regelgeving kachels en haarden in de maak incl label.......

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

regelgeving kachels en haarden in de maak incl label.......

Bericht door wouter a »

Beste Mensen,

Momenteel is er een onafhankelijke studie gaande die Lot15 wordt genoemd om te komen tot een nieuwe Europese wetgeving voor lokale verwarmingstoestellen.
Deze wetgeving zal per 2011 of 2012 in werking treden en zoals het er nu naar uitziet de lat aanzienlijk hoger leggen dan de EN norm die er nu is. De stand op dit moment is een rendement van minimaal 78% en een fijnstofwaarde van maximaal 40.
Meer informatie vind je via deze link http://www.ecosolidfuel.org/.

Deze gegevens plaats ik hier enkel om de geïnteresseerden te informeren.

Ik zal jullie blijven informeren via deze draad.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Bijlagen
SHR Bilderberg 10-12-09S.pdf
Interne versie, eigenlijk niet voor openbaar gebruik.
(495.66 KiB) 187 keer gedownload
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: regelgeving kachels en haarden in de maak incl label.......

Bericht door Pigion »

Dat dit er vroeg of laat aan zat te komen was al lange tijd duidelijk. In Duitsland zijn reeds regels van kracht op uitstoot van CO en fijnstof. Dit wordt jaarlijks verplicht gecontroleerd door de man met de hoge hoed en moet worden betaald met het z.g.n. "Keerricht".
Ik maak me voor mijn eigen stokerij (FO24 uit Friesland) geen enkele zorg. Deze FO heeft al bewezen ruimschoots aan de Duitse norm te voldoen.
Voor "gewone" kachels zal de norm waarschijnlijk alleen gehaald kunnen worden met een electrostatisch fijnstoffilter.
De grote vraag is natuurlijk wat gebeurt er met de bestaande kachels en openhaarden, die niet aan de normen voldoen.
Pigion
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: regelgeving kachels en haarden in de maak incl label.......

Bericht door Peter 1962 »

Heel belangrijk dat fabrikanten van finovens zich registreren als "stakeholder" bij deze organisatie als ik het juist begrijp. De studie zit nog in zijn voorbereidende fase en werkt duidelijk volgens een overlegmodel. Je kunt dan als betrokken partij maar beter erbij zijn als men input verzamelt, dan verwerkt, en dan naar conclusies toe gaat. Er zal zeker heel veel gelobby bijkomen, maar de duitse en oostenrijkse regelgeving toont op dit moment al aan dat ondanks strenge regels, deze industrie blijft bloeien. Als het de bedoeling is om hun huidige normen over heel europa als norm op te leggen is dat een goede zaak. Als het echter de bedoeling zou zijn om de lat nog een stuk hoger te leggen, moet er wel door de stakeholders op toegezien worden dat het technisch nog haalbaar is. Het mag geen scenario zijn om houtstook simpelweg onmogelijk te maken.

Een ding is zeker : er breken barre tijden aan voor fabrikanten van klassieke houtstoven waar de tijd is blijven stilstaan... Als ik zie wat voor een rommel er via grootmagazijnen nog steeds verkocht mag worden...

Ik heb nog geen lijst van stakeholders kunnen vinden, hopelijk zijn de grote duitse en oostenrijkse spelers zoals brunner, ortner, brula erbij. En de finse speksteenkachel producenten. En de instituten/onderwijsinstellingen die al veel onderzoekswerk hebben verricht zoals de universiteit van Tampere waar Heiki H mee samenwerkt.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: regelgeving kachels en haarden in de maak incl label.......

Bericht door wouter a »

Als je gaat kijken naar de gegevens in het pdf bestand kun je zien dat de eerste fase inhoud dat er maximaal:
- 1500 mg / m3 CO
- 120 mg / m3 Cxhy (kool-waterstoffen)
- 75 mg / m3 fijnstof

uitgestoten mag worden (dus ergens in 2011) hier 4 jaar na nog maar:
- 1250 mg / m3 CO
- 100 mg / m3 CxHy
- 40 mg / m3 fijnstof

deze waarden zijn niet uit de lucht gegrepen, er is hier ook een concrete studie naar gedaan.
Deze waarden zijn gewoon prima haalbaar en geen onmogelijke taak, fijnstoffilters zijn niet nodig.

tevens heb je nog de rendementsklassen A t/m G,
na 2 jaar zal G (<30%) vervallen en A+ (>75%) verschijnen
na 4 jaar zal F (>30%) vervallen en A++ (>80%) verschijnen
na 6 jaar zal E (>40%) vervallen en A+++ (>?%(waarschijnlijk 85)) verschijnen

Hiermee worden de kachels van de markt geweerd welke daadwerkelijk schadelijk zijn, zoals die bij de grootgrutters en bouwmarkten voor 250 euro of minder.

mijn laatste kachel voldoet ruimschoots aan deze regelgeving, terwijl dit eigenlijk een heel eenvoudig ontwerp is.
Het enige dat daadwerkelijk belangrijk is is een goede luchttoevoer, zowel primair als secundair, hiermee kun je die waarden al halen.

Ik zou hierbij dus willen zeggen, lees het document eerst even goed door en reageer daarna pas.
De grote vraag is natuurlijk wat gebeurt er met de bestaande kachels en openhaarden, die niet aan de normen voldoen.
Pigion
dit staat te lezen in het document.......

wat betreft de partijen, hier zitten ook kleinere kachelproducenten bij (wijzelf bijvoorbeeld).

met vriendelijke groet,
wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie