Er moet mij wat van het hart.

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Er moet mij wat van het hart.

Bericht door maarten »

Ik vind dat er hier op het forum te veel (sluik) reclame gemaakt wodrt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er veel mag maar GEEN reclame.

Dat er ervaringen worden uitgewisselt, vragen over tevredenheid en resultaten vind ik prima. Zo helpen we elkaar en leren we van elkaar.

Zo als velen hier op het forum weten heb ik vorig jaar (2008/2009) een betonnen kachel besteld. Er waren mensen die tevreden waren over de resultaten van deze kachel die overigens nog niet lang op de markt was. Voor mij aanleiding om te beslissen over de aankoop van zo een kachel.
Er werd gesproken over 'meet resultaten' van de ontwerper die zouden aantonen dat de verbranding van deze kachel optimaal zou zijn. Persoonlijk, en ik vermoed velen met mij, begreep ik niet echt wat deze resultaten inhielden maar dat ze positief waren geloofde ik wel gezien ook de positive reacties op de prestaties van deze kachel.

Mijn kachel was een miskoop van de eerste orde. Het ding presteerde het om zwaar te zijn en heel veel hout te verbruiken met als resultaat dat het 'lauw' werd in huis.
Twee mensen van de leveranchier/fabriekant zijn wezen kijken en konden niet meer dan zeggen: Uw hout is te nat. Mijn hout zou dus, ik heb toen zelf een vochtigheids meter aangeschaft, minderdan 10 á 12 % vocht moeten bevatten.

De ontwerper, niet de fabrikant, is toen geweest waarmee ik toen de kachel uiteen genomen heb en weer opgebouwd Nu zou het goed moeten zijn wezen de metingen uit tijdens de eerste stooksessie.

Helaas voor mij. Na één keer stoken weer geen resultaat zo het zou moeten zijn, pas na vijf, 5, stookbeurten werdt het ding 'warm'.
Weer kontact opgenomen: Uw hout is te nat of u stookt niet goed. Klaar.
'Pech', geld weg en een blok beton rijker.

Nu lees ik op het forum weer van die 'reclame' berichten over een in aanbouw zijnde kachel van de zelfde ontwerper.
Ik zeg: Reclame want lees even mee:

... ik verkoop die kachels niet, ik ben alleen maar de bedenker. De bedoeling is inmiddels wel dat het een commercieel product gaat worden. Ook zit de public domain tekening nog steeds in de pijplijn. Daar zitten geen onderdelen van de toekomstige commerciele versie in, dat lijkt logisch. En ja, het is goed mogelijk dat het ding ook in kernpakket verkrijgbaar wordt. Tel er nog maar een jaar bij op, dan is het waarschijnlijk zover.[/quote]

Dit is, lijkt mij, toch wel reclame, de ontwerper gaat al in de probeerfase vertellen dat de kachel ook commercieel verkocht gaat worden.
Ik heb ook fotos gezien waarop de vuurhaard te zien is en het komt mij voor dat deze vuurhaard, wel anders geconstrueerd, ook in een al bestaand en beproefd merk betonkachel zit...

Voordat er mensen zijn die deze kachel zouden willen kopen zou ik adviseren om eerst alle testgegeven in te mogen zien van het eerste commercieel geproduceerde model in gekontroleerde algemeen erkende omgeving en niet afgaan op 'vage' bonnetjes, die slechts voor kenners zijn te vertalen, en grafiekjes met overtuigende verhalen.

Ik ben, heb ik inmiddels begrepen, niet de enigste die ontevreden is over deze vorig jaar gekochte kachel. En niet de enigste die 'pech' heeft.

Mijn persoonlijke mening: Slechte kachel, slechte service en een ervaring rijker hoe goedkoop duurkoop blijkt te zijn.

Ik bedoel dit niet als schelden ofwat maar dat er verwachtingen zijn geschapen die niet of vaak niet waar gemaakt worden zo als de reclame voorsteld.

