Waterstof doorbraak?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Waterstof doorbraak?

Bericht door Wouter Gillis »

Ik ken er te weinig van, maar dit lijkt me veelbelovend. Benieuwd wat jullie ervan vinden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Groet Wouter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

Klinkt inderdaad erg goed. Te mooi om waar te zijn bijna. We gaan t zien bij Leen
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

De zaak open source maken, anders is ie zijn leven niet zeker. Verder ben ik niet paranoia of zo.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Paul Joosten »

Schitterende ontwikkeling! Het idee is niet nieuw en vele onderzoekers zijn hiermee bezig. Zal het de ene groep niet direct lukken dan zijn er genoeg anderen. Ze hebben de duurzaamheidsvoordelen mee, zowel technisch als politiek, dus of hier iemand paranoia van wordt of niet lijkt me meer te zeggen over de geestesgesteldheid van de betreffende persoon dan over zijn gevoel voor realiteit.

Way to go zou ik zeggen!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Wouter Gillis »

Te mooi om waar te zijn bijna
dat vond ik ook, nog aan het zoeken naar de adder of de maar.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door kockie »

Als we nu een maandje verder waren, dan wist ik het wel...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. En toen Tesla met zijn free energy. Door de regels heen lees ik toch redelijke techniek die voor idereen beschikbaar zou komen. Dus niet meer afhankelijk van Ali Baba en trawanten. Dan zou ik toch eens achterom gaan kijken als dit echt waar is.
Forumdagje bij Leen organiseren dan maar?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Wat ik er niet helemaal uit begrijp:

Waterstofgas maken van water met die panelen.
Dat gas opslaan in een tank, kan dus kleinschalig.
En dan, een soort electriciteitscentrale bij je huis? Een generator zeg maar. Wat heb je nodig om van die waterstof uit je tank weer stroom te maken. Een turbine, een gasmotor of iets anders?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door pelletpower »

Brandstofcel
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Sandman79 »

Ik vind het een prachtige doorbraak, nu was de productie op zich niet het grootste probleem dacht ik, maar wel de opslag? klopt het niet dat de moleculen zo klein zijn dat ze uit de meeste tanks snel vervliegen?

Voor mij persoonlijk zie ik wel meer heil in waterstof als in elektrisch vervoer. Ik heb bvb een auto nodig die redelijk wat kan trekken als ik met de dames (bijen) op stap ga. iets met 4x4 met sper is dan wel handig... Die dingen vind je uberhaubt niet elektrisch met trekhaak :)

En we hebben ook recent een mobilhome gekocht, een van de pijnpunten van die dingen is dat ze snel richting 3.5 ton gaan met een beetje spullen aan boord, dit is dan met een dieseltak, niet met zware batterijen. Daar lijkt me waterstof ook een mogelijke oplossing. Mercedes heeft afgelopen tijd overigens een conceptcamper op waterstof getoond.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Pietje »

Waterstof wordt normaliter uit aardgas gewonnen, dat gaat snel en in grote hoeveelheden. Deze panelen zijn op zich een prachtige ontwikkeling.

Maar inderdaad; het venijn zit hem in de opslag. Drukloos opslaan neemt veel te veel ruimte in om een beetje kachel te kunnen laten branden. Bovendien is het een brandbom. Op druk brengen kost energie en techniek, oplopend tot 25% van de verbrandingswaarde (naar vloeibaar). En de kleine moleculen zijn lastig te bewaren.

De EROEI wordt er niet beter van, maar de hoop op een techno-fix leeft wel weer op... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Sandman79 »

Brand en ontploffingsgevaar is er, op zich gaan we ook al decenia om met benzine, diesel en aardgas. Ook niet ongevaarlijk, dus ik denk dat dat aspect wel onder controle komt.

En op zich is er voor mij niets mis met een technofix, maar dan wel een deftige, niet schadelijke, een echte fix dus en geen oplapmiddel.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door JantjeV8 »

Hoe zou je dit moeten gaan zien? Waterstof naar de grote stroomcentrale, daar omzetten in stroom en via de bekende kabels verdelen?
Of waterstof naar het lokale trafohuisje, daar omzetten en verdelen.
Of waterstof via het aardgasnet naar de woningen en iedere woning zijn eigen omzetter?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Paul Joosten »

Lokale productie, opslag en gebruik in brandstofcellen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Waterstof doorbraak?

Bericht door Ramon »

JantjeV8 schreef: 28 feb 2019, 07:35 Hoe zou je dit moeten gaan zien? Waterstof naar de grote stroomcentrale, daar omzetten in stroom en via de bekende kabels verdelen?
Of waterstof naar het lokale trafohuisje, daar omzetten en verdelen.
Of waterstof via het aardgasnet naar de woningen en iedere woning zijn eigen omzetter?
Het is nooit met zekerheid te zeggen, maar in duitsland gokken ze erop, dat je auto met waterstofgas (en de bijbehorende brandstofcel) de cv ketel van je huis gaat worden. Dus nu plug je je electrische auto in om op te laden, dan om te ontladen...
Plaats reactie