buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Hier nog meer rond balloon framing, met i-liggers deze keer : http://web.archive.org/web/200511110121 ... GE-R05.pdf .
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

De Passiefhuis-bouwers van Pixii zijn blijkbaar ook voorstander van de Balloon Methode omdat dit een lagere koudebrug oplevert ter hoogte van de aansluiting vloer/buitenwand en omdat de luchtdichting van onder tot boven continue kan doorlopen.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Ik heb de input hier erg ter harte genomen, zeker die van Keon en ben opnieuw naar schetsen overgeschakeld. Nu hebben we een concept dat ons zeer bevalt. Het is snel op te zetten met vrijwel uitsluitend materialen die in het dorp te verkrijgen zijn. Willen jullie er gaten in schieten voor ik dit in detail uitwerk?

- eenvoudig rechthoekig gebouw van één verdieping 7.2*13.2m, geen verschil dus tussen platform- of ballonmethode

- fundering:
  • steengruissleuffundering 1.5m diep, met geotextiel en drainage
  • minimale ringbalk op maaiveldhoogte bovenop de sleuffundering
- vloer
  • Deze komt op volle grond. Zo hebben we thermische massa.
  • 10cm keien of grof grind
  • 50cm geëxpandeerde kleikorrels
  • vloerbalkjes in de kleikorrels
  • houten vloerdelen
- buitengevels volgens het larssen truss-principe:
  • uitstijving langs binnen met multiplex
  • 50x150mm structurele staanders op de ringbalk, om de 60 cm
  • multiplex verbindingsplaat tussen structurele en niet-structurele staanders, over de volledige lengte van de staanders. Zo creëer je compartimenten voor cellulosevlokken met minder inzakgevaar
  • 50x50mm niet-structurele staanders parallel met de structurele staanders, 200mm naar buiten
  • isolatiedikte: 350mm
  • houtvezelplaat steico universal
  • verticaal latwerk ventilatiespouw
  • eiken buitengevelbekleding. We hebben een gigantische eik moeten laten omzagen omdat die te dicht bij het te herbouwen huis stond. Straks hebben we quasi gratis superdeluxe eiken gevelbeplanking.
- dak - verwarming en ventilatie
  • We zijn er niet veel. In eerste instantie zou natuurlijke ventilatie moeten volstaan.
  • Starten met goedkope elektrische verwarming en kijken hoe ver we geraken.
  • Test met een modern infraroodpaneel in de badkamer.
  • Later eventueel een Scandinavisch model warmtepomp indien dat nodig blijkt. Opnieuw: we wonen er niet voltijds, en vooral in de zomer. Het heeft weinig zin, zowel economisch als ecologisch, om zwaar te investeren in iets dat je weinig gebruikt...
  • Warm water zouden we in eerste instantie via een slimme elektrische doorstromer maken. We hebben 400V 3x25A, dus daarmee douchen moeten lukken.
  • Op termijn kunnen we als de centjes het toelaten zonnecollectoren leggen. Daarvoor wordt al een leidingenschacht voorzien.
TODO's:
- ringbalk fundering: materiaal?
  • gerecupereerde baksteen van de afbraak van de centralemuur van het huis? natuursteen uit de buurt?
  • cementvrije hydraulische kalkmortel?
  • ? hier kom ik nog niet goed aan uit...
- dak:
  • hoeveelheid vereiste spanten? Kan dat om de 1.2m?
  • hoeveelheid vereiste trekbalken? kan dat met grotere tussenafstand?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

De funderingssleuf met keitjes is 1.5m diep. Dat is nodig omwille van verstoorde grond en vorstrisico.

Zou je alternatief ook geïsoleerde ondiepe funderingen kunnen maken zonder glasschuim of petrochemisch plaatmateriaal? Hoe?
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Aha! Een verse portie ideeën! :D
rijpezweer schreef: 26 apr 2020, 00:08 Zou je alternatief ook geïsoleerde ondiepe funderingen kunnen maken zonder glasschuim of petrochemisch plaatmateriaal? Hoe?
Enig natuurlijk product dat zowel (wat) isoleert en een last kan dragen, is - bij mijn weten - hout. Je zou een ondiepe (tot op -1.5m) paalfundering kunnen toepassen.