Nogmaals: Reclame hoort niet op dit of welk forum ook. Het gevolg van reclame is soms anti reclame wanneer iets tegenvalt en dat vindt ik ook niet thuis horen op een forum want daar komt alleen ruzie van en dat bederft de sfeer.
Ik noem geen namen, ik scheld niet, geef slechts mijn mening, net als vele anderen hun mening geven over hun kachel,en wil waarschuwen: Van mooie praatjes alleen kom je niet warm te zitten. Ik wil iedereen recht aan kunnen kijken en wil dat zo houden.

grt. Maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door kockie »

Ik heb eenzelfde kachel als bovenstaande heer en ben er ( op een paar kleine dingetjes na) erg tevreden over. Die kleine dingetjes zijn een schuivende zijwand en een deurstel die niet helemaal lekker opent. Het deurstel is inmiddels veranderd heb ik begrepen, de zijwand weet ik niet of daar wat aan veranderd is, maar inmiddels heb ik het probleem onder controle.

Op dit moment heb ik de kachel aangestoken en is de mantel op de warmste plaats 42 graden. De kachel is ongeveer 24 uur geleden voor het laatst gestookt. Ik krijg 'm dus wel prima warm.

Om niet om de kern te draaien: het gaat om een bergkachel.
Als er nog meer negatieve verhalen zijn, zou ik deze graag op het forum zien. Ik heb ook geen enkele (commerciële) binding met bergkachel, nog met de ontwerper. Deze laatste laat veel zien van wat hij maakt. Hiervoor hulde :!: . Ik hoop van ganser harte dat Peter er een open project van maakt. Dat de kachel commercieel geproduceerd zal worden juich ik alleen maar toe. Mensen kunnen dan zelf kiezen of het wat is om te kopen, zelf te bouwen of misschien links te laten liggen.

@Maarten: Wie heeft jouw kachel ook al weer gekocht en hoe doet ie het bij de koper? Hier ben ik erg benieuwd naar. Ook begrijp ik niet dat is een aantal keren wel goed gebrandt heeft. Het is zo'n "simpel" ontwerp. Wat kan er fout gaan zou ik zeggen....


Over het reclame gedeelte: namen noemen is niet erg, links naar commerciële websites zijn ook niet erg, als ze maar niet puur voor reclame doeleinden bedoeld zijn. Ik zou het niet eerlijk vinden dat mensen aan dit forum geld verdienen, omdat ik dat ook niet doe. Sterker nog: tot nu toe kost het me alleen maar geld. Misschien tijd voor een sponsoractie, want reclame op deze site zit ik nu niet op te wachten.

Zo, dit moest mij van het hart.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door Erikvr »

Maarten, misschien geeft een oude koe wel meer warmte dan je kachel :lol:
En er is wat mij betreft niets mis met 'reclame' van een ontwerper die al zijn bevinden op dit forum publiceert (ter leesplezier van velen), kwestie van geven en nemen noem ik dat maar.
groet,
Erik
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door Pigion »

@maarten,
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt. Het blijft altijd moeilijk objectief te zijn over je eigen spullen, c.q. aankopen. Daarom heb ik ook niet verhuild dat ik de vorige FO, geleverd uit Friesland heb verkocht omdat ons de hhogte van de stookdeur t.o.v, de warme bank, niet aanstond. Het leek op een bakkersoven of crematorium voor kleindieren. Technisch zag het binnenwerk er zeer gelikt uit, wel een beetje duur. Ik ben er ook nog niet uit of ik mijn ervaringen en fot's van de bouw van de huidige FO zal publiceren op dit forum. Ik wil eigenlijk geen reclame maken, doch de warmtewisselaars en kleppen zijn zo uniek, dat ik dat jullie eigenlijk wel wil laten zien
Darnaast heb ik de neiging bot in te gaan tegen beter-weters en promotors van eigen product. Zie onlangs nog de bewering dat EDPM niet duurzaam zou zijn. Ik heb in 1970 al met EDPM gewerkt voor compensatoren in zeer grote rookgasleidingen. Inderdaad hield de EDPM het niet vol, doch puur vanwege hogere temperaturen van de rookgassen dan aangenomen bij het ontwerp. Het was toen op de markt onder de naam Hypalon.
Pigion
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door maarten »

Kockie,

jou kachel is een binnenwerk dat ommetseld is meen ik. Dat is dus wel anders en daar kan ik niets over zeggen.
Waarom 'mijn' kachel niet presteerde weet ik tot vandaag de dag nog steeds niet en verder weet niemand het, feit blijft: Het was zo. Ieder heeft mogen komen stoken en voelen maar daar had, bleek, niemand zin in.

