Lawaai windmolen

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wieger
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2017, 20:17

Lawaai windmolen

Bericht door wieger »

Hallo dames en heren.ik heb een klein windmolentje die.mooi mijn stroomvoorziening aanvult op de bewolkte dagen en snachts.wetkt hartstikke mooi vooral nu ik er een wat chiquere laadregelaar bij heb gekocht.t enige probleem is dattie nogal herrie maakt en ik klachten krijg vam mn huisgenoten.het betreft een hoog piepzuisend geluid..heeft iemand een tip.wat je hier aan kan doen? Mss grotere staart dacht ik zodattie beter in de wind komt te staan.als ie echt heel hard draait maaktie bijna geen herrie namelijk.
Alvast bedankt
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Lawaai windmolen

Bericht door Adriaan Kragten »

Vreemd, de meeste windmolens maken juist meer lawaai naarmate ze harder draaien. Het kan zijn dat hij bij hoge windsnelheden wel degelijk meer lawaai maakt maar dat het omgevingsgeluid nog sterker toeneemt waardoor je het minder hoort. Een andere verklaring kan zijn dat de rotor bij lage windsnelheden niet zwaar genoeg belast wordt waardoor de werkelijke snellopendheid hoger ligt dan de snellopendheid waar de rotor voor ontworpen is. De rotor maakt het minste lawaai als hij draait bij zijn ontwerpsnellopendheid omdat het profiel daarvoor optimaal aangestroomd wordt. Ik weet niet of de regelaar zo ingesteld kan worden dat de optimale derdemachtskromme van de rotor beter gevolgd wordt. Ik verwacht niet dat een grotere vaan ook maar iets zal helpen. Voor uitleg over de basisbegrippen over windmolens zie mijn rapport KD 35 (ook in het Nederlands beschikbaar) dat gratis te kopiëren is van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports.
Plaats reactie