Op het internet lees je wat verhalen uit de States over landbouwers die hun weidepalen eerst aanbranden (en vaak ook nog in de olie zetten) alvorens ze in de grond te steken (kloppen). De verkoolde laag beschermt het hout, zie ook de Japanse Shou Sugi Ban methode.
Dit lijkt me ook een goed alternatief als je geen zin hebt om sleuven te graven... je klopt dan gewoon een reeks dunnere paaltjes in de grond.

In onze contreien lees ik succesverhalen over - weliswaar geïmpregneerd - hout dat in een drainerende laag zand-cement werd geplaatst. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst de nodige graafwerken doen. De ecologische variant hierop is dus een ecologisch alternatief zoeken voor de ondergrondse impregnatie - dat zou dan dat aanbranden kunnen zijn - en ééntje voor het zand-cement - dat zou dan zand-kalk kunnen zijn of de palen omgeven door steenslag maar dan ingepakt in geotextiel om de aarde zoveel mogelijk weg te houden.

Je kan uw funderingspakket steenslag ook getrapt uitvoeren van -1.5m tot -0.4m met de dunste keien, vanaf -0.4m tot +0.10m de dikste keien gebruiken (een geotextiel is dan niet nodig), daarbovenop een laag kalkmortel (om alles te egaliseren) en vervolgens een horizontale houten aangebrande funderingsbalk. De ruimte binnenin het kader van die balk vul je op met steenslag tot 5cm onder de bovenzijde van de ringbalk, dan een chape van 5cm bestaande uit zand en kalk (om een egale werkvloer de krijgen) en daarover een laag OSB-platen die je verbindt met de randbalk. De OSB-platen gaan dan werken als damprem tegen het bodemvocht.

Vergeet niet dat hout dat niet permanent vochtig blijft, niet gaat rotten. Tijdelijk nat worden, bijv. door de regen kan geen kwaad zolang het hout meer weer kan opdrogen.


Wat betreft uw bouwvolume... zou je niet opteren voor een (op termijn) bewoonbare zolder door nu het dakvlak te isoleren ipv. zoldervloer?
Misschien opteren voor 1.2 bouwlagen (iets hoger dakvlak)?

Uw huis wordt nu 7,2m breed... welke helling heeft uw zadeldak?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Keon schreef: 26 apr 2020, 15:46 Enig natuurlijk product dat zowel (wat) isoleert en een last kan dragen, is - bij mijn weten - hout. Je zou een ondiepe (tot op -1.5m) paalfundering kunnen toepassen.
Bedankt voor de hint, maar daar heb ik niet genoeg vertrouwen in. Je ziet dat hier nergens in historische gebouwen, behalve in de permanent vochtige funderingen op boomstronken van historische kerken in centrum Riga. Dat stemt mij toch wel tot nadenken, want als ze hier hout kunnen gebruiken, dan doen ze het meestal...
Je kan uw funderingspakket steenslag ook getrapt uitvoeren van -1.5m tot -0.4m met de dunste keien, vanaf -0.4m tot +0.10m de dikste keien gebruiken (een geotextiel is dan niet nodig), daarbovenop een laag kalkmortel (om alles te egaliseren) en vervolgens een horizontale houten aangebrande funderingsbalk. De ruimte binnenin het kader van die balk vul je op met steenslag tot 5cm onder de bovenzijde van de ringbalk, dan een chape van 5cm bestaande uit zand en kalk (om een egale werkvloer de krijgen) en daarover een laag OSB-platen die je verbindt met de randbalk. De OSB-platen gaan dan werken als damprem tegen het bodemvocht.
Aandachtig gelezen, bedankt. Ik heb op zich niets tegen 1.5m diep (laten) uitgraven. Er is een fantastische steengroeve vlakbij. Ik kan zonder veel probleem steen laten aanvoeren.
Wat betreft uw bouwvolume... zou je niet opteren voor een (op termijn) bewoonbare zolder door nu het dakvlak te isoleren ipv. zoldervloer?
Misschien opteren voor 1.2 bouwlagen (iets hoger dakvlak)?
We moeten ook rekening houden met de beperkingen van onze handen op het terrein... Alles tussen 1 en 2 bouwlagen lijkt iets complexer. Dat laten we hen liever niet uitvoeren. De keuze is definitief vernauwd tussen één of twee volledige bouwlagen zonder bewoonbare zolder. Na een nachtje slapen is de slinger bij partnerlief opnieuw van één richting twee bouwlagen geslagen. Nu blijft hij daar, wat er ook gebeure.
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Net iets heel interessants ontdekt bij de afbraak van het bestaande huis. De zoldervloerisolatie werd hier vroeger gemaakt van zagemeel, gemengd met kalk. Van het zagemeel wist ik, van de kalk nog niet. Niet zo heel verschillend uiteindelijk van de modieuze kalkhennep en aanverwanten. De kalk beschermt tegen insecten, helpt kleine hoeveelheden vocht ontsnappen, houdt alles hygiënisch en brandveilig.
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Interessant! Kan je eens een foto maken van een gebroken dwarsdoorsnede (breukvlak)?

Is dat redelijk stevig? Drukvast?
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Kijk gerust even bedenkelijk bij nog maar eens een bocht, maar...

Ik heb een betrouwbare leverancier van rechthoekige jumbo-strobalen gevonden in de buurt! Ik had de zoektocht al lang opgegeven, maar ben en stoemelings op een strohandelaar gebotst die hardgeperste balen van 2.4*1.2*0.9m levert. Hoge densiteit 212kg/m³, droog in magazijn gestapeld. Uitstekend geschikt voor strobouw dus. Via hetzelfde kanaal zelfs een tweede leverancier gevonden wat verder weg. Stro is altijd al het bouwproduct van mijn dromen geweest...

Vroeger al boeken over strobouw gelezen van Gernot Minke en Barbara Jones. Online gelezen ook van o.a. Tom Rijven. Ook op een paar werven gaan kijken. Intussen veel dieper ingegaan op het werk van de Zwitserse architect Werner Schmidt [0] [1] [2] [3]. Die is zowat de referentie op gebied van strobouw met jumbobalen. Wat me opvalt:
- Schmidt gebruikt voor ongeveer alle (structurele) houtwerk Brettstapel [4]. Hout zonder lijmproducten. Helaas geen lokale productie in Letland. Een geïsoleerde kokerbalk met normaal hout en multiplex kan een en ander hopelijk vervangen.
- Schmidt werkt altijd met natuurlijke ventilatie onder het gebouw, zelfs al zegt hij dat het ook met grof grind zou kunnen. Zo kan hij ook de vloer met stro isoleren, zelfs op een betonplaat. Hij maakt elke m² een uitdampgat in het beton. Boven het beton legt hij een laag grind. Eronder heeft de ventilatie vrij spel.
- Hij heeft een kalkcementpleister met 50% perliet gebruikt op de gevel van het strogebouw. Het cement is niet ideaal naar dampdoorlatendheid, maar hij werkte op grote hoogte in de herfst. Cement helpt de boel sneller drogen. Het perliet garandeert de dampdoorlatendheid. Zou je in plaats van perliet ook fijn glasschuimgranulaat (stikloporas.lt) kunnen gebruiken?

Ik begrijp beter en beter funderingen en hoe die ecologisch te bouwen. Toch blijf ik met onzekerheid zitten rond de draagkracht van de grond. Ik denk dat ik eens een sondering zal moeten bestellen. Met wat geluk bespaart me dat een fortuin aan funderingswerk, of kan ik ook de vloeren en de zolderisolatie in stro uitvoeren...


