tekening Finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

tekening Finoven

Bericht door ritsaert snijder »

Hallo,
Binnenkort start de verbouwing..nu ja renovatie van mijn nieuwe huis. En dan wil ik graag zelf een stevige finoven bouwen. Ik heb de werkmap van de twaalf ambachten besteld maar ik heb begrepen dat de twaalf ambachten finovens nogal achter lopen op de ontwikkelingen. Ik heb nu heel veel tijd gestoken om uit te zoeken wat ik wil; het is mij duidelijk dat ik zelf een finoven wil bouwen.

Nou wil ik graag de tekeningen hebben van HH, de Finse professor (ik ben zijn naam even kwijt), en daar wil ik best een redelijk bedrag voor betalen. Op de website van heatkit.com zijn ook tekeningen maar ik weet niet of dit een goed ontwerp is? Wie heeft er een goed bouwtekening van een doorontwikkelde redelijk grote finoven?

groet!
Ritsaert Snijder
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: tekening Finoven

Bericht door gerard »

Hallo Risaert,

Met HH bedoel je Heikki Hyytiäinen.
Om zomaar aan een tekening van Heikki te komen zal nog heel wat moeite kosten. De oudere modellen kun je wel vinden, maar tekeningen waarin hij zijn laatste onderzoeken heeft verwerkt, niet.
Aangezien je ervoor wilt betalen kun je een tekening door hem laten maken, hij zal dan rekening houden met je wensen. Je krijgt dan echt een tekening op maat! Bij de tekening hoort ook een materiaallijst.
Als je voor deze optie kiest, merk je gelijk waarom het erg moeilijk zal worden om op een andere manier aan een tekening van zijn hand te komen. Je zult er namelijk voor moeten tekenen dat je de tekening niet doorgeeft.
En onder de kachelbouwers is het devies : je bedondert Heikki niet!

Wat betreft de heatkit: Dit is een goed ontwerp, gestoeld op de oude Heikki tekeningen. En dus verouderd. Als je echt een finoven wilt die functioneert naar de huidige mogelijkheden, dan raad ik je aan een moderne tekening te gebruiken, en daarvoor moet je dan weer bij Heikki zijn. Want er is, qua inzichten, echt behoorlijk wat veranderd. En dat betekent een andere opbouw.
Heikki heeft een druk bestaan, acht maand per jaar zit hij van s'morgens (zeer) vroeg tot 's avonds te meten, te testen te schrijven en te ontwerpen. Daarnaast doet hij ook nog allerlei workshops. Dus als je iets van hem wilt, wel op tijd contact met hem opnemen.

groet,
Gerard
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: tekening Finoven

Bericht door Peter 1962 »

in deze blog http://www.diymasonryheater.blogspot.com/
kun je lezen over een heel mooi DIY projekt dat de eigenaar maakte op tekening die gekocht is bij HH. Kostprijs een kleine 500 euro maar je hebt dan wel een echt persoonlijk projekt, made by HH !
Persoonlijk denk ik dat 500 euro het echt wel waard is, zeker als je het relateert naar de totale kostprijs van een finoven.

Anders is een goede startbasis ook de heaterplan portfolio van de MHA, die kun je kopen voor 75 dollar + 12,95 dollar verzendingskosten. Ik heb me dat paar weken geleden aangeschaft. Hel mooi, verschillende mooie ontwerpen waaronder ook een heatkit van norbert senf.
Plaats reactie