Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Stel dat de vuurkamer van een rocketstove of dubbele schoendoos uit gangbare vuurstenen wordt opgebouwd. Dus geen speciale stenen met bijzondere specificaties, maar eerder recuperatiestenen uit een broodoven of stenen die in de betere doe-het-zelf op de plank liggen.

Wat zijn de verwachtingen van hoe lang die meegaan?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Wat is er mis met gangbare vuurstenen, of hergebruikte vuurstenen. Of vuurstenen van de Hornbach of iets dergelijks? In combinatie met een goede vuurvaste mortel is er niks aan de hand. De vuurkamer wordt niet echt heel heet. De riser en deels ook de poort/brievenbus worden wel heel heet. De riser vraagt om een goede afweging. De riser is bij voorkeur isolerend en moet ook bestand zijn tegen hogere temperaturen. Het iis in weze ook een holle en hoge toren.
groet!

Ritsaert
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Er is niks mis met die stenen, het zijn alleen niet de meest performante. Als die 10 jaar meegaan dan kan het me niet schelen, maar als die om de paar jaar moeten vervangen worden dan ga ik best iets verzinnen welke toelaat om die te vervangen.

Eens zien of het moeilijk is om een stuk Inconel te vinden van de goede diameter voor de riser.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Inconel is duur maar heeft het voordeel dat je een snel een riser kan maken. Ga je hem vervolgens isoleren? De maatvastheid van de stenen is wel belangrijk, je wil immers met dunne voegen kunnen werken.
groet!

Ritsaert
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Ik weet nog niet hoe het er allemaal gaat uitzien. De vuurvaste stenen die ik kon vinden zijn echt goed maatvast. Een zeer dunne voeg gaat mogelijk zijn. De stenen kan ik eventueel ook bijsnijden met de tegelsnijmachine met diamantschijf. Zo kan ik ook afgeschuinde maken voor in de brandkamer.

Indien die rizer vervangen moet kunnen worden dat moet het ding onderhoudsvriendelijk opgezet zijn. Lees: uit relatief eenvoudig te demonteren onderdelen bestaan die ook nog eens zo goed als standaard zijn. Ik denk ook aan een module/cassette in een stalen frame welk in de kachel geschoven wordt. Of zelfs 2 modules, eentje voor de brandkamer en eentje voor de riser met de poort. Het is nog allemaal wat luidop denken :lol:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou niet gaan voor onderhoud maar ik zou kiezen voor duurzaam. Een massachel op de heetste plekken demontabel maken is vragen om veel werk en om problemen (lekken). Kiezen voor een goed vuurvast materiaal en bouwen voor de eeuwigheid. Als het dan wel stuk gaat gewoon slopen (zit meestal niet heel erg vast) en weer opbouwen.
groet!

Ritsaert
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

ritsaert snijder schreef: 03 jul 2020, 19:16 Kiezen voor een goed vuurvast materiaal
Helemaal mee eens natuurlijk, maar hoe goed is goed genoeg.... welke specs zijn dat....
De enige persoon in mijn kennissenkring die wat afweet van Inconel lijkt me niet te kunnen helpen. Ik wil de riser wel maken van vuurstenen, maar dan komt natuurlijk de vraag welke stenen precies want die 'gewone' stenen uit de DHZ gaan het niet lang maken. Uit vuurvaste mortel wil ik hem ook wel gieten, maar hier zelfde vraag, wat is goed genoeg om die 'eeuwigheid' te halen?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Gargouille »

Orbiter schreef: 04 jul 2020, 00:34Inconel
Kende ik ook niet, maar bij een Nickel-legering zou ik oppassen vanaf welke temperatuur chromium-6 vrijkomt.
Dat heb ik nog niet teruggevonden, maar een snelle blik op het produktblad van Inconel 600 (er zijn nog andere legering-verhoudingen) leert dat de uitmuntende weerstand tegen oxidatie niet geldt onder invloed van zwavel+hoge temperatuur. Dus lijkt me in deze toepassing (houtrook) niet zonder gevaar.
"It should not be used in sulphur containing atmospheres at high temperature"
bron: https://www.australwright.com.au/produc ... datasheet/
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door willem »

Wordt dit een nieuw project en/of heb je de pizza-oven laten schieten waar je in mei over begon???
Informeer eens voor vuurvaste stenen bij een speksteenkachel-verdeler, mn. Tulikivi of Nunnauuni.
Dan gaat het om de stenen waar ook de brander-ruimte mee is gemaakt, niet waar de buitenkant
mee afgewerkt is, deze hebben weer een andere kwaliteit. De hitte boven bij de venturie wordt makkelijk
1200gr., ik heb ooit bij mij 1000gr. gemeten, de IR meter ging niet hoger.
Ik meen dat Tulikivi niet meer aan die verwachtingen kan voldoen maar Nunnauuni wel, de cement/specie
wordt gemaakt van speksteenpoeder en waterglas met dunne voeg, na 15 jaar stoken mankeert er bij mijn
kachel (NU) nog niets aan.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Die pizza-oven realisatie stond op een laag pitje en komt nu weer boven.
Ik was er initieel niet zo voor om een rochet onder de oven te steken omdat ik daar eigenlijk enkel negatieve ervaringen kon over vinden.