Je zegt dat je het niet leuk zou vinden als er via dit forum iemand geld zou verdienen. Wel, ieder zijn mening, ik vindt dat het toch wel zo is.
Namen noemen en links naar sites geven noem ik geen reklame, slechts een attenderen op.

grt Maarten

ik leer graag
Laatst gewijzigd door maarten op 11 dec 2009, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door gdelea »

maarten je hebt het over een kachel die niet goed werkt, zou het ook een schoorsteen of beluchting probleem kunnen zijn, zonder goede schoorsteen ook geen optimale verbranding
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door gerard »

Even de forumregels erbij gepakt, regel 2 luidt: reclameboodschappen in posts door bedrijven en hun medewerkers worden niet geaccepteerd In de toelichting staat ook nog eens dat het forum niet is bedoeld als Reclamezuil voor bedrijven.

Dit lijkt me duidelijk. En in mijn ogen heeft Maarten dan ook geheel gelijk dat er veel sluikreclame voor de Bergkachel/Concrete gemaakt wordt. Maar de hierboven genoemde forumregel en toelichting gaan schijnbaar niet op voor dit bedrijf/product.
Peter staat dan waarschijnlijk niet op de loonlijst, hij ontwerpt het product maar doet in zijn enthousiasme duidelijk nog iets anders.
Bedrijven die finovens bouwen zoals bv. Fetze Tigchelaar, Vuurmeesters en Piet de Vries houden zich netjes aan deze regel. Concrete ook, maar waarom zouden ze ook niet? De PR (de marketing) wordt hier op het forum toch prima verzorgt door Peter...

Maarten wilde, als tegenwicht denk ik, de in finovens geïnteresseerde mensen nog eens op zijn probleemkachel wijzen. Dat vind ik volkomen legitiem tussen juist al die Halleluja-Bergverhalen. Maar dat wordt hem kennelijk niet in dank afgenomen:
Kockie wierp zich vrijwel meteen op als beschermheer en schreef: Ik heb eenzelfde kachel als bovenstaande heer en ben er ( op een paar kleine dingetjes na) erg tevreden over. Die kleine dingetjes zijn een schuivende zijwand en een deurstel die niet helemaal lekker opent.
Het eerste gedeelte van zijn betoog is beslist niet waar! Maarten had een Model 7, een enkelwandig type met één tegenstroomkanaal aan de achterzijde. Deze is niet te vergelijken met het dubbelwandige type van Kockie met drie tegenstroomkanalen.

@Kockie, Je vroeg: Wie heeft jouw kachel ook al weer gekocht en hoe doet ie het bij de koper? Hier ben ik erg benieuwd naar
Aan wie deze kachel verkocht is, is al eerder op dit forum vermeld. Echter, ik heb gezien dat de koper het ding alweer via Marktplaats verkocht heeft. Als reden van de verkoop op Marktplaats stond: Wegens verhuizing. Enigszins vreemd, aangezien de Bergkachel toch is gemaakt om verhuisbaar te zijn!? Al is het natuurlijk goed mogelijk dat de Berg in het nieuwe huis niet plaatsbaar was.
Nog een opmerking van je: Als er nog meer negatieve verhalen zijn, zou ik deze graag op het forum zien
Volgens mij was ro ook niet helemaal tevreden over zijn Berg. Lees maar eens na in topic: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?
Hij schrijft hierin ondermeer: Ook kan ik op sommige plaatsen tussen de platen door kijken naar de andere kant van de kachel. De randen van de zwaluwstaarten zijn dusdanig schuin dat dit ook niet beter dicht te krijgen is ze lopen gewoonweg niet parallel aan de randen van de aansluitende plaat. Ook de onder en bovenkanten van de mantelplaten lopen dusdanig hol dat ik er op sommige plaatsen een cilinderslotsleutel tussen kan steken. In een later bericht komt hij met iets meer info: Ik heb de schuifmaat er bij gehad en meet op sommige plaatsen 4 a 5 millimeter.
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar in mijn ogen beschrijft hij hier gewoon een lekke kachel!
Peter komt in een volgend bericht dan weer in beeld met de oplossing: De kachel is volgens hem verkeerd opgebouwd. Hij schrijft: De enige conclusie die ik kan trekken is dat de mantel niet goed in elkaar zit.....en vervolgt met: Ik geef toe dat er wat veel ruimte voor error in de opbouw zit, het spijt me.

Nu lees ik dat jij, Kockie, een nieuw probleempje te berde brengt: Een schuivende zijwand. Dit vind ik persoonlijk niet zo bijzonder hoopvol klinken.... Schuift er wellicht nog meer binnenin jouw dubbelwandige kachel wat je niet kunt zien??

Peter zegt dus dat het mogelijk is om het bouwpakket verkeerd in elkaar te zetten. Volgens mij zou dat, gezien de veiligheid, met een verbrandingstoestel juist beslist niet mogelijk moeten zijn. En nu schijnt er ook een zijwand te kunnen schuiven...
Al met al ben ik dan ook nog niet zo overtuigd over deze producten.
Dat neemt overigens niet weg dat ik alle respect heb voor Peter's inzet om kachels te ontwikkelen. Dit soort "vakidioten" (goed bedoeld) heb je beslist nodig. Maar waar ligt hier de scheidslijn tussen informatie en reclame???

groet,
Gerard
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door walter vaes »

Hoi,

ik heb ook een bergkachel 7 met voet.
Dus eigenlijk dezelfde als Maarten.
Ik krijg met 2 maal stoken per dag het wel warm (terwijl mijn isolatie nog niet overal af is- is nog een halve bouwwerf)
Als ik 2 keer per dag stook, dan stook ik 10 kg per keer.
Echt reclame maken vind ik niet dat Peter doet, want hij laat ook schema's , foto's en info zien, zodat andere mensen toch ook iets van bij leren, om zelf een finoven te bouwen.

@Gerard, wat die spleten betreft (bij de zwaluwstaarten)dat is de buitenwand, dus de spleten daar zijn niet erg.

De kachel is voor zijn prijs een goede kachel.

Waarschijnlijk is een tichgelkachel nog beter.
Maar wat is eigenlijk de prijs van een tichgelkachel van 1300KG? (zou dat graag eens weten puur uit nieuwschierigheid)
En hoeveel hout heeft hij nodig als je 2 keer per dag stookt (voor een +/-1300kg tichgelkachel)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door peterberg »

gerard schreef:Het eerste gedeelte van zijn betoog is beslist niet waar! Maarten had een Model 7, een enkelwandig type met één tegenstroomkanaal aan de achterzijde. Deze is niet te vergelijken met het dubbelwandige type van Kockie met drie tegenstroomkanalen.
@Gerard,
Correctie, het eerste gedeelte van zijn betoog is wel waar. Allebei zijn het dubbelwandige kachels. De buitenwand die Kockie heeft gebruikt is van baksteen. Verder is de beluchting, deur, vuurkamer en venturie bij beide gelijk. Beiden hebben hetzelfde karakter en kwaliteit van de verbranding. Dat kan ik aantonen met gecalibreerde meetapparatuur, wie dat niet wil geloven is daar vrij in. Het enige verschil is dat die van Kockie een hoger rendement heeft, en veel meer massa natuurlijk.

Verder schrijf Gerard: Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar in mijn ogen beschrijft hij hier gewoon een lekke kachel!
Ik ben het hartgrondig oneens, want Ro beschreef hier beslist geen lekke kachel. Hij beschreef een kachel die scheef was gemonteerd, en hij had dus niet de handleiding gevolgd want daarin wordt hiervoor gewaarschuwd. Overigens is het mogelijk het ding scheef te monteren zonder dat alles gaat lekken. Dan is de enige penalty dat de mantel beslist niet goed past, en dat was het geval bij Ro.

En Gerard schreef ook nog: Nu lees ik dat jij, Kockie, een nieuw probleempje te berde brengt: Een schuivende zijwand. Dit vind ik persoonlijk niet zo bijzonder hoopvol klinken.... Schuift er wellicht nog meer binnenin jouw dubbelwandige kachel wat je niet kunt zien??
Nee, dat is er niet. Ik ben niet zonder fouten, zoals zoveel mensen, maar ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen. Die van Kockie was het eerste exemplaar van een kachel die speciaal voor zijn doel was aangepast. Uiteraard is dat foutje in de volgende versie vermeden.

Of was dit nu weer te veel informatie?
En nee, voor de zoveelste keer, ik sta niet op de loonlijst. Ik ben bezig een ontwerp uit te werken dat mij persoonlijk een heleboel geld en tijd kost en dat heel zeker public domain wordt. Vermoedelijk komt er ook een commerciele versie van als een kleinschalig bedrijf in Den Haag daarvoor voelt. En voor het geval iemand de voorgaande zin als reclame-uiting wil beschouwen, dan moet die iemand dat vooral doen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door kockie »

gerard schreef:Even de forumregels erbij gepakt, regel 2 luidt: reclameboodschappen in posts door bedrijven en hun medewerkers worden niet geaccepteerd In de toelichting staat ook nog eens dat het forum niet is bedoeld als Reclamezuil voor bedrijven.

Dit lijkt me duidelijk. En in mijn ogen heeft Maarten dan ook geheel gelijk dat er veel sluikreclame voor de Bergkachel/Concrete gemaakt wordt. Maar de hierboven genoemde forumregel en toelichting gaan schijnbaar niet op voor dit bedrijf/product.
Peter staat dan waarschijnlijk niet op de loonlijst, hij ontwerpt het product maar doet in zijn enthousiasme duidelijk nog iets anders.
Bedrijven die finovens bouwen zoals bv. Fetze Tigchelaar, Vuurmeesters en Piet de Vries houden zich netjes aan deze regel. Concrete ook, maar waarom zouden ze ook niet? De PR (de marketing) wordt hier op het forum toch prima verzorgt door Peter...
Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Peter wordt hier neergezet als boeman, waar ik het overigens volstrekt mee oneens ben. Peter deelt z'n kennis en daar ben ik 'm ontzettend dankbaar voor :!: Ik vind ook absoluut niet dat Peter een reclamezuil is voor concrete. Alle posts van hem voldoen ruimschoots aan de forumregels. Zoals ik al eerder heb gezegd is het geen probleem om bedrijven te noemen, ook links vind ik geen probleem, maar mensen die zich aanmelden en een post maken die puur en alleen bedoeld zijn om reclame te maken, daar pas ik voor. Op dit forum komt ook iemand die bij een bekende kachelfabrikant werkt en ook z'n kennis deelt met ons. Ik neem mijn petje voor hem af dat hij nog geen enkele keer het bedrijf heeft genoemd, maar wel z'n kennis tentoon spreidt.

Mijn excuses dat ik niet precies weet wat voor een kachel bij wie staat. Maar zoals Peter al zei: meer overeenkomsten dan verschillen. De verschillen die er zijn, komen er (vrij geïnterpreteerd) op neer dat de kachel sneller warm moet zijn, maar met een lager rendement.

Bij de kachels van tichelaar moet je volgens mij denken aan bedragen rond de 10.000 euro( dat was tenminste zo toen ik geïnformeerd heb). Perfecte kachels, maar met een behoorlijke prijskaart.


Meteen deze topic maar verplaatst naar bijbehorend forumonderdeel....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door Brit »

gerard schreef:Even de forumregels erbij gepakt, regel 2 luidt: reclameboodschappen in posts door bedrijven en hun medewerkers worden niet geaccepteerd In de toelichting staat ook nog eens dat het forum niet is bedoeld als Reclamezuil voor bedrijven.
Dit lijkt me een typisch geval van "De soep wordt niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgedient" .Door regels strenger op te stellen is het makkelijker om ze na te leven.

