Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Afbeelding

Op de schets van je installatie teken je ook een "soort bypass" met een "regelventiel ?"
wat is dat?

Edit:
zomaar een paar puntjes ter verbetering:
- Als eerste ALTIJD beveiligingen ! Of iets nou werkt of niet, het moet wel veilig zijn. Nu kan je vat druk opbouwen als er wat afsluiters dicht staan en het verwarmingselement aanstaat.
- water niet boven het elektrische verwarmings element onttrekken voor de verwarming. Tenzij je zoveel opwekt in voor/naseisoen dat je een overschot hebt.
- element uirschakelen als de pelletkachel brand (tijdklok/relais, oid) of temp. lager zetten.
- Misschien is het mogelijk je pelletkachel achter de beplating te isoleren & vloerverwarming/radiatoren op de BG uitzetten. Zodat het niet te warm wordt. in de woonkamer.
- Minder is beter. Zijn de bypasses wel echt nodig? Moet de Intergas blijven hangen?
- Echt wel echt belangrijk: iets van een regeling. Je gebruikt nu de thermostaat van het toestel om ALLES in 1x aan of uit te zetten.
- En als laatste nog een keer: beveiligingen !

Misschien dat je hydraulisch schema er zoiets uit zo kunnen komen te zien, met het materiaal wat je reeds hebt.

Afbeelding
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Orbiter »

Kga dit nog eens herhalen want het lijkt me toch belangrijk :mrgreen: : De tekening komt niet overeen met de werkelijkheid. Volgens de foto's zitten de Grundfos pomp en de onderste magneetklep niet op dezelfde leiding en volgens de tekening wel.

Uit de foto's maak ik eerder op:
- dat de eerste magneetklep op 'warm' van de gasketel zit.
- dat de tweede magneetklep op 'warm' van de peletkachel zit.

Het regelventiel op die bypass wordt gebruikt om de vertrektemperatuur uit de buffer naar de VVW en radiatoren te regelen. Zo kan er ook gezorgd worden voor een relatieve lage aanvoertemperatuur voor die VVW.

De gasketel kan de buffer niet opwarmen (pomp staat in de verkeerde richting hiervoor) en kan dus ook geen SWW aanmaken via de buffer. Bijgevolg moet er ook nog een rechtstreekse aansluiting van de gasketel op het SWW zijn welke niet op het schema staat.

Ik veronderstel ook dat er een pomp en een regelventiel in de gasketel zit want anders kan die ook de VVW/radiatoren niet voorzien.

Veiligheids elementen zijn er denk ik wel:
- in de gasketel zal nog steeds een overdrukventiel zitten alsook een klein expansievat. Die zullen gewoon blijven werken ook al zal dat expansievat misschien wat klein uitvallen nu er 300L extra in het circuit zit omwille van de buffer.
- Er lijkt een overdrukventiel te zitten op de aanvoerleiding sanitair koud water. 't is een beetje een cowboy aansluiting maar het zal wel werken.
- In die peletkachel, het is toch een serieus merk, zit wellicht ook een systeem tegen 'overkoken'.

Mijn conclusie is dat deze installatie op zich toch wel werkt. Ook al zijn er wat functionele beperkingen. Het echte probleem werd ook al aangegeven: de peletkachel geeft relatief te veel warmteenergie af lokaal en te weinig waterzijdig. Die installatie anders opbouwen gaat hier niets aan veranderen het zit hem in de kachel. 5kW lokaal is nu eenmaal veel. VVW afsluiten, deuren openzetten dat het naar andere kamers geventileerd wordt. Veel meer zit er niet op. Die peletketel isoleren zodat die lokaal minder afgeeft gaat niet zo mooi zijn en hij zou er ook nog eens kapot aan kunnen gaan want is daar niet op ontworpen.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Super bedankt, ga het allemaal eens op me laten inwerken en bekijken en ook wel uitvoeren.
Houd jullie allemaal op de hoogte, want ben heel erg blij verrast op de vele vele reacties, super, Ben blij dat ik bij dit forum ben aangesloten want was bijna einde raad.
Want ik heb er al zoveel tijd, geld en slapeloze nachten ingestopt, want er blijken maar weinig mensen verstand van zaken te hebben.
Schoorsteen is zelf geveegd en gisteren onderhoud beurt gehad van pellettechniek uit Raalte, wel duur 220 euro incl voorrijkosten maar wel allemaal prima uitgevoerd.
Dus daar heb ik nu een goede uitgangs positie.
De pelletkachel is neergezet, aangestoken en verder zie maar, (Ecopel uit Weerd,) waardeloos.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

vraagje is de bypass nog nodig in nieuwe schema bijgevoegd.
18 JULI.jpg
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Uit de manual van de pelletkachel:
The return temperature of water to the boilerstove must be higher than 50-55° C to prevent theformation of condensation.
Maar op blz 37 staat geen bypass in het schema.
https://www.manualslib.com/manual/16659 ... =37#manual

Dat spreekt elkaar een beetje tegen. Zit die misschien al in het toestel gebouwd, er schijnt ook een expansievat in te zitten.
PLUMBINGVyda H and Kira H are provided with a closed expansiontank.The built-in expansion tank does NOT ensure properprotection of the water in the entire system from thermalexpansion.Therefore, installers should assess whether anadditional expansion tank is needed, depending on thetype of system.
nog een aandachtspuntje:
De Intergas is een doorstroomtoestel.
Eigenlijk wil je dan niet een buffer daar mee gaan verwarmen, maar die warmte rechtstreeks benutten. Afhankelijk van hoe vaak je de intergas denkt te gaan gebruiken, zou je deze misschien anders in je schema kunnen toepassen.

