Aanleg waterloop

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

Beste

Thuis beschikken we over een grote vijver. Door onze tuin loopt ook een beekloop maar deze werd nooit onderhouden. Nu ben ik van om deze beekloop aan de vijver aan te sluiten en vanuit de vijver water naar de bron-ontspringing te vervoeren. Rond onze vijver ligt een heuvel (+-2m) hoogte, waarover het water getransporteerd zal moeten worden. De buislengte van vijver tot berg is een 6-tal meter, het stuk daarachter is een 70-tal meter. Het waterpeil van de vijver ligt iets lager dan de positie waarop de bron zou ontspringen.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om een PVC-flexibele buis (diameter 90mm) in 1 stuk aan te leggen van vijver naar bron. Vervolgens wilde ik met een zware vacuum-pomp (industrieel kaliber) het water van de vijver over de heuvel zuigen tot aan de bronontspringing. Mij leek dit theoretisch mogelijk te zijn aangezien het watergewicht aan de bron-kant (G= rho*V*g= 1000*pi*0.09²*70*9.81) veel groter is dan het water aan de vijverkant (1000*pi*0.09²*6*9.81). Hierdoor zou er normaal gezien door de vacuum-afzuiging een stroming ontstaan door het zware gewicht aan de bron-kant dat het water uit de vijver "zuigt".

Ik ben niet zeker van mijn denkwijze en om het materiaal hiervoor aan te kopen om dan niet te werken, zou jammer zijn. Om dit theoretisch te berekenen zijn mijn studies te gering waardoor ik advies zou kunnen gebruiken. Ik zou graag proberen dit water tegen een redelijk debiet energieloos te transporteren. Een andere oplossing die ik nog gevonden had, was een Ram-pomp maar ik twijfel eraan of dit een degelijk volumedebiet zou opbrengen. Ook zou ik niet weten in welke dimensies ik deze zou moeten maken.

Alvast bedankt voor de hulp!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Aanleg waterloop

Bericht door GTV6 »

Domme vraag wellicht maar wat is het ecologisch gehalte?
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Aanleg waterloop

Bericht door CvP »

"zware vacuum-pomp (industrieel kaliber)"
Wellicht is het je ontgaan maar dit is een ecologieforum. 😁
Een dergelijke pomp met bijbehorend energieverbruik proberen we te vermijden.
In jouw situatie lijkt dat wel haalbaar. Je geeft nl. aan dat er een opvoerhoogte is van 2 meter. Dat is goed haalbaar met een flow pomp uit de vijverwereld.
Ik gebruik zelf een pomp met een opbrengst van 8m3 en heb ook een opvoerhoogte van 2 meter. De pomp gebruikt nog geen 50 watt per uur en kan als dompelpomp in de vijver of aan een skimmer.
Succes!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Aanleg waterloop

Bericht door guus »

Als je de pijp aan de uitgaande kant tijdelijk dicht maakt en boven op de heuvel een t stuk installeert met een zware schroefdop waardoor je de pijp vol water kunt zetten en daarna het t stuk luchtdicht afsluiten en de uitgaande kant openen dan zou de siphon werking moeten starten , in theorie dan.....
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aanleg waterloop

Bericht door JantjeV8 »

Bel een boorder, boren in een paar uur tijd op waternivo een buis door je heuvel, geen pomp nodig.
Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

CvP schreef: 04 jun 2019, 20:25 "zware vacuum-pomp (industrieel kaliber)"
Wellicht is het je ontgaan maar dit is een ecologieforum. 😁
Een dergelijke pomp met bijbehorend energieverbruik proberen we te vermijden.
In jouw situatie lijkt dat wel haalbaar. Je geeft nl. aan dat er een opvoerhoogte is van 2 meter. Dat is goed haalbaar met een flow pomp uit de vijverwereld.
Ik gebruik zelf een pomp met een opbrengst van 8m3 en heb ook een opvoerhoogte van 2 meter. De pomp gebruikt nog geen 50 watt per uur en kan als dompelpomp in de vijver of aan een skimmer.
Succes!
Beste,

