start bouw BBR 191

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Stan,

Ik geef geen advies, ik zou het interessant vinden dat er iemand met kennis van zaken eens kan narekenen hoe groot de druktoename zal zijn in dit systeem. Naar mijn gevoel valt dit mee en is het mogelijk dat een expansie vat niet nodig is. Maar idd, dat is mijn gevoel. Niemand moet daarop beslissingen baseren.
Groet
Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

allen , dank voor de info,
ja een expansievat zeker te plaatsen dus,tenzij iemand dat narekent en kan staven.
er zit nu ongeveer 10 meter buis in de wand van de bell, diam 15mm, in 3 aparte kringen.

een overstortventiel tussen kachel en klep is zeker een goede en veilige oplossing ;
maar dan wordt het systeem al een beetje minder "stupidly simple"
ik zou deze kunnen aansluiten op de buffertank in optie 2, daar is dan genoeg warmte-opslag-capaciteit.

@ jwardenier ;
dus jij zou voor optie 2 gaan - buffer van 1000L met afname voor vloerverwarming.
zon kan er inderdaad op aan gesloten worden, spiraal van de bypass dan ook.
hoe zou je dat open vat dan zien ?
plaatsen tussen de bell - harp en de buffer ?
hoe moet ik de leidingen dan zien ?

@ Wouter,
het is niet de bedoeling dat de harp in de wand SWW voorziet, de temperaturen zijn er op die plaats gewoon niet hoog genoeg voor.
de bypass bovenop wel, die geeft voldoende warmte.
deze bypass zou ik sowieso naar de buffer in optie 2 sturen.
dank voor je tip van de volledige vulling, heb ik deze week toch wel al eens gedaan, ik kon het niet laten !
wat een prachtig systeem als die vlam in de riser brult !!

zo deed ik het :
vol hout steken los gestapeld (wilg en canada), kleinhout erbovenop, aansteken met gasbrander ...resultaat :
door de terugslag van de rook tegen het plafond in de vuurkamer & met de kacheldeur op n kier open, vloog het hele huis vol rook, hahaha :P :oops:
ik was er wel snel bij om de deur te sluiten, lesje geleerd.

daarna
toch maar mijn notities erbij genomen en gelezen hoe je dat ding best aansteekt ! (dank aan Peter)
nu ging het veel beter.
bypass open, eerste rook uit de schouw is wit-grijs.
na 15 min. geen rook meer te zien met blote oog vanaf de grond.
bypass dicht
terug witte rook uit de schouw
na n half uurtje geen rook meer te zien,
vuurtje in de vuurkamer beetje bijvoeden met extra blokken.
de oven geeft rap 150°C aan, en blijft dat ook vele uren later nog steeds.
de bell zelf warmt zeer traag op tot +- 20°C
vuurkamer langzaam gerust laten, enkele uren later nog mooi nagloeiende kolen & assen.

tip voor de beginnende stoker : lees eerste de tips & tricks, laat daarna pas je enthousiasme welig tieren :D

ps : met de serre, de zonneboiler en de BBR en vloerverwarming zal het inderdaad warm worden in huis, kan van pas komen tijdens een ijstijd :wink:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Stan1979
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 mei 2018, 20:25
Locatie: Putte

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Stan1979 »

Wouter Gillis schreef: 14 dec 2019, 08:24 Dag Stan,

Ik geef geen advies, ik zou het interessant vinden dat er iemand met kennis van zaken eens kan narekenen hoe groot de druktoename zal zijn in dit systeem. Naar mijn gevoel valt dit mee en is het mogelijk dat een expansie vat niet nodig is. Maar idd, dat is mijn gevoel. Niemand moet daarop beslissingen baseren.
Groet
Wouter
Duidelijk maar je moet altijd uitgaan van worst case scenario.
Stel dat, stel dit.

Zeker met dit soort installaties moet je 1000x nadenken over beveiligingen en wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: start bouw BBR 191

Bericht door jwardenier »

Maarten ,ik heb op dit forum eens een onderwerp geplaatst over hout verbruik ,en heb destijds van Slouwhous goede tips gekregen http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 90#p104281
Het ging /gaat bij mij om hoofdverwarming door 1 r b ,met warm water afname om badkamer te verwarmen en een boiler.
Door tijd en geld gebrek is het er nog niet van gekomen om een degelijke kachel te bouwen ,en onze huidige kachel kan de hut goed verwarmen en dat maakt me wat aarzelend om een r b te bouwen .
Maar ik zou denk ik als ik in jou situatie zat wel voor deze oplossing kiezen ,wij hebben met regelmaat een oververhit huis door morgens de kachel aan te maken terwijl om een uurtje of 10 ineens de zon gaat schijnen ,kachel op vol bedrijf 16 kw en deze sla je niet zomaar uit ,terwijl de serre ineens veel warmte geeft en het glas op het zuiden ook nog de nodige p k s geeft ,temperatuur kan dan makkelijk boven de 30 gr uit komen .
In dit geval is 300 kg speksteen een nadeel ,hij blijft 13 uur de warmte afgeven ,wij zetten dan deuren open .
Als jij ingeval van zon, de warmte kan opslaan in de buffer heb je daar later op de dag weer profijt van .
Natuurlijke stroming van kachel naar buffer ,hierbij staat je buffer hoger dan de collector ,ik meen 50 cm .
Open buffer krijg je door een buis naar een open overstort bak te plaatsen ,zet dan het water uit dan komt dit in de opvangbak bij krimp loopt het terug .
1000 l lijkt me erg veel voor de r b ,dus daar kun je nog zon bij in stoppen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door kockie »

Wouter Gillis schreef: 12 dec 2019, 10:27 Ik zou toch eens narekenen of een expansie vat echt nodig is, tenminste als je geen buffer/boiler voorziet. Ik zou gewoon de vloer als buffer gebruiken.
Ik heb er niet aan gerekend, maar ben wel ervaringsdeskundige...

In mijn wilde jaren heb ik een oude oliekachel gedemonteerd, een bak eronder gemaakt voor een houtvuur, een radiator aangesloten, gelukkig wél met overdrukventiel, maar zonder expansie. Het geheel goed ontlucht en aan het stoken gegaan. Het geheel stond buiten tussen 2 schuren.

Ik kan je vertellen dat ik plotseling héééél hard kon rennen toen er een dikke straal stoom uit het overdrukventiel kwam. Toen ik weer dichterbij durfde te komen stond de temperatuur op >120 graden.

Water is nagenoeg niet samendrukbaar, zet iets uit bij verwarming. Dit zorgt voor een fikse druktoename. Altijd zorgen voor expansie dus!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Wouter Gillis »

ok, better save than sorry inderdaad.
groet
wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

:oops:

thermometer op de kacheldeur geeft na n uurtje al 200° aan !!
dat wordt pizza maken !!

niet dus, want ik kwam er achter dat dit de Fahrenheit zijn ...

na enkele ladingen wilg en canada hout, geraakt de oventemp. tot 150° Celsius
Bijlagen
oventemp_optimized.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

andere ervaring : aan het toezichtluik komt veel condens.
het plafond van de zitbank is nog te koud, druppels hangen er tegenaan.
deurtje nu voorzien van isolatie, condens zal niet gestopt zijn, maar dan blijft het water ten minste IN de voorzien zone
Bijlagen
condens2_optimized.jpg
condens1_optimized.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Maarten,

het droogstoken vergt best wat tijd, het zijn immers vele liters water. Ik weet niet of je elke dag stookt en hoe droog het hout is.

Mijn toezicht luikjes zijn fabriek-af geïsoleerd, dus dat zal ook wel schelen.

De oventemperatuur zit bij mij rond 150°C à 180 °C Om +200 °C te halen, moet er flink doorgestookt worden met een tweede batch.

Wat ook een duidelijk verschil brengt, is de volgende lading hout laten voordrogen in de oven. Wel de deur op een spleet zodat waterdamp eruit kan. Ik heb ook mijn ovendeur geïsoleerd, scheelt wat.

Voor pizza's leg ik na een hete stook vuurvaste stenen in de stookkamer om daarop te bakken nadat die goed warm zijn. De oven is meer voor ovenschotels en stoofpotjes.