Volgens mij heb je onder aansluiting nr7 nog een vrije aansluiting zitten, die kan je ook voor een retour gebruiken.

De Intergas kan je eventueel ook zonder CV water gebruiken, bijvoorbeeld als naverwarmer voor je warmwater.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Bypass.... Er is beetje begrip verwarring ben ik bang. Een bypass is een kleine verbinding in een circulatie systeem om te voorkomen dat de pomp draait maar geen flow genereert omdat alle radiatoren dicht staan. Dit staat niet in je schema.

Er zijn 2 dingen waar we het over hebben. Een laadventiel/automaat achter je pelletkachel die zorgt dat er in je kachel nooit een lager temperatuur water circuleert dan de in de gebruiksaanwijzing opgegeven 50-55. Het is inderdaad gek dat in de gebruiksaanwijzing het niet zodanig staat ingetekend. Misschien bewerkstelligen ze het met een regeling waarbij de pomp telkens uit slaat als de temperatuur onder de 50 komt. Dan heb je wel stromingsventielen nodig om natuurlijke circulatie tegen te gaan...en is niet de beste oplossing. Maar op een foto die je stuurde staat wel iets wat lijkt op een mengventiel die zoiets bewerkstelligd. Dan heeft het instellen van je watertemperatuur op je pelletkachel dus geen zin, want het ingebouwde waspatroon in het mengventiel achter je kackel gaat toch pas open bij de temperatuur waar hij voor gemaakt is. Het lijkt erop dat de installateur zich dus niet gehouden heeft aan de installatie instructie.

De bypass waar ook over gesproken wordt en in je schema lijkt te staan is een verbinding tussen de hete CV water uitgang van je buffer en je koude retour CV water ingang op je buffer. Het enige wat daar gebeurt is op de uitgang van je heetwater buffer een maximale temperatuur instellen op de mengklep daar waarmee het water je huis in gaat. En die wordt omlaag gemengd met de leiding vanaf je koude retour CV aan je buffer, dat ziet eruit als een bypass maar is het niet. Van groot belang is dat daar een stromingsklep in zit die water alleen van koud naar boven is warme laat stromen. Deze zit eigenlijk altijd al ingebouwd in dergelijke mengventiel.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

net achter kachel zit een anti condensklep van ESBE VTC500
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

vtc.jpg
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

Hier hoe zo`n ding werkt:

Afbeelding

Kan je nog een foto maken van de achterkant van de kachel? Wat daar nog meer zit?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door Ruuben »

Ger, wacht nog even met sleutelen totdat alles uitgekristalliseerd en helder in een goed compleet hydraulische schema staat en je echt begrijpt. Want we zijn er nog niet.
Ook in de aansturing moeten wat keuzes gemaakt worden.

Als ik volgende week thuis ben kan ik je een complex solarthermie rekenprogramma sturen. Dan zie grafisch hoe je eea aan kan sluiten uit voorbeelden en wat dit rendement technisch betekend specifiek in jouw situatie.
Dan zie je dat het met je CV ketel de top van je buffer altijd warm houden altijd nadelig uitpakt, zoals je schema nu is.
In mijn berekeningen koste dat altijd minimaal 150m3 gas extra per jaar.

Dus mijn ombouw advies zou zijn altijd je drinkwater door je CV ketel laten lopen; dat kan rechtstreeks als hij ' Solar naverwarming' geschikt is. Dit staaT bij de specificatie van je ketel. Of een Remeha laadventiel eronder van 120 euro als het niet zo is

Je heetwater van je CV zal rechtstreeks uit je buffer gehaald worden als je retour water van je CV kouder is dan het vertrekkende water uit je buffer. Als er warmer water terug komt uit je radiatoren dan vertrekt uit je buffer zal een driewegklep de flow door je buffer afsluiten en je CV zelfstandig verder werken. Zo'n schema zal ik volgende week opperen.dan gebruiken we gewoon je magneet kleppen om een drieweg klep na te doen. Scheelt geld.
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Ready to burn :achterkant zit plaat alles inwendig

Ruuben ik wacht ff op je schema
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door pelletpower »

En in bovenstaand schema pompt de pelletkachel gedeeltelijk door je cv ketel. Zijn daar die magneetkleppen geplaatst om dat tegen te gaan?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door ready to burn »

gergeurtjens schreef: 18 jul 2020, 12:05 Ready to burn :achterkant zit plaat alles inwendig
Ik heb toch het idee dat er 2 afsluiters op de foto zichtbaar zijn, dan het is wel zo verstandig om een overdrukventiel achter de ketel op te nemen (ketel aan + afsluiters dicht = Boem), en een thermometertje in/of op de aanvoer kan ook reuze handig zijn. ( Zie ook je ketel manual)
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Afsluiters zitten achter de pellet kachel 4x, om het circuit af te sluiten en de kachel te verplaatsen bij storing, anders moet het hele circuit afgetapt worden.
overdrukventiel, ontluchting en expansievat zit in de kachel
gergeurtjens
Berichten: 240
Lid geworden op: 14 jul 2020, 13:54

Re: Aansluiten buffervat (verswaterboiler)

Bericht door gergeurtjens »

Op de CV zitten de aan en afvoer, die staan dicht net als de gaskraan als de pelletkachel aan staat. Nu ook in de zomer douchen we met water uit het buffervat en alle kranten CV staan dicht.
Plaats reactie