Zonneboiler vloeistof druk

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

Enkele dagen geleden is er bij mij een zonneboiler systeem geinstalleerd (HRSolar MAXX HRS 300D/7,5) en vandaag schijnt de zon voor het eerst wat meer dan de afgelopen dagen. Het is mij opgevallen dat als de temperatuur van de collector en de vloeistof (glycol/water mengsel) oploopt tot boven de 100 graden, de manometer een dalende druk weergeeft ( daalt tot minder dan 0,5 bar!). Als de zon vervolgens achter de wolken verdwijnt en de temperatuur weer daalt, dan neemt de druk weer toe, tot de 3 bar waarop het systeem ook is afgevuld. Ik heb altijd begrepen dat de druk juist zou moeten toenemen als de temperatuur stijgt (en dat heeft de installateur mij ook verteld). Het betreft een gesloten systeem met expansievat. Wat is hiervan een mogelijke oorzaak, en is dat een probleem?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door kockie »

wat is de maximale druk die de meter kan aangeven?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door JantjeV8 »

ZIt er een expansievat tussen?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door JantjeV8 »

Birdy schreef: 09 jul 2019, 16:53 de vloeistof (glycol/water mengsel) oploopt tot boven de 100 graden,
Dat kan toch eigenlijk niet, de pomp om de warmte naar je boiler te transporteren moet toch al veel eerder inschakelen?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Ramon »

Zit de meter voor de pomp? Hoe harder de pomp pompt, hoe meer onderdruk hij creeert voor de pomp (de zuigkant)

Dit zou het kunnen verklaren.

Of het systeem is niet goed ontlucht. In principe zou de temp niet meer dan 10 a 15 graden warmer mogen worden dan buffervat temperatuur.
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

De manometer zit na de pomp en heeft een bereik van 0 tot 6 bar. Toen de temperatuursensor op het dak 105 graden aangaf was de pomp actief en de temperatuur in het vat zo'n 70 graden (bezig op te lopen). Gisteravond en vanmorgen toen de collectoren weer waren afgekoeld, was de druk bijna 3 bar. Ik heb wel een lekkende knelkoppeling verder aangezet, eerst dacht ik dat dat mogelijk de oorzaak was, maar ook daarna heb ik het bij volle zon nog eens zien gebeuren. Omdat de druk nu weer bijna 3 bar is, denk ik dat er maar een heel klein beetje vloeistof is ontsnapt en dat dat niet de drukval verklaart. Ik heb de installatiehandleiding nagelezen en het lijkt erop dat alles volgens het boekje is geinstalleerd (ik kan geen fouten ontdekken).
Nice Monkey
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2019, 10:18

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Nice Monkey »

De druk varieert normaliter maar een een paar tienden bar. Zeg tussen 1 en 1,5 bar met variaties van 0,2 bij warm/koud.

Uiteraard moet er een goed werkend expansievat tussen zitten voor 1 bar en specifiek geschikt voor zonneboilers (temperatuur is hoger dan voor verwarming). Dat geldt ook voor de pomp etc. Goed ontluchten uiteraard.

De elektronische regeling zorgt normaal voor inschakelen bij zo'n 5+ graden verschil tussen collector sensor en vat sensor. Tijdens opwarming wordt dat verschil normaal niet groter dan zo'n 10 graden. Boven de maximale vat temperatuur gaat de pomp uit. De temperatuur in de collector kan dan verder op lopen en inderdaad boven de 100 graden uitkomen. De meeste regelaars zullen dan de pomp toch weer inschakelen om oververhitting te voorkomen (gassen kan de druk boven de 3 bar brengen waardoor het overdruk ventiel open gaat en afgeblazen word).

Komt oververhitting vaak voor dan is de verhouding collector/boiler niet OK. Je kunt ook de collector wat meer rechtop zetten (60 graden ipv 45 graden).
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

De druk varieert afgezien van de waargenomen dip inderdaad nauwelijks. De installateur vertelde dat de druk incidenteel wel kan oplopen tot 6 bar. Het overdrukventiel zal boven de 6 bar open gaan. Ik heb tot nu toe de druk niet boven de 3 bar uit zien komen en ik had ook inderdaad verwacht dat bij hogere temperatuur de druk zou gaan toenemen, in plaats van naar 0 dalen. Net of de manometer verkeerd om werkt (maar volgens mij kan dit helemaal niet). Het expansievat is (volgens de installateur) inderdaad speciaal voor zonneboilers (hogere temperatuur) en heeft een inhoud van 8 liter en een voordruk van 1.8 bar. Het expansievat hoort bij de set, dus ik mag aannemen dat deze geschikt is. Wat de dimensionering betreft is dit systeem nog het kleinere broertje van de HRSolar MAXX HRS 300D/10,0 waarbij niet 3 maar 4 collectoren van elk 2.5m2 worden geleverd. Ik heb de maximum temperatuur van het tapwater in het vat (85 graden) nog niet gehaald, maar ik verwacht dat wanneer dat wel gebeurt dan inderdaad de pomp stopt en de temperatuur in de collectoren hoog kan oplopen maar zal stabiliseren en het expansievat de uitzetting zal opvangen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door kockie »

Gaat de meter niet "door de nul heen"?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

Nee, volgens mij blijft de meter wel altijd boven 0. Maar ik vermoed wel dat de druk bij kamertemperatuur 2 bar zou moeten zijn i.p.v. 3 bar. Het temperatuurverschil tussen vat en collector is regelmatig meer dan 15 graden. Kan dit met elkaar te maken hebben?
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

Het expansievat is (volgens de installateur) inderdaad speciaal voor zonneboilers (hogere temperatuur) en heeft een inhoud van 8 liter en een voordruk van 1.8 bar
De inhoud van het expansievat is 18 liter, niet 8 liter.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Wouter Gillis »

Er lijkt iets niet goed te gaan met de flow. meer dan 15 graden verschil is echt wel veel.
Gebeurt er iets met de druk als de pomp bij zonneschijn wordt uitgezet? of op een andere stand gezet?
Staat de zwaartekrachtrem in de juiste richting gemonteerd?

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door JantjeV8 »

Zit er teveel fitterstape/teflontape/pakking rond de fitting van de manometer?

Hoor je borrels of zelf knettergeluiden?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Ramon »

Werkt het systeem wel?

M.a.w.: wordt je buffer/boiler goed heet? +80 graden?
Birdy
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jul 2019, 16:39

Re: Zonneboiler vloeistof druk

Bericht door Birdy »

De controller, het overdrukventiel, de manometer, de pomp en vulkraan worden volgens mij gemonteerd geleverd door de fabrikant (HRSolar). Als er een zwartekrachtrem aanwezig is, moet dat hier ook in zitten (elders zit het in ieder geval niet). De unit staat rechtop, zoals in de installatiehandleiding staat beschreven, dus dan moet een eventuele zwartekrachtrem in de goede richting staan lijkt me. Bij de manometer zie ik geen teflontape (maar als deze in de fabriek al is gemonteerd hoeft dat ook niet denk ik).

Het systeem werkt wel, op een redelijk zonnige dag met wolken heb ik de boiler zien opwarmen tot 77 graden. Normaliter hoor ik de pomp niet, bij hogere temperatuur hoor ik wel wat gerommel in de leiding. De temperatuursensor zit overigens op de leiding net na de uitgang van het laatste paneel gemonteerd. Wanneer de pomp draait op verschillende snelheden zie ik geen verandering in de druk, ik heb de pomp nog niet handmatig stilgezet wanneer de zon schijnt en het systeem lekker warm is. dit ga ik op de eerstvolgende zonnige dag even proberen.
Plaats reactie