Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

Ruim tien jaar geleden heb ik een FinOfen van 2 ton steen in onze living gemetseld, waarvan het binnenwerk geleverd als bouwpakket door Tigchelaar, vroeger gevestigd in Reduzum, nu in Heerenveen. Hij heeft uitstekend gefunctioneerd al was de door mij ontworpen en ingebouwde rvs warmtewisselaar wel iets te groot. Het is dan een concurent voor het opwarmen van de buitenwand van de kachel en onderschat ook niet wat je er in een jaar er door (kan) jagen. In een koude winter gaat er zeker 3 M3 door. In de oude openhaard type "kasteel" moest ik het hout per kruiwagen aanvoeren en 80% verdween door de schoorsteen. Nu 2 standaard Curverboxen droog hout, gemengde samenstelling, per dag en warme voeten door de gekoppelde vloerverwarming :D .
Blijft dat het een aanzienlijke hoeveelheid hout is en ik zou wel iets meer sfeer willen van het stoken.
Dus moet de warmtewissellaar eruit en FinOfen ombouwen. De stookdeur moet lager worden geplaatst, er moet meer lucht naar de stookstenen en minder naar wanden van de stookpot.
Nadelen:
- Minder goede verbranding, meer fijnstof, vaker vegen rookgaskanalen. Wellicht installeren van fijnstof-filter, hoewel ik daar nog geen goed werkende exemplaren heb kunnen vinden.
- Lager rendement.
- Minder warmte-comfort, buitenzijde zal misschien minder warm worden omdat de by-pass veel open moet staan
- Je moet blijven stoken, geen batch stoken 2 x per dag.
De kachel behoudt de nauwe hals boven de stookpot, de expansieruimte en de omloopkanalen, een kleinere warmtewissellaar, al of niet te schakelen in de rookgas-afvoer.

Graag schieten op mijn idéé en suggestisch t.a.v. de aanpassing stookpot.
Pigion
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door LeaD »

Warmtewisselaar te groot ? Heeft u dan geen T-regelaar ingebouwd ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

De warmtewisselaar is te groot vanwege dat hij te veel warmte "afroomt" van de hete rookgassen en dat gaat ten koste van het opladen van de FinOfen. Ik moet relatief lang stoken met de by-pass open. Natuurlijk wordt de warmte van warmtewisselaar wel efficiënt gebruikt in de vloerverwarming. Als ik flink doorstook (bijleggen) dan kan ik gemakkelijk de 45 M2 living op 21 C en de aangrenzende "open" keuken op 18 C houden incl, een open trap naar een grote overloop. Maar dat is de bedoeling niet (meer). De warmtepomp moet de kar gaan trekken en de FinOfen voor extra comfort ( zachte stralingswarmte) en sfeer van de vlammetjes. Bovendien gaat er veel hout door en daar is zelfs in Drenthe moeilijker aan te komen sinds ik zelf niet meer mag zagen in de Staatsbossen. Ook hout, gekapt langs de weg, kan ik niet meer aankomen. Alles wordt geclaimd voor bijstook als biomassa in de Centrales. Gelukkig komt er nu kentering in deze scheve situatie situatie en bewust zo gestuurd door groene politieke partijen. Er moet nog veel water door de Rijn stromen voor men beseft dat de sleutel voor niet fosiele energie ligt bij kernenergie en de sleutel energiebesparing bij actieve politiek om een stationaire of nog beter een krimpende bevolking te bewerkstelligen, zowel in Nederland als in de rest van de wereld, en zeker in Afrika en Israël. Maar dat zien vieze woorden die politiek niet over hun lippen kunnen krijgen :mrgreen: .
Pigion
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door remco d »

Haha ik herken het gegeven van de geclaimde biomassa. Heb de afgelopen 3-4 jaar bij snoeiwerkzaamheden in de straat een paar keer geïnformeerd naar de snippers maar ze willen niks missen of laten liggen. Een vlaai van de plaatselijke warme bakker hielp ook niet. Alles staat op contract en mag 150 km verderop de oven in over het mom van groene energie.