Ik ben het wel met Maarten eens dat er weinig wordt geschreven als er ergens een probleem is. Negatieve reacties zijn net zo waardevol als positieve reacties, al dan niet waardevoller.
In dit geval toont het aan dat kwaliteit z'n prijs heeft :(

Naar mijn mening is er van echte reclame geen sprake, hooguit een soort tunnelvisie omdat niet alle kachelmerken op een gelijke wijze onder de loep worden genomen. Het zou mooi zijn als meer/alle kachelbouwers op een verantwoorde wijze zouden deelnemen aan dit forum 8) Plus verschillende mensen m.b.t. zonnepanelen, groene daken, electrische voertuigen, zonne-cellen, enz., enz. :D

Laten we weer gezellig over ecologie gaan babbelen...

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door gerard »

Voordat ik mijn 1ste reactie over dit onderwerp schreef was ik me bewust dat het op dit Forum niet gewenst is je tegenover de Bergkachel al te kritisch te uitten. De kachel en de ontwerper hebben hier zowat een heilige status. Ik had me dus koest kunnen houden, toch doe ik dat niet. Want wat Maarten schreef, dat lijkt me heel eerlijke kritiek. En zèlfs kritiek op een Berg zou hier moeten kunnen.

Maarten is in mijn ogen beslist geen leek in het kachelstoken. Hij heeft nu zijn derde kachel:
1 -Ik meen een Altech, deed het prima maar moest plaats gaan maken voor een heuse finoven
2 -Een Bergkachel 7, deze heeft nooit naar behoren gefunctioneerd
3 -Een Tigchelkachel, (gekomen in plaats van de Berg) deed en doet het perfect

Blijven we hier nou maar stug volhouden dat het niet functioneren van de Berg alleen maar aan Maarten zou kunnen liggen??? Waarom deed de Altech, en doet de Tigchel het dan wel in hetzelfde huis onder dezelfde omstandigheden. Kunnen de Berg-adepten hier ook een steekhoudende verklaring voor geven a.u.b.

@walter, je schrijft: Ik krijg met 2 maal stoken per dag het wel warm
Maarten moest 5 ladingen in zijn kachel stoppen om hem "warm" te krijgen.

Echt reclame maken vind ik niet dat Peter doet, want hij laat ook schema's , foto's en info zien, zodat andere mensen toch ook iets van bij leren, om zelf een finoven te bouwen.
Omdat het zo mooi is verpakt, noemt men dit soort uitingen ook niet voor niets sluikreclame!!
De prijs van de Tigchelkachel zal ik eens voor je opzoeken, volgens mij heb ik nog ergens een (verouderde) prijslijst. Ik ben het met je eens dat een Berg in ieder geval voor een interessante prijs wordt aangeboden.


@peter, inderdaad hier beschrijf ik het enkel/dubbel niet correct. Wat ik bedoel te zeggen is dat de "7" alleen dubbelwandig is aan de achterkant en enkelwandig aan de zijkanten, daar waar de kachel van Kockie ook dubbelwandig is. Maarten's kachel is in mijn ogen dan ook niet te vergelijken met die van Kockie, die overigens wel meteen wist te melden eenzelfde kachel als Maarten te hebben.
Zoals ro beschreef mat hij op meerdere plekken 4-5 mm brede spleten, dan is het in mijn visie niet onmogelijk dat er elders in de kachel ook speling voor kan komen. Ook al heeft de klant de kachel niet correct gemonteerd, ik blijf van mening dat zo'n fout bij montage niet mogelijk zou moeten zijn.
Maarten noemt ook nog kort de meet resultaten. Ik meen mij te herinneren dat op de oude website van Concrete te lezen stond dat de temperatuur in de kachel kon oplopen tot wel 1200°C. Heb jij die temperatuur daadwerkelijk ooit in een Berg 7 gemeten??