Met een zware vacuum pomp bedoel ik een pomp die een grote zuigkracht heeft. Deze zou ik eenmalig willen gebruiken om de volledige lengte van de buis vol te zuigen. Vervolgens dacht ik dan dat het water dan d.m.v. een vrije stroom zou lopen.
Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

JantjeV8 schreef: 05 jun 2019, 07:51 Bel een boorder, boren in een paar uur tijd op waternivo een buis door je heuvel, geen pomp nodig.
Beste

Ik zou graag de heuvel gebruiken om een hydrostatische druk van het water te creëren. Eventueel een vat op de heuvel zetten en deze mee vol water zuigen zodat ik het effect van een watertoren kan creëren.
Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

guus schreef: 04 jun 2019, 21:44 Als je de pijp aan de uitgaande kant tijdelijk dicht maakt en boven op de heuvel een t stuk installeert met een zware schroefdop waardoor je de pijp vol water kunt zetten en daarna het t stuk luchtdicht afsluiten en de uitgaande kant openen dan zou de siphon werking moeten starten , in theorie dan.....
Beste

dit was inderdaad op een of andere manier de bedoeling om dan deze buis met een de zware vacuum-pomp eenmalig vol te zuigen. Alvast bedankt!
Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

GTV6 schreef: 04 jun 2019, 19:33 Domme vraag wellicht maar wat is het ecologisch gehalte?
Beste

De bedoeling is om een natuurlijke stroming te realiseren door eenmalig gebruik te maken van een zware vacuumpomp die de grote afstand van de buis vol vijverwater trekt zodat dit water dan via een natuurlijk wijze vanaf de bron terug naar de vijver kan stromen. De vijver heeft een volume van 50x50x2 m³ en dit water staat eigenlijk volledig stil. In de zomer zijn er altijd algen die groeien en ik zou het water van de vijver dus op deze manier via circulatie properder willen krijgen. Dit om de vijverplanten meer groeiruimte te geven, infiltratiekanalen onder de vrije terugloop naar de vijver om lokaal grondwater aan te vullen en mogelijk in de toekomst vis op de vijver te zetten.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aanleg waterloop

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat het bij het idee '1-malig vacuum pompen' mis gaat, ik geloof er niks van dat je dat maar 1x op hoeft te zuigen en dat dan het vacuum behouden blijft. Ik denk dat het vaker terug loopt dan je wil.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Aanleg waterloop

Bericht door CvP »

"aangezien het watergewicht aan de bron-kant (G= rho*V*g= 1000*pi*0.09²*70*9.81) veel groter is dan het water aan de vijverkant"
Dit klopt niet. Een hevel werkt alleen als het eindpunt lager ligt dan het beginpunt. De oorsprong van de bron zou dan lager moeten liggen dan de vijver. Maarja, dan stroomt het niet meer terug..... :?
In bovenstaande formule gebruik je de lengte van de buis. Dit moet zijn de hoogte.
Toch maar een pompje?
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

CvP schreef: 05 jun 2019, 18:52 "aangezien het watergewicht aan de bron-kant (G= rho*V*g= 1000*pi*0.09²*70*9.81) veel groter is dan het water aan de vijverkant"
Dit klopt niet. Een hevel werkt alleen als het eindpunt lager ligt dan het beginpunt. De oorsprong van de bron zou dan lager moeten liggen dan de vijver. Maarja, dan stroomt het niet meer terug..... :?
In bovenstaande formule gebruik je de lengte van de buis. Dit moet zijn de hoogte.
Toch maar een pompje?
Hmm ja mijn vermoedens waren ook die richting aan het uitgaan maar leek me ideaal als het wel zou werken. Hebt u enige kennis van een ram-pomp? Of zou ik het best bij een pompje houden? Ik heb al wel enkele pompjes gezien waarbij een zonnepaneel geleverd wordt maar ik weet niet of dat rendabel is in België?
Lucas3580
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019, 14:18