Groet
Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

dag Wouter,

ik probeer elke dag te stoken, het hout is niet allemaal perfekt droog (wilg) :oops:

dank voor je tip ivm de vuurvaste stenen, ga ik zeker ook eens proberen !

gisteren en vandaag de aanzet van het hydraulisch circuit gestart, er is al warmte vanuit de harp wand naar de vloerverwarming gegaan,
dit is echt een fijn gevoel !!
(vloer is nu overal +- 10°C, dus eer die overal op temperatuur geraakt zullen we wel een tijdje zoet zijn)
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

nog n kleine aanpassing moeten doen aan de driewegklep ...

en ja hoor :

EUREKA !!

er stroomt warm water door de vloer !!

de harpwand in de BBR levert nu - na één volledige dag stoken 47°C
de elektrische boiler is gelimiteerd op 65°C max

na 5u draaien is het elektrisch verbruik 3,3 KWh hetgeen wil zeggen dat de boiler constant warm water aanmaakt om het koude retour water te compenseren.
de thermostaat vd driewegklep staat (voorlopig) op 60°C (later op 40°C zetten) om de hele vloer van warm water te voorzien.
gezien de vloer nu nog maar 10°C heeft, zal dat wel een tijdje duren...
bij hogere temp. zal de thermostaat signaal geven aan de 3 wegklep én aan de pomp tegelijk, zodat er geen té hoge temperaturen in de vloeren kunnen gepompt worden.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Maarten,
Hoe loopt het nu met de kachel, een jaartje later?
Groet Wouter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

dag Wouter & alle anderen,

de kachel brandt nu elke dag, heerlijk !!
een hele lading kleinhout als opstart en sporadisch blokjes wilg of pallethout doorheen de dag.
de aanvoertemperatuur blijft dan mooi op min. 25°C, soms piekt hij kortstondig naar 35°C.
de retourleiding van de VV op 20°C constant.
De leemmantel blijft lekker warm, de warme bank en de warme nis zijn te klein, want iedereen wil daar tegelijk zitten :D

het aansteken van de batchbox vergt wat oefening, met vallen en opstaan.
maar ik doe het nu zo :
- kleinste houtjes onderaan (ik heb nog afval hout van recuperatie ceder shingles - 65 jaar oud :wink: )
- aanmaakblokje erop
- verder vullen met kleine delen wilg & vuren
- geen bypass meer nodig om te starten (de mantel is nog warm genoeg van de dag er voren)
- vuur geven
- glas van de deur poetsen met papier en assen (is nu al een beetje een ritueel geworden)
- deur open laten staan, maar tegen het kader zetten (extra primaire lucht)
- luchtklep open (secundaire lucht 100%)

na 15à20minuten opnieuw volledig vullen en de deur dicht, klep blijft open.

als ik hem een dagje uitlaat koelt hij af, de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming daalt dan naar 20°C.
(retour blijft dan ook op 20° constant)

thermostaat op de retourleiding staat nu op max 35° maar deze heeft nog nooit moeten aanslaan, bijgevolg is er nog geen jota warmte naar het reservevat met elektrische spiraal gelopen...
de angst om te heet te gaan stoken - en dus dat vat nodig te hebben - was ongegrond !

opmerking : van de 8 kringen VV staan er 4 dicht (3 kamers, 1 kring vlak voor de BBR)
de temperatuur in deze koudere ruimtes is aanvaardbaar +- 18°C

alles klaar ?
dacht het niet :wink:
wat staat er nog op het programma ?
begin januari gaan we een doormeting doen van de temperaturen in de vuurkamer, riser, bypass en schoorsteen.
dit met het oog op het aanschakelen van de bypass
ik wil graag nog ietsje meer temperatuur in de VV krijgen, zodat bij vriesweer ook de andere kringen open kunnen.

vooral het weten van het wel of niet condenseren in de bypass is belangrijk ;
wel condensatie gevaar = geen warmte hieruit trekken, want de leemmantel eronder zou dit niet verdragen.
geen condensatie gevaar = extra warmte nemen & naar de VV sturen.

voila, even een update,
binnenkort verslag van de temperatuur meting.

Maarten
Bijlagen
2020-11-30 15.19.13.jpg
2020-11-30 14.58.17.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: start bouw BBR 191

Bericht door Krelis »

https://huisadvies.be/

mooie shingles/shakes vraagje: welke houtsoort? Ik vraag dit omdat ik een huisje met shingles ga bekleden.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: start bouw BBR 191

Bericht door maarten martens »

dag Krelis,

op de foto met het kleine huisje :
dit zijn red cedar shingles, blue label n°1 - nieuw gekocht in 2018

op de foto met het hoofddak :
dit zijn ook cedar shingles, maar deze komen van een afbraakhuis in de buurt (+- 65 jaar oud)
de shingles waren niet allemaal in goede staat, maar met wat puzzelwerk is het toch gelukt !

circulariteit anno 2020 :mrgreen:

ben benieuwd naar jouw huisje

mvg
Maarten
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-30 om 11.05.52.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie