Beste allemaal,
Kogel is door de kerk, houtvergasser Attack SLX 25 en 1000 L buffer wordt morgen bezorgd.
Afgelopen dagen druk aan het denken geweest om alles op papier te zetten en binnenkort de resterende onderdelen bestellen.
Zoals het er nu uitziet is het een 500 liter buffer geworden met 1 hygiene spiraal van RVS en 1 solar spiraal.
Deze buffer zal als eerste opgewarmd worden door de zon en zonodig door de houtvergasser bijverwarmd worden.
2de buffer is voor de vloerverwarming en radiatoren in de garage. Vloerverwarming is hoofd verwarming, radiatoren is maar om de koude uit de garage te houden in een barre winter.
Keuze voor 2 buffers is bewust en ivm ruimte en niet 1 boiler van 1500 L. Want dat betekend ook dat deze altijd goed warm moet staan voor warm water te hebben. Dan is 500 liter eerder gevuld en de 1000 liter voor de vloerverwarming zal niet altijd gebruikt worden natuurlijk.
Dit alles wordt niet aangestuurd door een zonneboiler systeem of arduino oid. maar met een Beckhoff PLC, oftewel een besturing compleet naar eigen wens in te vullen en aan te passen. Hierdoor komt er ook geen Ladomat maar een 3 weg klep die in elke positie gesteld kan worden. Idem om de 2de buffer te verwarmen. Hieraan komen temp sensoren die alles meten en "aansturen" wat te doen met deze temperaturen.
Ook hierdoor de keuze voor een Attack SLX, deze zal in de toekomst uitgebreider gestuurd gaan worden door de PLC. (lambda etc)
Bijgevoegd het schema van het geheel, kunnen jullie eens meekijken of ik iets over het hoofd zie.
Ik zie trouwens net ik bij de Attack nog geen koelsysteem getekend heb, ik pas hem nog aan.
De keuzeklep naar de vloerverw. of radiatoren is een eenvoudige open / dicht klep dus deze staat nooit half open, dit om vreemde stromingen te voorkomen in de buffers.
https://photos.app.goo.gl/Qii2xdgB6ygQVt5V6