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Lucas3580 »

JantjeV8 schreef: 05 jun 2019, 17:48 Ik denk dat het bij het idee '1-malig vacuum pompen' mis gaat, ik geloof er niks van dat je dat maar 1x op hoeft te zuigen en dat dan het vacuum behouden blijft. Ik denk dat het vaker terug loopt dan je wil.
Ja dat was wat ik theoretisch wilde beredeneren om te kijken of dit toch niet mogelijk zou zijn, helaas. Toch bedankt!
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Aanleg waterloop

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Misschien begrijp ik het niet goed, maar wil je niet gewoon een hevel creëren?
Op zich geen probleem. En inderdaad op hoogste punt een aansluiting maken voor een T-stuk, waarop je een vacuum moet creëren om de buis vol te zuigen (de buis moet wel aan beide kanten onder het waterniveau zitten natuurlijk).
Bestaat de kans, dat de hevel het water sneller afvoert, dan de bron kan aanvoeren? Dan verbreekt de hevelwerking en moet je dus opnieuw de zaak vacuum trekken om de hevel weer opnieuw op te starten.

Je kunt uiteraard een vacuum creëren met een vacuumpomp. Zorg wel dat deze afschakelt, voordat hij water gaat aanzuigen. Is eventueel te automatiseren met een vlotterschakelaar.
Als je geen vacuumpomp wilt aanschaffen, kun je ook gewoon gebruik maken van een compressor (automatsich in/uitschakelend bij een bepaalde druk) in combinatie met een venturi / ejecteur.
Daarmee kun je met gemak een onderdruk van een half bar bereiken. Genoeg dus om water 5m (verticaal ) op te zuigen.
Zie bijvoorbeeld: https://www.pneumatiek.nl/pneumatiek/sm ... hoge-flow/ Dat is een willekeurige. Kijk voor details even in de pdf die je kunt downloaden.
Uiteraard zijn er veel meer merken en types. Voor een paar tientjes ben je klaar.
De capaciteit is meestal klein, dus het zal wel een tijdje duren, maar normaalgesproken hoef je de buis ook niet vaak te vacumeren.
Als het water uit de bron veel opgeloste gassen bevat en het water wordt ook nog eens wat opgewarmd in je buis, dan kan er wat gas vrij komen uit het water. Op den duur, zou dat je hevel kunnen verbreken.

Door op het hoogste punt echter vanaf het T-stuk een klein vaatje te maken met een vlotterschakelaar (laag niveau is maakcontakt), kun je een magneetklepje bedienen die lucht van een compressor naar de venturi stuurt. Als dan door het vacuum van de venturi het niveau in je hevel weer voldoende gestegen is, schakelt de vlotterschakelaar de magneetklep uit, waardoor er geen lucht meer van de compressor naar de venturi gaat.
Op deze manier heb je een volautomatisch systeem, dat vanzelf de hevel weer herstelt als die door luchtbellen verbroken zou zijn.
Zorg wel voor goed dichte aansluitingen anders blijft er lucht naar binnen lekken en moet je venturi (en dus je compressor) regelmatig in actie komen.
En zorg dat je tussen je hoogste punt van de hevel en de venturi ook nog een terugslagklepje monteert. Anders zou op het moment dat de venturi niet werkt (geen luchttoevoer van de compressor) juist buitenlucht teruglekken en de hevel weer verbreken.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Aanleg waterloop

Bericht door guus »

Als je een lange tuinslang hebt zou je het kunnen proberen of het werkt .
tuinslang vol water zetten beide uitgangen afsluiten de slang uitrollen waar de hevel moet komen dan in de vijver onderwater de slang openen en daarna aan de uitgang de slang openen blijft de slang lopen werkt het , stopt hij kun je terug naar de tekentafel.... :wink:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Plaats reactie