[0] https://www.researchgate.net/profile/An ... uction.pdf
[1] https://www.atelierwernerschmidt.ch/
[2] https://d415da2f-a71a-4ce2-a6e0-b323e21 ... 836129.pdf
[3] https://d415da2f-a71a-4ce2-a6e0-b323e21 ... b09a9b.pdf
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Brettstapel
Keon
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jan 2020, 00:20
Locatie: Hasselt (B)

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door Keon »

Als je het stro enkel gebruikt als isolatie (infill-techniek) vind ik het een goed plan. Het stro ook constructief laten meewerken zou ik niet doen voor een woning waar je niet permanent woont... als er ergens een waterinfiltratie is en je hebt het niet dadelijk in de mot, heb je problemen.

Een vloer vrij laten ventileren houdt in dat je ook vriestemperaturen onder uw vloer krijgt in de winter, in onze contreien blijft de grondtemp. onder een vloer rond de 10 à 12°C hangen, geen idee hoe het zit in Estland... dat is een afweging die je moet maken.

Dat "glasschuimgranulaat" van stikloporas.lt is eigenlijk een ander product, nl. poreuze glasbolletjes, die zijn wel dampdicht.

Sonderen kan je achterwege laten voor alle niet-gemetselde woningen (i.e. HSB, paal & balk, staalskelet) als je maar zorgt dat je eventuele verzakkingen kan bij-krikken. Voor gemetselde woningen zijn funderingen belangrijk om differentiële zettingen te vermijden want zulke zettingen leiden tot barsten in het metselwerk. Andere type woningen zijn veel toleranter jegens differentiële zettingen... Ik ga bouwen (staalskelet) zonder sonderingen uit te voeren (er staan wel reeds meerdere huizen in de buurt, dus het is een zeer beperkt risico) en met een funderingsaanzet op slechts 45cm onder het maaiveld maar ik voorzie wel dat ik indien nodig kan bij-krikken (structuur steunt op loofhout, rieten matten en glasschuimgranulaat).
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Een zomer verder en de ruwbouw staat er voor een groot stuk:

Afbeelding

Kunnen we nog iets doen van buitenpleisterwerk, of is dat hier echt te laat? Ik heb anderhalve ton trasmeel in de garage staan, maar traskalk droogt traag. Hier is wat klimaatinfo:
https://en.climate-data.org/europe/latv ... dava-9196/ . Zouden jullie het riskeren de hechtlaag al op het stro te zetten? Dan is er alvast een klein beetje extra bescherming voor de buitenkant van de stromuren. Voor de volledige pleisterlaag zijn we zeker te laat. De ramen zijn er pas diep in oktober. Dan nog pleisteren betekent gegarandeerd vorstschade...

Het hele gebouw wordt zowiezo ingepakt voor de winter: stevige zeilen van dakoversteken tot grond op 60 cm van het gebouw. Gelukkig hebben we goede vrienden als buren. Die komen regelmatig kijken of alles nog stevig vastzit...


Voor de geïnteresseerden hier wat extra info over de opbouw:
- onder de fundering: lokale keitjes
- funderingsbak van EPS-isolatie (Scandinavische stijl)
- gewapend beton met minimale dikte
- houten ringbalk, gevuld met glasschuimkorrels
- strobalen muur 4 balen hoog (balen: 2.4*1.2*0.7m)
- hoten ringbalk, gevuld met geëxpandeerde kleikorrels
- strobalen muur 3 balen hoog (balen: 2.4*1.2*0.7m)
- houten ringbalk, gevuld met geëxpandeerde kleikorrels
- prefab houten dakstructuur
- (todo) zoldervloerisolatie met cellulosevlokken
- (todo) metalen dak
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door willem »

Je zou er zowat een mortelpomp/stukadoorspomp op zetten om de plaatselijke kou voor te zijn.

https://aardehuis.salters.nl/daar-komt- ... ploeg-aan/
rijpezweer
Berichten: 140
Lid geworden op: 25 aug 2019, 20:38

Re: buitenhuis Baltische staten: materiaalkeuze? tips?

Bericht door rijpezweer »

Een pomp was zowiezo het plan. Alleen gaat dat toch het verschil niet maken op het gebied van temperatuur?

Mark
Plaats reactie