@Kockie: Op dit forum komt ook iemand die bij een bekende kachelfabrikant werkt en ook z'n kennis deelt met ons. Ik neem mijn petje voor hem af dat hij nog geen enkele keer het bedrijf heeft genoemd, maar wel z'n kennis tentoon spreidt.
Helemaal mee eens, en zo zou Peter het ook moeten doen. Ik vind dat Peter prima werk doet en hier goed zijn bevindingen kan delen, iedereen zal dat graag volgen. Maar elke verwijzing in zijn onderzoekingen naar de haagse kachelbouwers is in mijn ogen dan ook volstrekt onnodig en zie ik dus als regelrechte reclame. En schijnbaar ik niet alleen.

groet, Gerard
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door Speksteenkachel »

kockie schreef:
gerard schreef:
Bij de kachels van tichelaar moet je volgens mij denken aan bedragen rond de 10.000 euro( dat was tenminste zo toen ik geïnformeerd heb). Perfecte kachels, maar met een behoorlijke prijskaart.
Niet helemaal waar kockie, prijzen liggen tussen de 5.460,- (model 4D) tot 8.010,- (model 10D)
Voor 10.000,- heb je bij Tichelaar een Finoven model 12.
Altech Eclips
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door kockie »

Ok, bedankt voor de correctie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Er moet mij wat van het hart.

Bericht door peterberg »

gerard schreef:@peter, inderdaad hier beschrijf ik het enkel/dubbel niet correct. Wat ik bedoel te zeggen is dat de "7" alleen dubbelwandig is aan de achterkant en enkelwandig aan de zijkanten, daar waar de kachel van Kockie ook dubbelwandig is.
Ook deze uitspraak geeft een onjuiste voorstelling van zaken. De zijkant van versie 7 is dubbelwandig, net zoals de voor- en achterkant. En zelfs de bovenkant. Nergens gaat de rookweg langs een wand die aan de andere kant aan de verblijfsruimte grenst. De enige uitzondering wordt gevormd door het glas van de deur.
Maarten's kachel is in mijn ogen dan ook niet te vergelijken met die van Kockie, die overigens wel meteen wist te melden eenzelfde kachel als Maarten te hebben.
Ik heb in mijn vorige bericht gemeld dat ze wel degelijk vergelijkbaar zijn. Maar als jij er een andere mening op na wilt houden, ga je gang. Hoewel je in de eerste zinsnede hierboven duidelijk illustreert dat je onbekend bent met de opbouw van deze kachel.
Ik meen mij te herinneren dat op de oude website van Concrete te lezen stond dat de temperatuur in de kachel kon oplopen tot wel 1200°C. Heb jij die temperatuur daadwerkelijk ooit in een Berg 7 gemeten??
Nee, en voordat je me nu gaat beschuldigen van weer iets anders, ik heb dan ook nooit zelf geclaimd dat ik dat gemeten heb. Voor zover ik kan nagaan heeft niemand dat gemeten.
Op zichzelf dus niets nieuws, iedereen noemt dat niveau. Die 1200 graden is namelijk de theoretisch maximale vlam-temperatuur die met een houtvuur te halen valt zonder aangeblazen vuur. De mogelijkheid bestaat dat die temperatuur inderdaad bereikt wordt, maar of dat ook zo is blijft onduidelijk. Of het sindsdien ook daadwerkelijk door iemand gemeten is heb ik niet kunnen achterhalen.
Maar elke verwijzing in zijn onderzoekingen naar de haagse kachelbouwers is in mijn ogen dan ook volstrekt onnodig en zie ik dus als regelrechte reclame.
In jouw optiek kan elke verwijzing of naam van een bedrijf, genoemd door een van de leden van dit forum, als reclame aangemerkt worden. In dat geval zouden een heleboel onderwerpen gewoon niet kunnen. Bespreken van een product is dan onmogelijk, bijvoorbeeld het item "Ervaring met tigchelkachel".
De regels gelden voor iedereen en dus ook voor mij. Wat je voorstaat is een speciale beperking voor mijn persoon, en dat vind ik weer niet door de beugel kunnen.

Maar ik ben niet van plan de pijp aan Maarten (grapje!) te geven. Ik ben van zins mij niet te laten afschrikken door mensen die de regels strikter willen interpreteren dan degene die de regels heeft opgesteld. Mijn activiteiten blijven gewoon doorgaan, ik blijf publiceren op dit forum.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie