Effe voorstellen

Dit forumonderdeel is bedoeld om je voor te stellen aan andere forumdeelnemers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MK66
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2019, 18:14

Effe voorstellen

Bericht door MK66 »

Michel, 52 jaar en woon samen met mijn vrouw in de regio Roermond.
Sinds 5 jaar in bezit van een klushuis.
Ondertussen voorzien van vloer isolatie (Tonzon), Dubbel HR++glas, voor 5300 Kwh zonnepanelen, Zonneboiler met buffervat voor douchewater,
aanbouw keuken voorzien van nieuw dakbedekking, dus ook de isolatie naar 8cm dik gebracht. Bespaar nu ruim 100,- pmnd tegenover de vorige bewoners.
Openhaard eruit en een dikke Jotul 1 geplaatst, helaas was het niet mogelijk om een CV hout kachel te plaatsen ivm het leiding werk.
Wat staat eraan te komen? dak van binnenuit isoleren, en de verwarming ketel vervangen.
jaarverbruik van mei tot mei: 4200 kwh en 1100 kub gas, dus afgelopen winter heeft de hout kachel me 400 kub gas bespaard.
Hobby's: Moestuintje,
Bestuurslid bij de EHBO
Bestuurslid bij Cooperatie Duurzaam Maasgouw, op de site heel veel tips
Vrijwilliger bij Buitenkracht, dit is een samenwerking van IKL, SBB, Stichting Limburgs Landschap en gemeenten.
Hier komt dus ook mijn stookhout vandaan. zelf zagen op de ouderwetse manier met oog voor het landschap.
voordat het in de kachel is heb ik het al vele malen warm gehad.

Een ouder huis heeft charme , maar om van gas los te gaan is erg moeilijk. de aanpassingen worden zo ingrijpend dat het met de eurie's niet is aan te slepen. dus voor de dak isolatie wil ik Xlaine Schapenwol 17-laags Isolatiefolie gebruiken omdat deze 3cm dik is en een RTi waarde van 6 heeft,
ik ben beperkt met de ruimte tussen de balken en zo blijft er aan beide zijde nog een klein luchtlaagje over.
Voor het vervangen van mijn oude ketel ben ik me nog aan het oriënterend: Elektrisch of een Hybride ketel.
in beide gevallen moeten er zonnepanelen erbij en dat is beperkt mogelijk, bij Hybride bespaar ik behoorlijk op gas.
Beide kunnen samenwerken met de zonnecollector.

Verder wil ik binnenkort gaan experimenteren om zelf briketten te maken, oud papier komt voor niks in de brievenbus, zaagsel en houtsnippers ook voldoende. had al goede ervaring met koud geperste briketten van een timmerfabriek. nu eens kijken of ik het zelf kan om van pulp zelf te persen,
iemand ervaring mee? berichten zijn welkom.

Groet Michel
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Effe voorstellen

Bericht door LeaD »

Papierbriketten ? Papier hoort te worden gerecycleerd. Bevat heel wat nevenproducten die je via de kachel in je nabije omgeving blaast. Ik denk hierbij aan chloor , inkt , lijm, enz ... .
Stikkertje : "Geen reclame aub" , en je bent al van een hoop gesleur vanaf.

Voor de rest : isoleren is de beste stap die je kunt zetten. Je kunt nooit teveel isoleren.
Hier is de keuken en woonkamer geisoleerd met 8cm aan de onderzijde plafond en 15cm aan de bovenzijde , samen goed voor 23 cm. Houtverbruik van 10m3 teruggebracht naar 4m3, en met deze zachte winter maar 2m3 , en dan nog hoofdzakelijk voor de verwarming van sanitair water + badkamer.
Airco is hier al jaren werkloos.

Michel , je zit op het goede spoor !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie