Advies gevraagd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bartjuh55
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2018, 23:28

Advies gevraagd

Bericht door Bartjuh55 »

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw op het forum, omdat ik eigenlijk advies nodig heb.

Wij hebben een nieuw huis gekocht. Vrijstaande jaren 30 woning. Isolatiewaarde van de woning is momenteel niet goed. Gedeeltelijk dubbel glas en dat was het wel eigenlijk :lol:

Wat wij sowieso gaan doen:
- Spouwmuur isolatie
- Dak isolatie vanuit binnenzijde
- alles dubbel glas ( behalve 2 glas in lood raampjes)
- Vloer isolatie twijfelen we nog een beetje over...zien wij ter plekke zodra de sleuteloverdracht is.

Nou is het zo dat het huis een inbouwzwembad erbij heeft van 8x4x1.5 diep en de CV ketel drastisch aan vervanging toe is.

Nou ben ik aan het nadenken om een houtvergasser aan te schaffen. In onze bedrijfshal hebben wij een 150KW installatie staan met een groot buffervat waar ik wel gechammeerd van ben. Aangezien wij zelf een pAllet bedrijf hebben betekend het dat wij materiaal in overvloed hebben.

Heb eerst gekeken naar een vergasser die met snippers kan werken, zoals op de zaak, echter neemt dit bij mij in de schuur te veel ruimte in en kostprijs zal rond de 30.000 liggen wat voor mij privé veel te veel is

Wat ik nou wil gaan doen is het materiaal wat wij over hebben (afvalpallets, zaagafval etc) "ruilen" tegen pelletkorrels om privé kostenloos te kunnen stoken. Win win!

Maaaar.

Welke opstelling raden jullie aan? Ik wil de vergasser in de schuur zetten en dan met een warmte leiding onder de grond ri huis (max 15 meter). Vervolgens wil ik ons huis kunnen verwarmen, incl tapwater en dan in de zomer wanneer er weinig vraag is naar warm water, eventueel het zwembad kunnen verwarmen.

Ons huis is voorzien van radiatoren en GEEN vloerverwarming. Keuken wil ik een close-in boiler plaatsen, maar met douchen hebben wij natuurlijk wel warm water nodig.

Eventueel optioneel wil ik nog een aantal zonnecollectoren plaatsen.

Wie kan mij tips geven? Waar moet ik aan denken/vooral niet vergeten? Ik wil namelijk van de week wat offertes aanvragen.

Woonoppervlak is 154m2
Inhoud 620m3
Hoeveel liter buffervat?
Hoeveel KW kachel?

Ik hoor het graag!

Mvg

Bart
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies gevraagd

Bericht door bertocello »

De buffer naast de houtvergasser. Als het kan 10.000 liter. De houtvergasser kw is afhankelijk van wat je uiteindelijk gaat stoken. Houd er wel rekening mee dat hoe meer kw de houtvergasser levert hoe meer waterinhoud, en dus verlies bij aanmaken en afkoelen, hij heeft. Dat moet zo niet zijn en dat effect word ook gereduceerd naarmate je een groter buffervat neemt.
Bartjuh55
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2018, 23:28

Re: Advies gevraagd

Bericht door Bartjuh55 »

10.000? Ik ga er vanuit dat je 1000 bedoeld? :o
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies gevraagd

Bericht door bertocello »

Tienduizend.
Bartjuh55
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2018, 23:28

Re: Advies gevraagd

Bericht door Bartjuh55 »

:shock:

Die snap ik even niet eerlijk gezegd.
Waarom zo veel?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies gevraagd

Bericht door hanskraayeveld »

Die snap ik even niet eerlijk gezegd. 
ik ook niet :lol:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Advies gevraagd

Bericht door hanskraayeveld »

Buffercapaciteit zegt alleen iets over hoe lang je vooruit wil kunnen zonder te stoken, en hoeveel je in 1 lading wil verstoken.

Vergelijk het met een elektrische fiets. Met een platina accu kun je 3 dagen naar je werk fietsen zonder op te laden, met een brons accu moet je elke dag opladen.

Doet niks af aan de prestaties.

En met een pelletbrander, hoef je helemaal niet veel buffer. Die kan zn eigen heel goed traploos regelen. Alleen wat "buffer" voor sanitair water is wel handig.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies gevraagd

Bericht door bertocello »

Als je een buffer elke dag moet bij (op) laden, heb je elke dag opwarm en afkoel verlies. als je dan vergelijkt met 1 maal per week opladen is het energieverlies al gauw (voorzichtig uitgedrukt) tientallen euro's. Hoe groter de waterinhoud van de warmtebron, hoe hoger het verlies.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Advies gevraagd

Bericht door dormos »

En hoe zit het dan met het verlies van een 90 graden buffer gedurende een week, zeker als die niet in de verwarmde schil staat?

Groet,

Hans
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Advies gevraagd

Bericht door bertocello »

Dat verlies is er. Maar kan eenvoudig teruggedrongen worden. Met wat balkjes en triplex maak je zo een extra hok waarin de buffer staat, rondom vullen met restjes glaswol en bovenop leg je losse stukken. Je moet er wel plaats voor hebben.
Ikzelf heb een 87° patroon in de laddomat zitten. Naar verlies in de buffer is dat te hoog, dan zou 72° beter zijn. Wat betreft verbrandingstemperatuur is 87°dan weer wel ok.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Advies gevraagd

Bericht door LeaD »

@Bertocello : 87°C aan de toevoer van de cv, heb je dan geen kans dat het meer dan 100°C wordt aan de uitgang van de cv-kachel ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Advies gevraagd

Bericht door benthuis »

Even een ecologische noot: een zwembad verwarmen van 50m3 met pellets, hoewel binnen de schil, is dat te verantwoorden?

Voor het formaat van de ketel is een warmte verlies berekening (met de voor voorgenomen maatregelen) nodig denk ik... Anders bereik je nooit een optimaal rendement voor die ketel.

Verder is hier al veel geschreven over het ingraven van de leidingen. Prima toe doen denk ik, maar wel met wat duidelijke aandacht punten. Even zoeken op draadjes over dit onderwerp.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie