Leem of kalk op de binnenzijde van de buitenmuur?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Leem of kalk op de binnenzijde van de buitenmuur?

Bericht door fietser »

Hoi,

in een ander topic informeer ik naar het (niet) isoleren en warwarmen, maar ik wil ook de muren in mijn woonkamer gaan afwerken. Het gaat om steens muren van een oud pand (bouwjaar 1925) met op de binnenmuur restanten van zoutafzettingen. Op de buitenmuren zie ik geen zoutafzettingen, alleen wel onder grondniveau.

Nou zou ik misschien met leem de muren willen egaliseren en afwerken, wellicht in combinatie met plintverwarming en misschien aangevuld met een tegelkachel.

Nou vraag ik mij af of ik leem zo op de muren kan aanbrengen (tot een dikte van 10 tot zo'n 30 mm)? Of heeft kalkmortel dan de voorkeur, omdat kalk wellicht beter tegen vocht kan? Voor zover ik weet worden de muren niet nat door regendoorslag / vocht, maar zeker weten doe ik dit niet. Feit is dat er op de binnenmuur restanten van zoutafzetting zitten die ik inmiddels met een staalborstel weggenomen heb. Gaat leem hier goed op hechten of is dit af te raden?

Dit product geeft duidelijk aan dat het toegepast kan worden bij muren die vochtig zijn:

www.groenebouwsystemen.nl/wp-content/up ... ffo_nl.pdf

Echter, omdat leem niet gebrand wordt zoals kalk heeft leem mijn voorkeur. (naast het uiterlijk dat mij wel aanspreekt)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Leem of kalk op de binnenzijde van de buitenmuur?

Bericht door Orbiter »

Dag Fietser,

Het product in jouw link is gewone NHL 3,5 kalk met een fancy zakje er rond en zoveel percent duurder gemaakt omdat het woord bio er op staat. NHL staat voor Natuurlijk Hydraulische Kalk (Lime). Ga eens bij de lokale bouwmaterialenzaak langs, geen DHZ dus, die zal wel een paar andere merken en met wat geluk zachter voor de portemonnee.
fietser schreef: 27 jul 2020, 21:26 omdat leem niet gebrand wordt zoals kalk heeft leem mijn voorkeur.
Wat is de reden/denkpiste hierachter ? Dat kalk meer energie vergt bij de productie?

Je hebt ook de mogelijkheid om het ene met het andere te mengen, of om verschillende lagen aan te brengen. Egaliseren met kalk en afwerken met leem bvb. Onderschat de hoeveelheid niet dat je nodig hebt om 2cm over een hele muur te smeren. Met een paar zakjes kom je niet ver.

Heb zelf niet veel ervaring met leem maar heb het toegepast gezien op allerhande ondergronden van houten lattenwerk tot snelbouwsteen over kalksteen en oude baksteen. De ondergrond gaat uitmaken of het gaat houden of niet. Die moet vooral stofvrij zijn en liefst een beetje ruw. Een muur uit 1925 zal daar wel aan voldoen tenzij die volgekladerd werd met blinkende olieverf.

Kleur kan ook beïnvloed worden door beetje pigment toe te voegen.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Leem of kalk op de binnenzijde van de buitenmuur?

Bericht door Orbiter »

Ook dit nog even vertellen: Als ik het woord leem lees en aan de 'mortel' denk waarmee ons oud huis hier werd opgebouwd dan vermoed ik dat ze die 'mortel' toen gewoon lokaal uit de tuin gehaald hebben. Putje graven van 50cm diep of zo kwestie van geen aarde meer te hebben en dan scheppen maar die leem. Kan enkel indien er ook effectief leem in die bodem zit natuurlijk :P
Plaats reactie