Vloerverwarming blijft koud

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door maarten martens »

opmerking van remco d kwam ook bij mij als eerste naar voren;

wat bedoel je met bij verwarming ?

andere vraag : waar staan je collectoren opgesteld ? in je (warme) cv ruimte ?

vooraleer monteur erbij te halen : eerst alle mogelijkheden aflopen, daarna hier op het forum je vraag stellen :mrgreen: en dan n profi bellen !

succes
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Als bij verwarming bedoel ik dat er 2 radiatoren hangen in de woonkamer. Deze staan half open.

Wat de vraag over waar de collectoren zijn, die kan ik niet beantwoorden omdat ik geen idee hebt wat collectoren zijn :fff .

De vraag die mij de hele avond (en nacht) bezig houdt is de volgende;
Hoe kan het dat van de 5 slangen die de grond in gaan, er maar 1 echt foed warm is. De rest is koud of lauw. En die ene die goed warm is, is nota bene de retour.
In mijn simpele brein past het niet zo goed Dat als je ergens koud water in pompt, er heet water uit komt.....

Misschien snap ik het hele systeem niet en denk ik wel verkeerd, maar dat is toch op zn mist vreemd.

Dat het lang duurt voordat de vloer zelf warm is begrijp ik, maar de aanvoer vanuit de bovenste verdeler zou toch op zn minst warm moeten zijn?
Dat is nu duidelijk niet zo. De linker is lafjes lauw en de rechter koud.

Hoe is dit toch mogelijk???

Nogmaals, ik ben een verschrikkelijke leek op dit gebied en zou er graag meer van snappen.

Alvast bedankt,

Raymon
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door LeaD »

Bij de opening van het topic stelt u dat u alles heeft ontlucht, maar heb je het volledige systeem nog op voldoende druk.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Kan u op de pomp kijken welke kant hij heen pompt? Naar boven of naar beneden...
Er staat ergens aan de zijkant een pijl op.

En kan u op de tekening aangeven welke er warm/heet is?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Screenshot_20181026-075449.jpg
Probeer dit eens:
De blauwe open draaien.
De rode dichter draaien.

Waar gaat de groene heen?
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Het systeem heeft.voldoende druk, dat heb ik meerdere keren gecontroleerd. Steeds weer na het ontluchten.
Na mijn werk zal ik eens kijken welke kant de pijl op staat op de pomp.

Wat betreft het open of dichtdraaien het volgende;

De onderste 2 aan de linkerkant (retour denk ik) kan ik aan blijven draaien tot ik een ons weeg, Onder enig resultaat.
De middelste tussen de 2 blokken staat nagenoeg dicht (naar rechts toe).
De bovenste twee bevatten beide een koppel waarvan ik vermoed, dat als ik ze te ver naar links draai, dat ze er uit vallen. Behoort dit tot de mogelijkheden, dat ik te ver draai?

Nu zit ik op mijn werk, vanmiddag ga ik er weer mee aan de gang.

Wel bedankt weer in ieder geval.

Raymon
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

P.s.
De groene lijkt mij de aanvoer. Deze komt van boven en gaat naar de bovenste verdeler en naar de aanvoer van de radiator.
Deze leiding is heet!
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Ik heb even gekeken naar de pomp. Aan beide kanten staat een pijl die naar beneden wijst. Klopt dit wel?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door kockie »

Wat is de aanvoertemperatuur bij de vloerverwarmingsverdeler? Met aanvoertemperatuur bedoel ik: met welke temperatuur komt het warme water van de cv-ketel aan bij de verdeler...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

kockie schreef: 26 okt 2018, 16:02 Wat is de aanvoertemperatuur bij de vloerverwarmingsverdeler? Met aanvoertemperatuur bedoel ik: met welke temperatuur komt het warme water van de cv-ketel aan bij de verdeler...
Uhhmmm.... geen idee. Hoe zou ik dat kunnen zien? Ik weet wel dat de verdeler goed heet is. En met goed heet bedoel ik dat ik mn hand er niet langer dan een paar seconde op kan laten zonder er last van te krijgen. Dit geldt overigens ook voor de pomp.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Raymonvdb schreef: 26 okt 2018, 15:55Ik heb even gekeken naar de pomp. Aan beide kanten staat een pijl die naar beneden wijst. Klopt dit wel?
Ja dat klopt.

De pomp moet een stuk kouder zijn dan de aanvoer leiding. Omdat het bij de pomp al gemengd moet zijn met koud water. Wordt het pijpje tussen de aanvoer en afvoer van de vloerverwarming ook heet? En het stukje naar de pomp toe?

Want dan moet je even de bypass dicht zetten. Dat stukje is een bypass. Die moet bijna dicht staan. Hij kan zelfs helemaal dicht, behalve als de pomp dan een raar geluid gaat maken.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Ja ik zie nu je eerste foto goed. Daar staat warm bij met een pijltje naar de bypass leiding. Het lijkt er gewoon op dat je bypass te ver open staat! Draai die maar is helemaal dicht!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Als het goed is, moet dan gelijk de temperatuurmeter in je aanvoerblok zakken.

Hij pompt het warme water direct via je bypass weer naar boven voor je aanzuig van je pomp, en is heel snel op temperatuur. En pompt niets of nauwelijks water je vloer in...


Frikandellen?
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

De bypass had ik vanmiddag al een flink deel rechtgezet. Hierdoor lijkt wel of beide aanvoer buizen iets warmer zijn dan daarvoor.
Nu draai ik m helemaal dicht minus een heel klein stukje en dan maar weer kijken hoe t lopen gaat.

Tot dat iedereen met mij meedenkt, ben ik echt heel blij mee!! Thx daarvoor.

Wordt vervolgd.

Raymon
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Zojuist begon de pomp een hoop herrie te maken, alsof er veel lucht in het systeem zit. Nu heb ik de bypass verder open gedraaid en nu is het geluid weg, hoor ik enkel de pomp draaien.

Zou ik nog eens moeten ontluchten en hebben jullie tips hoe ik dat dan het beste moet aanpakken?
Plaats reactie