Mvg Remco

PS de jaren van bevolkingsgroei hebben wij hier ook gehad. Dit vlakt af als de welvaart stijgt. Alleen wij westerlingen gunnen de rest van de wereld niet onze welvaart. Dat is namelijk niet haalbaar op één planeet. Idem met het vingerwijzen naar Brazilië met hun amazone. Ook Nederland is compleet gekapt bos geweest.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

Op zoek naar een aanvullende warmtebron als de PV panelen niet genoeg opbrengen voor de warmtepomp en ik geen zin heb de FinOfen te stoken, denk ik ook aan een keukenhaard op houtpellets. Er zijn zelfs types waarin je zowel pellets als houtblokken kan stoken, o.a. van RIKA, Klover en Lohenberger. Voor de fun kan er ook op worden gekookt a la ATA fornuizen. Heeft iemand er ervaring mee?
Zou ik de stookkamer van de FinOfen zodanig kunnen aanpassen dat ik ook houtpellets kan stoken om de FinOfen "warm"te houden?
Het lijkt mij een interessant alternatief als ik minder actief wordt door gevrderde leeftijd.
Pigion
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Orbiter »

Er bestaan mandjes om pellets in te gieten ter grote van een houtblok, initieel doel is gebruik in een houtkachel. Het is gewoon wat geplooid RVS met een hoop gaten in. Door de pellets bij elkaar te houden gedragen die zich wat meer als een houtblok.
Heb geen ervaring met zoiets te gebruiken. Pellets is geperst hout, moet kunnen dus, kwestie van ze wat samen te houden. In een pelletketel worden die pellets ook maar op een hoop geduwd en meer hoeft het niet zijn.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Ramon »

Zou ik de stookkamer van de FinOfen zodanig kunnen aanpassen dat ik ook houtpellets kan stoken om de FinOfen "warm"te houden?
Pellets is geperst hout, moet kunnen dus, kwestie van ze wat samen te houden. In een pelletketel worden die pellets ook maar op een hoop geduwd en meer hoeft het niet zijn.
Ik vraag me af, of het goed kan gaan werken. Een pelletkachel heeft een spindel of zwaartekracht, die gram voor gram toevoegt. Als je er een hele hoop in 1 keer opgooid, klopt de zuurstofverhouding denk ik helemaal niet meer.

Elke kachel is ontworpen, voor een x aantal cm2 brandend oppervlak. Ga je eronder zitten, heb je een overmaat aan lucht, en daalt je rendement, ga je eroverheen, heb je een ondermaats luchttoevoer, en daalt ook je rendement. Een flinke hoeveelheid pellets, heeft een enorme oppervlakte, in vergelijking met een vast houtblok.

Ik heb weleens een flinke schep zaagsel in mij kachel gegooid, maar het resultaat was echt bedroevend. Vlammen gelijk weg, smeulend en rokend oppervlak. De temperatuur was er, de brandstof, maar de zuurstof niet. Het driehoek. Het zou er druppelsgewijs in gebracht moeten worden.
Laatst gewijzigd door Ramon op 15 jul 2020, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door TLS »

Ik heb zo'n mandje geprobeerd, werkt voor geen meter. Pellets branden veel te snel omdat de lucht er te gemakkelijk door geraakt. De preciese dosering van een pelletkachel is nodig om pellets effectief te laten branden.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

Even wat duidelijkheid. Ik wi er een echte pelletachel van maken, dus met gedoseerde toevoer via een cellenwiel en verbrandingscup etc. de verbrandingskamer is wellicht te groot. Weet niet hoe dat uitpakt.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door remco d »

Hoi pigion,

In de huidige tijdgeest zou ik niet teveel werk of tijd in een pelletsysteem stoppen. De maatschappelijke weerstand ertegen begint steeds groter te worden. Ik zie het ervan komen dat ze er accijns oid op zetten. Tenzij je de pellets zelf kunt maken uiteraard, maar dat schijnt ook niet makkelijk te zijn + het kost weer tijd.

Mvg Remco
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ombouwen FinOfen naar GrundOfen

Bericht door Pigion »

De maatschappelijke weerstand is m.i. meer gericht tegen grootschalig hout (bij) stoken in elctra centrales en wijk -warmte-centrales. De laatsten stinken indien goed gestookt en zonder voldoende stof afvangen. Tevens weerstand vanwege grootschalige houtkap en transport voor de grootschalige toepassingen.
Accijns erop? Haal ik de pellets uit Duitsland, zijn ze toch al goedkoper. :D , en nu nog maar 16% BTW.
Kan ook houtbriketten gaan stoken. Hier zie je ze nauwelijs, wel in Duitsland en Zwitserland.
Pigion
Plaats reactie