Na wat meer zoekwerk is mijn conclusie echter dat die kerels telkens veel te ongeduldig waren en hun oven gewoon niet genoeg 'opgeladen' was. Bij hout rechtstreeks in de oven stoken duurt het ook een paar uur eer die overal mooi warm is. Bij gebruik van een rocket kan je niet verwachten dat het opeens maar een half uur meer duurt. Ook gebruikten ze soms te kleine rockets voor hun verwachtingen en waren die rockets niet altijd echte rockets, zo bijvoorbeeld omdat de brandkamer meer op een gatenkaas leek dan op een gesloten kamer.
Bijgevolg bekijk ik het design opnieuw.
Dat de vloertemperatuur niet hoog genoeg geraakt blijft wel een probleem. Ik denk dat op te lossen door een 45° deflector bovenop de riser te zetten zodat het geweld weer horizontaal net boven de vloer uitkomt. Misschien niet de hele tijd van het opwarmen en eerder op het einde van het proces. T'is maar een denkpiste momenteel. Een dubbele vloer zie ik niet zitten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb heel veel varinaten piza ovens gebouwd (ik denk rond de 10 verschillende versies) met een rocket. Maar het is heel lastig. Je bent echt een oven aan het ontwikkelen.
groet!

Ritsaert
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Orbiter »

Tja, de koppige duivel in mij zegt dat ik gewoon moet doorgaan en het engeltje roept op het gezond verstand te gebruiken en er een 'gewone' pizza oven van te maken.

Ondertussen geeft het verder nadenken dit:.
- <Fairytale mode on> Naast de pizza oven is toch ook een kookplaat nuttig. Er ligt hier nog een grote gietijzeren kookplaat met uitneembare ringen. Daar kan ik ook een mini rocket onder zetten, dan heb ik er ook wat plezier daaraan.

- <Twistel Evil Mode on> Een ander idee is om het water van de hottub op te warmen via een spiraal in de pizzaoven. Dat spiraal steek ik enkel in de oven wanneer er water te verwarmen is. Aansluitingen via de geïsoleerde deur voorzien. Circulatiepomp erop. Weinig risico dat die hottub overkookt gezien het volume. En dan is die batch rocket eronder toch ook weer leuk :twisted:
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Wouter Gillis »

Rits, heb je uiteindelijk iets gevonden wat werkte en zoja, hoe zag/ziet dat er dan uit? Elders schreef je "een oven in een oven". Kan je daar wat meer over vertellen?
Bedankt
Groet Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door ritsaert snijder »

Wouter,
Ik ben begonnen met een RBB 314 met een hele grote dubbelwandige oven. De rocket en de riser er onder Dat duurde te lang. Toen is hij gesloopt en opgebouwd met een betere isolatie. De bodem werd te heet. Toen heb ik er een gebouwd waarin de warmte beter werd verdeeld onder de oven. De voer ging als snel stuk. Toen ben ik overgegaan op het inbouwen van een opening in de vloer (Franse broodoven). Dat gaf ook veel problemen omdat ik de directe hitte uit de riser ging verdelen naar;
* de ovenvloer
* de dubbelwandige ruimte rond de oven
* de ingang direct in de oven

Die opening moet wel goed sluiten want de hitte uit de oven is teveel voor een pizza.

De kunst is om de hitte goed te verdelen naar de oven. Dat lukt met een houtvuur nooit helemaal goed, Ik zou niet meer kiezen voor een opening in de oven want dat is kwetsbaar en neemt te veel ruimte in van je vloer.

De oplossing is om een goede grote oven (met een grote vloer) te bouwen met een stevige hittebron. Je moet bij het bakkenrechtop staand, goed recht in de oven kunnen kijken en je moet goed kunnen zien hoe de pizza gaar wordt. Gaat het te snel of te langzaam dan verplaats je de pizza naar een andere plek (daarom moet de oven groot zijn). Een goed hanteerbare deur is daarbij ook heel fijn.

Je kan dan kiezen voor een grote koepel met een grote rocket er onder en zorgen dat de de warmte goed wordt verdeeld naar de oven. Dat wordt een heel groot ding. Wij hebben nu een grote traditionele koepel met een aangepaste secundaire beluchting. Een stuk kleiner, minder goede verbranding, maar wel met verlichting.
groet!

Ritsaert
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Hoe lang gaan de vuurstenen mee in een rocket?

Bericht door Gargouille »

ritsaert snijder schreef: 05 jul 2020, 17:30 Toen ben ik overgegaan op het inbouwen van een opening in de vloer (Franse broodoven). Dat gaf ook veel problemen omdat ik de directe hitte uit de riser ging verdelen naar;
* de ovenvloer
* de dubbelwandige ruimte rond de oven
* de ingang direct in de oven
Die Franse oven heeft ook geen dubbele vloer. Is een vrij lage/platte koepel en de hitte wordt direct tegen het oven-plafond geworpen.
Zo wordt hij lang genoeg opgeladen en de vloer is uiteindelijk minder heet dan de koepel.

Heb je ook een model geprobeerd zoals de franse oven bedoeld was, maar dan met een rocket als motor ?

G
Plaats reactie