Statuten woon/leefgemeenschap

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

Ben onlangs gestart met een woon/leefgemeenschap. Dit was al jarenlang de wens van mij en Diny, mijn overleden vrouw. Nu gaat zich dat materialiseren. De boerderij wordt opgedeeld in afzonderlijke wooneenheden, zodat al die nutteloze ruimtes een betere bestemming gaan krijgen. Ik betaal de materialen, de medebewoners bouwen hun eigen appartement, met elk hun eigen ingang, voorzieningen en privacy. Gezamenlijke kosten gaan we delen, verder betaalt niemand huur. Enige eis is het meedragen van de zelfvoorziening. Aldus wil ik de jongere generaties een vliegende start geven, zonder hun halve leven vast te liggen aan de ketting van de bank. Na mijn verscheiden (wat hopelijk nog even op zich laat wachten) erft een binnenkort op te richten stichting al het onroerend goed. De bewoners vormen het bestuur van de stichting en hebben het vruchtgebruik van de eigendommen van de stichting. Een grote stap in Sjonnies leven. En ook een gok.

Om een en ander op papier vast te leggen, zoek ik voorbeelden van statuten van woongroepen en leefgemeenschappen, om daar iets passends uit te distilleren. Wie kan helpen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door peterberg »

Heftige stap Sjonnie!
Ik bezit zelf geen juridische kennis, maar denk er wel aan dat je niet zelf weggestemd moet kunnen worden door het bestuur van de stichting. En wie de mate van bijdrage aan de zelfvoorziening gaat bewaken, freeloaders liggen te wachten op zo'n kans als deze.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door pelletpower »

Precies DJ! Grote stap. Heel mooi!
Maar ook wat Peter zegt. Dat is bij een paar kunstenaars hier in t dorp gebeurd. Gewoon met lege handen achtergebleven. Zorg dat je opperhoofd blijft zolang je leeft. Ik kan hier wel eens navraag doen. Is wel een jaar op dertig geleden.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat de belastingdienst ook aandacht wil. Of er nu huur betaald wordt of niet, zij vinden dat je nooit voor niks kunt wonen, laat staan kosteloos ruimte weg geeft. Snappen zij himmel niks nie van.

Ik volg graag je stappen, zal er zelf niet aan deel nemen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door benthuis »

John, dat klinkt goed! Als ik in de buurt had gewoond was ik komen solliciteren (of wil je belegen jongeren geen vliegende start geven ;-)! Zijn bijna met zn 2en en dat is hoogst inefficiënt...
Voor iemand van de leeftijd van mijn dochter zou het prachtig zijn. Werkt een beetje... en vind het fijn om in een groep te zijn waar ze zich uit kan terug trekken...
ik zal eens ik de kennissen kring rondvragen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Lieve »

Wij leven in een soort leefgemeenschap, maar mijn kinderen blijven erfgenaam van het onroerende goed.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
Prachtig idee. Maar je moet het heel goed regelen. En de touwtjes in handen houden.

Is een stichting de beste vorm? De stichting heeft een doel en een bestuur maar geen leden. Is een vereniging niet logischer; doel, bestuur en leden? Hangt er ook van af met hoeveel mensen je wil gaan werken.

Belastingdienst; verhuren van onroerend – in box 3 - goed gaat op basis van een vaste vergoeding op basis van de WOZ waarde. De werkelijke huur is niet bepalend. Je betaald weinig belasting. Maar de belastingdienst kan het ook bijvoorbeeld zien als ondernemen in box 1. Dan ga je betalen.

Je kan er ook voor kiezen om het onroerend goed al eerder in een aparte rechtsvorm onder te brengen. Dat geeft een heel ander plaatje (fiscaal). Je moet dan je eigen positie goed veilig stellen.

Past dit allemaal in het bestemmingsplan?

Een prachtig plan maar het is fiscaal en juridisch echt ingewikkeld, ik zou ook zoeken naar een goede fiscalist/ notaris. Duur per uur, maar een goed advies, en je kan met een goede voorbereiding de uren beperken.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door ready to burn »

Fijn plan DJ,
mijn schoonzus woont ondertussen alweer 30 jaar in Fultonia ik kan haar eens vragen.
Is wel een iets andere situatie; pand gehuurd van Festia met 14 wonen-eenheden.
De oprichter van deze woongroep is een vriend van me en spreek ik regelmatig. Kan jullie eventueel wel in contact brengen.
Een aardige vent die je de voor en nadelen kan vertellen van een woongroep, maar misschien wat minder waarnaar jij opzoek ben, fiscaal en juridisch m.b.t. ontroerend goed.

Hier in het Haagse zijn nog wat woongroepen waar ik wel eens over de vloer kom/kwam ( De waterspin. Pander, de Grote Pier ( bekend van, de Bergkachelfabrieken :wink: )
Die woongroepen hebben allemaal een soort van ecologische inslag, maar omdat niet elke ecologieloog in een woongroep woont, is het misschien een idee, ook eens proberen info in te winnen op bijvoorbeeld https://woongroepen.nl

Heel veel succes en plezier gewenst met deze switch. (Ik benijd je wel een beetje)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

Alvast dank aan iedereen die meedenkt.

Ik ga de gemeente erbij betrekken. Ken daar een raadslid en een wethouder die ik kan vertrouwen. Medewerking (of eigenlijk: geen tegenwerking.....) van hen in ruil voor openheid over wat zich hier ontwikkelt. Ik heb begrepen dat zij tegenwoordig open staan voor dergelijke initiatieven, omdat er meer vraag is vanuit de bevolking, denk aan tiny houses. Verder wil ik niet te moeilijk doen over woningsplitsing: alles woont op hetzelfde adres. Er zijn immers wel meer huizen waar 6 mensen wonen. Ik neem niet aan dat een familieband verplicht is. Ieder heeft zijn eigen privacy, maar is ook afhankelijk van de ander, omdat gemeenschappelijke zaken als kelder en nutsvoorzieningen door elkaar lopen. Verder valt en staat het met de karakters van de bewoners. Vandaar dat we putten uit de vijver van jonge mensen met een onderlinge lange vriendschap en die wij al langer kennen.

Eigenlijk wil ik de insteek van Daniel Quinn's stammen: samenwerken met één gezamenlijk duidelijk doel. Niet samenwonen met één vage ideologie. Of erger: alleen maar gezellig goedkoop wonen. Vandaar dat er gewoon huurcontracten opgesteld worden en dat men zich daar aan moet houden op straffe van opzegging. Ik blijf natuurlijk wel zakelijk. Linkse ideologie is prima, maar dan wel gekoppeld aan rechts pragmatisme......

Ready, dank voor de links. Graag zou ik in contact komen met ervaringsdeskundigen.
Ritsaert, een stichting mag onder voorwaarden successievrij schenkingen ontvangen. Bij een vereniging ligt dat wat moeilijker.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door remco d »

Hallo DJ,

Als ik het goed begrijp heb jij jouw huidige situatie (weinig lasten, groot huis met veel grond) voor een deel verkregen door in het begin van je werkzame leven hard te werken en keuzes te maken waar je nu de vruchten van plukt. Het is je niet "in de schoot geworpen". Ben je niet bang met het idee wat je nu hebt, dat er mensen op af komen die de instelling van hard werken om iets te bereiken, niet hebben?

Ik snap wel dat je het de huidige jeugd wil gunnen om geen slaaf te worden van de bank. Maar iemand met eenzelfde instelling als jij, is ook geen slaaf van de bank in deze tijd. Of slechts even. de mogelijkheden om iets te kopen (en in een jaar of 10-15 af te lossen) buiten de stad zijn groter dan ooit met vergrijzende dorpen en heel lage rentes....

Los daarvan vind ik het een super idee en is het wat jaloezie in mij wat zou vinden dat een ander ook maar flink moeite zou moeten doen om mee te delen in mijn leven, omdat ik het ook niet voor niks gekregen heb.

Gr Remco
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door ready to burn »

John, ik heb je een PM gestuurd.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door maarten martens »

John, ik heb je een PM gestuurd

veel succes en hou je ons via deze weg op de hoogte van je vorderingen ?
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, maar die appartementen passen dan allemaal in het deel van de boerderij met een woonbestemming? Interessant en vreemd dat successie vrije schenkingen aan stichtingen makkelijker zijn. Leuk project! Heel veel succes...moed en wijsheid!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

remco d schreef: 12 sep 2019, 12:59 Ben je niet bang met het idee wat je nu hebt, dat er mensen op af komen die de instelling van hard werken om iets te bereiken, niet hebben?
Natuurlijk zijn er meer enthousiaste kandidaten geweest, maar ik ga niet met elke goedwillende onbekende in zee. Mijn vriendin kent de aanstaande bewoner al 15 jaar. Ik ken zijn familie al 35 jaar. Hij is geboren in een naburig dorp en is groot geworden in dezelfde lokale cultuur. Naast karakter vind ik dat cultuurdingetje erg belangrijk. Verder wordt er een soort huurcontract opgesteld om het juridisch dicht te timmeren. Volgende bewoners komen alleen met goedkeuring van de huidige. Iedereen krijgt vetorecht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Lieve »

Misschien kan je ook een proefperiode inlassen, klinkt niet erg leuk, maar mensen zijn soms niet wat ze op het eerste zicht lijken.
Plaats reactie