Bericht door willem »

Grt,
Dit type ketel kon ik niet, maakt verder ook niet uit maar ik lees bij Remeha dat het een
condenserende ketel is.
(citaat)
Uw huis verwarmen met stookolie. Sinds de komst van de condenserende stookolieketel kan dat ook op een milieuvriendelijke(re) manier. Bij gasketels is condensatie inmiddels goed ingeburgerd, maar ook bij de stookolieketels is de techniek aan een flinke opmars bezig. En terecht!

Ik denk dat je installateur je hier alles over kan vertellen. Mag ik aannemen dat je oude herplaatste
brander is na gekeken + afgesteld, nakijken kan iedereen wel, afstellen is wat anders.
De juiste norzzle - pompdruk - rookgas temperatuur meting - roetmeting. Ik lees dat de aansluiting
direct op de schouw zit, is er wel ruimte om de juiste metingen te doen via de gegalvaniseerde pijp
waar een gaatje in wordt geboord voor de meetpennen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: verwarming met stookolie

Bericht door TLS »

condenserende werking bij stookolie is ook reletief: de theoretische winst is slechts 6%, terwijl dit bij aardgas maximaal 11% winst is.

En de 'condenserende ketels' zowel op stookolie als op aardgas condenseren toch niet wanneer ze op radiatoren komen te staan. enkel vloerverwarmig geeft winst bij condenserende branders.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verwarming met stookolie

Bericht door pelletpower »

En de 'condenserende ketels' zowel op stookolie als op aardgas condenseren toch niet wanneer ze op radiatoren komen te staan. enkel vloerverwarmig geeft winst bij condenserende branders.
Inderdaad. Inmiddels is mijn houtvergasser uitgerust met extra warmtewisselaar in de rookgassen a la NCK. Hierdoor wordt een afgastemperatuur bereikt van circa 30 graden. Condenserende houtkachel dus. Daarna een groffilter en koolstoffilter. Dus wij zijn klaar voor de toekomst. Inderdaad, investeren in een oliekachel is niet van deze tijd. Als je een beetje je best doet, haal je hetzelfde of beter resultaat met een houtkachel.
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: verwarming met stookolie

Bericht door LeaD »

Maar de mens is lui, daarom geen houtkachel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: verwarming met stookolie

Bericht door pelletpower »

Mwa. Ik kom iig van mijn pallets af. Met palletbreken en afkortzaag zo gebeurt. Kachel voltassen en gaan. Eventueel nog een tweede stook en dan is buffer weer vol. Is te overzien.
Plaats reactie